Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Konkurs: CFR Marfa, del I ROMANIA TE IUBESC

 

Konkurs CFR Marfa, del I.

-         Vem är mannen med telefonen som i hand som tecknar ett bankonto på sig själv som kontoinnehavare över 100 000 000 € Traian B?sescu

Pro TV | Publicerat 4 timmar sedan 17 minuter

Embed: Investeringar på tiotals miljoner euro som förlorade misstänkta kontrakt.

Chefer och inkompetenta politiker, ett företag som en industri, i förfall.

Snacka om CFR Marfa: ett företag som var på toppen av hierarkin höjder i Europa.

 

Tweet begravd i skuld och en marknadsandel allt mindre, är CFR Marfa en modell för hur vi ska förvaltas statsägda företag.

 

I veckor, bevittnar de sista handlingar en lek med tragisk upplösningen: privatisering av CFR Marfa.

 

Vilka var de aktörer som spelat en ödslig roll i detta samhälle, hur gick det? om ett företag med en enorm potential att vara talade som en hög med skrot?

 

Under flera år var CFR Marfa tång bombarderas med alla typer av kontrakt, men ingen har någonsin tagit ett beslut ännu.

Det var privatiseringen av ett företag med stora problem - över 450 miljoner skuld.

 

 

 

 

År 1998 när han skapade detta företag, dem som drev ministeriet inte ens trodde att över 15 år har företaget når randen till konkurs och kommer troligen att säljas för en löjlig summa.

 

Över 450 miljoner har nu och figur CFR Marfa skuld växer för varje dag. Korruption och missförhållanden, bristande intresse centralbankschefer, gjorde bara för investeringar som ska göras kastade CFR Marfa i total kollaps.

 

Rösten av järnhjul slitna slick låter allt förfärligt i dumpning.

 

CFR Marfa historia börjar år 1998, då genom drastiska reformer som införts av Världsbanken järnväg raster.

 

Fram till dess var det ett gigantiskt företag, Riksföreningen för rumänsk Railways,(SJ) ett företag vars trötthet orsakade att transportministeriets ledare att ta till ett trick - har satt upp fem i företag: Railway förvaltningsbolag (SMT) Förvaltningsbolaget järnväg tillgångar (SAAF), CFR Passagerare, järnvägsinfrastruktur och CFR Marfa.

 

Under 1998 har transport leveranserna leddes av en av de mest högljudda ministrar, Traian B?sescu, då och chefsförhandlare med Världsbanken.

 Det tar en åtgärd som kommer att påverka hur under åren utvecklingen av järn-grundat 5 företag ny och potentiellt lukrativ tillgång marknad och begrava alla gamla samhället-4000 skulder miljarder ROL "(Milliarder av gamla lei)

 

Jag försökte få ett perspektiv från en som har fattat ett beslut för 15 år sedan som var tänkt att vara strategisk.

 

 

"År 2000 när lämnade kontoret av transportminister av Mr. president Traian B?sescu, hade förlorat något av bolagen hade omorganiserats företaget CFR SA, som visas i balansräkningen för 1999, som publicerades i officiella tidningen", säger en presidentens administration pressmeddelande.

 

Traian B?sescu försumma historiska skulder från SNCFR RA.

I ministeriet finns det en man som återstod för 15 år innehavare och förvaltare av svart hål konto, Boris Bobeica president SNCFR RA.

 

ROL 4 000 miljarder, cirka 100 miljoner euro i skuld förvaltas av en som utsågs av president B?sescu mannen med telefonen. "telefon man".

 

Staten har lurat sig själv, genom att gömma skulder som inte kunde tas bort under mattan!

 

 

Så B?sescu grundade CFR Marfa med fyra andra företag, som borde ge maximal effektivitet.

 

Efter en kort tid på sig på transporter var minister Anca Boagiu, till minister knapar kom Miron Mitrea knappar. Den mest kraftfulla minister i Nastase regeringen påverkat avgörande öde CFR Marfa.

