Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 


Traditioner usch

Borgerliga traditioner är inget att ha
trista socialistiska skall de va
under de röda fanorna




Fri vers av Kungskobran VIP
Läst 66 gånger och applåderad av 1 personer
Publicerad 2026-06-27 10:12



Bookmark and Share


    Sefarge VIP
Tillägg :En forskare på slutet 80-talet
Minns jag uttalade sig i teve-nyheterna
om Nationalism över hela världen och
enligt honom var det ett land som full
-ständigt stack ut! Nämligen Sverige
Där ingen Nationaldag behövdes(då)
Och firande med flaggviftning var
minimal. Enligt honom berodde på
en inneboende trygghet. Ju otryggare
Och ju fler invandrare desto mer
flaggviftande och nationalism för
att hålla ihop landet som han menade
"behövdes" i sitt USA-land som ett"kitt"
Och enligt forskaren jag minns hans
ord ungefär:Ni Svenskar är så.trygga i er själva
Så ni har ej sådant behov av
Nationalism( och de riter som där tillkommer?)
Vet ej riktigt om det stämmer nuförtiden
Samhället har ju trots allt förändrats sen 80-talet


2026-06-27

  sphinx VIP
vi präglas lätt. att sedan göra olika slags partipolitik av detta säger mer om politikerna än andra...
2026-06-27

  Jacob Sjöstrand VIP
Intersubjektiva konventioner, såsom traditioner, har väl funnits vid alla slags lägereldar. Det som ej ska förglömmas är att de ingalunda är naturlagar, utan något som vi människor fått för oss att regelbundet fira. Jag kan förstå att de blir till ett kitt som kan hålla ihop ismer, civilisationer och länder. Men jag vill inte se dem som heliga, utan gärna något som bör trotsas. Det går alldeles utmärkt att undvika julen eller midsommaren. Sen är ju traditioner per definition djupt rotade, så jag tror inte ett parti eller dylikt så lätt kan avskaffa eller förbjuda dem.
2026-06-27

  J.Lindberg VIP
Ah, det Sahlin sade för 24 år sedan...
2026-06-27

    Lena Söderkvist VIP
Vänstern är i dag vad sossarna var på 60- och 70-talet. Det är inget parti för sovjetdiktaturgillare. Du gör en höna av en fjäder den här gången. Våra svenska politiker på den borgerliga sidan gör exakt så. Det är deras retorik.
De från vänstern som inte sköter sig blir uteslutna av sitt eget parti. Det har hänt nyligen.
Annars kan jag tycka att du har rätt i kärnan av det du säger. Det är klart att vi skall ha studentutspring, dans kring majstången och jultomten. Sådana saker är opolitiska och festliga.

2026-06-27

  Kungskobran VIP
Mona Sahlin:
Vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker.

“Jag tror att det är det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker.”
2026-06-27

  J.Lindberg VIP
Och vilka traditioner skulle det isf vara?
2026-06-27

  Kungskobran VIP
Jag har ingen brunsvart syn men gillar ej förringandet av gamla svenska traditioner av somliga vänsterpolitiker.
2026-06-27

    Sefarge VIP
Lycka till med den
bruna svart-synen!
Med rött blod och
hjärtat till vänster
är vi alla komma
Utan att göra nåt
Politiskt utspel av
det eller hur? Där
även traditioner
får finnas till
utan allt för
mycket
stelhets
konserv
-atism?
;)



2026-06-27
  > Nästa text
< Föregående

Kungskobran
Kungskobran VIP