Min dotter sa frågande: Mamma varför vill pojkarna bestämma?
Vad svarar man på det?
Kom att tänka på Kristdemokraterna. Som flyr jämstäldhet, bakom floskler som att familjen är allt.
Vad är en familj som inte är Jämställd?
Kanske de vill bestämma för att de är vana det, svarade jag lite trevande.
Då log hon stort: Det ska vi ändra på.
Åtta år var hon, det är en evighet sen. Och visst har en del ändrats. Men knappast något är anorlunda.
Jo föresten. Byaprästen får hitta andra vägar att knulla småbarn. Och öärarna se upp, allt är inte lika.
Men på samma sätt.
Folk sitter i läger, inspärrade av motståndarna.
Bollar går i mål.
Blommor vissnar.
Men aldrig som förut ska jag vara: Männens slav.
Om jag inte vill, vill säga.
Kram