Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Bön 5

 

Älskade Gud, jag har tak och logi på rättspsyk men jag känner mig hemlös, vilsen i tillvaron och världen. Öppna mina inre rum, själens landskap, för rummet jag huserar i är litet och trångt.
Kom till alla hemlösa med Din kärlek, hjälp oss öppna upp med ett hem för varandra i våra ansikten.
Ibland känner jag mig isolerad inuti mig själv, vaknar på morgonen och livet ter sig helt tomt och meningslöst.
Gud, kom och var med oss när vi känner oss ensamma, för Du vet ju att ensamhet är den allvarligaste fattigdomen.
Smärtan som övergår till bedövning och näst intill apati.
Du har sagt att du aldrig lämnar mig, men varför känner jag då denna ensamhet? Tankar på friden att vara död kommer i mig.
Och det finns otaliga som har det mycket värre än jag, som lider utav både materiell misär och fysisk/psykisk sjukdom, plus är ensamma. Kom Du Gud och var med dessa människor, lindra
deras plågor, kom med starka tydliga stråk av Din fullkomliga kärlek. Vi kom inte till livet för att vara deprimerade och ensamma, utan för att vara inspirerade i gemenskap, och i ensamhet tillsammans med dig käre Gud.
I Jesu Kristi namn öppna upp vår själ och vårt hjärta så att vi kan bada i ditt överflödande ljus som är ömhet och helande.
Öppna upp oss för den självklara sorgen över allt som vi varit med om och allt som vi missat, i livet som kan vara så svårt.
Gud Du är inte ensam makthavare i den här världen. Djävulen sitter på sin tron och skickar order in i människor. Världen är i mångt och mycket uppbyggt på egot. Kyla, arrogans, grymhet och godtycke frodas i Din frånvaro. Men Din kraft är starkare för Du sände Din Son som tog alla våra synder på sig och lät dom upphävas på korset. Djävulen vet att han har förlorat, och tar till än mer desperata metoder och ideer. Vi lever i den sista tiden,
då det är svårare än någonsin för människorna. Kärleken och sanningen blir förrådd överallt hela tiden.
Då återstår endast Din makt Herre, låt den strömma genom oss, så att vi kan ge den vidare, till andras uppbyggelse och tröst.
Låt oss alla istället för rädsla och egoism välja kärlek och empati.
Låt oss skapa heliga nätverk av gemenskap, som utrotar ensamheten. Amen




Övriga genrer (Pastisch/Hommage) av Johan Bergstjärna VIP
Läst 163 gånger och applåderad av 2 personer
Publicerad 2019-01-13 18:43



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

Johan Bergstjärna
Johan Bergstjärna VIP