 

Han minns hur han tog CFR Marfa och kännetecknas beslutet som en nödvändig handling B?sescu har tagit vid den tidpunkten.

 

Så Mitrea Minister ärver järnvägsföretag och CFR Marfa som var en pärla - ett företag med över 60 000 tågvagn och 1 000 lokomotiv och en marknadsandel på nästan 90 %. Och det viktigaste av allt: skuld noll!

 

 

År 2001 Miron Mitrea, tillsammans med resten av Nastase regeringen tar ett strategiskt beslut - att låna 120 000 000 €, pengar som investeras i infrastruktur CFR Marfa. Iulica Mantescu från fackföreningar CFR kommer han ihåg det lån.

 

Ett av de första stegen var att köpa nya bilar RO-LA vagnar som skall tar över lastbilarna som kommer in i landet med tåg, en åtgärd som vidtagits för att avblockera vägar så illa i Rumänien annars.

 

Men vagnarna var inte kompatibla, förenliga med infrastrukturen på den tiden.

Vi hade vagnar men vi hade inte rälser som skall rulla på dem, inte ens koma på tal att en gång som du har lastat på dessa vagnar inte passar i de flesta tunnlar i Rumänien.

 

I en sats av dessa vagnar investerades cirka 10 miljoner euro.

 

La ”Videle” regionen Teleorman./ där var stora transporter innan dagligen innan 1990 transiteras dussintals godståg, dagligen.

 

Men Nu, här är en skråt kyrkogård där vagnar skickas till dö oanvända. här finns tågvagnarna RO-LA, köptes av Miron Mitrea.

 

Dussintals vagnar kastas i Videle. Varje vagn har kostat nästan 100 000 euro. Så gjordes investeringar i CFR Marfa. Så ligger under rost ...

 

160 RO-LA vagnar köptes i regeringsställning minister av Mitrea.

De funkande en mycket kort tid, på ruta Arad- Österrike, men har inte get en vinst på pengar som måste tillbacka med ränta. En investering som istället ge fördelar förde med sig svart hål.

 

Och vis ska inte nämna att i Arad till Glogova har investerats flera miljoner för förnyelse av en transport-terminal RO-LA, som nu sitter övergiven.

 

Men tillbaka till den berömda frågan om euroobligationer. De lånade 120 000 000 €, med en ränta om 10,5% per år, måste lånet återlämnas i 5 år.

 

Den första åtgärd som han gjorde efter hög CFR Marfa var att överföra pengar till kontot IRS leasingföretaget över 5 miljoner euro för förvaltningsavgiften.

 

Företaget kontrolleras av en nära vän till honom Miron Mitrea, vars namn förekommer i många konstiga transaktioner perioden - Ionel Cristian Burci.

 

 

 

 

Jag försökte ta reda på vad konton överfördes CFR Marfa över 5 miljoner euro

 USL Senator, Sorin Bota var då statssekreterare för transportfrågor. Han har haft lånet.

 

Den 5 miljoner siffra, ger huvudvärk till och med tidigare statssekreterare.

Från CFR Marfa vi inte får några intervjuer om de pengar företaget har spenderat nonchalans över tiden.

 

Trots de ansträngningar som vi gjort, vi har inte lyckats få en en konversation med någon representant för den nuvarande ledningen i CFR Marfa.

Höjs under övergången till privat förvaltning och beredning av privatiseringen.

 

VD för CFR Marfa, var då Vasile Tulbure.

 

Cristian Burci skickade oss en synpunkt och mittemot beloppen som har spridas skriftligt.

Han visar att detta belopp var reservdelar reparationer utgjorda i förskott på grund av kommande gjorda reparationer, plus kostnader, plus ersättning finansiering, var så allt täcks i rättssak.

 

Källa: Pro TV international.ro.(jag tar inte emot kommentarer på översatt)




Övriga genrer (Översättning) av Jeflea Norma, Diana. VIP
Läst 545 gånger
Publicerad 2013-03-11 00:03



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

Jeflea Norma, Diana.
Jeflea Norma, Diana. VIP