Kunskap och moral (del I)För snar sex år sedan -i juli 2004 - presenterades och diskuteras i stora artiklar det intressanta faktum, att Immanuel Kants stora verk om eller i Estetik, "Kritik av omdömesfrågan" (Kritik der Urteilkraft), äntligen (drygt 200 år efter det att den skrevs) i fullständigt skick kom ut på svenska. Ja, det var på tiden. Kants i Sverige mest bekanta verk är annars hans kunskapsfilosofi respektive moralfilosofi: "Kritik av det rena förnuftet" respektive "Kritik av det praktiska förnuftet". Alla dessa tre verk har haft ett enormt inflytande över senare tiders filosofi, och intresset värms regelmässigt upp efter varje period av visst ointresse (jfr Lyotards kommentar). Detsamma gäller Aristoteles nu snart tvåtusenfemhundra år gamla verk. Vad som bl.a. förenar Kant och Aristoteles är att båda, som många framstående filosofer, skrivit betydande verk inom alla de tre viktigaste filosofiska huvudområdena: kunskapsfilosofin, estetiken och moralen (eller etiken). I modern tid kan här t.ex. nämnas Arthur Koestler (död 1983) och den ännu aktive Jürgen Habermas. Man rörde sig alltså inom alla dessa tre områden. I åtminstone de två senaste fallen har man dessutom explicit gjort detta på en och samma gång. Detta antyder att alla tre - och i synnerhet kunskap och moral – kan ha med varandra att göra. Detta är också i allra högsta grad min egen ståndpunkt.
|
Nästa text
Föregående hertzberg |