Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 


VEM ÄR EN "ÄKTA KRISTEN"?

Ja, det beror på vem du frågar.

Frågar du syndarna och det babyloniska religiösa etablissemanget, så är en äkta kristen en som stryker medhårs, ser mellan fingrarna med synd, håller med den man senast talade med, är en kappvändare, opportunist och kameleont, hänger med i alla opinionssvängningar, är politiskt korrekt och en Onkel Tom-typ.

Den som inte håller med DIG anklagar du för att vara en oäkta kristen. Som om du vore Gud! Oerhört fräckt.

Frågar du Jesus Själv, konsulterar du Bibeln - Hans Ord - i ärendet, så är en äkta kristen en som följer HONOM vart Han än går, d v s inte opinionssvängningarna som i Storkyrkan utan JESUS. En äkta kristen är ingen velourtomte som smyger omkring och ber om ursäkt för att han finns till och som säger ja och amen till allt som syndarna tycker om. Ingen nickedocka eller marionett som låter sig manipuleras av världen eller Babylon - alltså systemet.

Jesus gjorde Sig ett gissel av tåg, gick in i templet och vräkte borden över ända. Jodå, vi kan använda det bibelsammanhanget eftersom ni hela tiden tjatar om "Dömen icke" och även missbrukar detta bibelord utan att läsa det i sitt rätta sammanhang (som Jehovas vittnen läser Bibeln!)

Jesus VÄGRADE att bli Israels jordiske kung trots att opinionen krävde det. Han dansade inte efter deras pipa. När Herodes kallade Honom till sig sade Jesus att Han var upptagen och tillade: "Hälsa Herodes, den räven..."

Petrus sade (Apg 5:29) att det är viktigare att lyda Gud än att lyda människor, och trots att det religiösa etablissemanget hade förbjudit apostlarna att predika i Jesu namn så fortsatte man oförtrutet.

"I am not Pinocchio", som Jimmy Pursey i Sham 69 sjöng.

I Gamla Testamentet ser vi hur gudfruktiga män VÄGRADE att böja knä för avgudabilder och därför blev kastade i den brinnande ugnen. De proklamerade t o m att ÄVEN om Gud INTE hjälper oss så kommer vi ÄNDÅ  I N T E  att böja knä för avgudarna.

Martin Luther anklagades av den romersk-katolska kyrkan för att vara en oäkta kristen. Paulus berättar att han blev kallad villolärare. Det blev även Lewi Pethrus här i Sverige, trots att han var beredd att skänka bort även det han gick och stod i till behövande. Otack är världens lön! Aage Samuelsen i Norge och Arne Imsen i Sverige blev båda attackerade och angripna för att de ville stå för ett radikalt och konsekvent evangeliskt budskap, ja, helt enkelt för att de gjorde uppror mot religiösa konventioner och var kontroversiella och okonventionella i sin framfart.

Listan kan göras lång. Det är bara förrädarna, de lismande, medgörliga och ryggradslösa som blir accepterade och applåderade. Sådana som "moder" Teresa, som sade att hon skulle göra bättre hinduer av hinduerna och bättre muslimer av muslimerna, när Jesus har sagt att uppdraget är att göra LÄRJUNGAR som följer HONOM!

Syltryggarna finns det alltid spaltutrymme och plats i tv-sofforna för. De som slickar uppåt och sparkar neråt.

Men historien frikänner Huss, Mennon Simmons och andra som kallades villolärare men som stod för vad Bibeln säger.  De är framför allt frikända i Högsta Instans.

Svaret på rubrikens fråga är kort och gott en motfråga: VEMS måttstock mäter man med? Endast en är godkänd av Gud - Hans Egen!

 

LARZ GUSTAFSSON 160623




Prosa av Larz Gustafsson VIP
Läst 371 gånger
Publicerad 2016-06-23 17:36



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

Larz Gustafsson
Larz Gustafsson VIP