Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
WWW.SAMUELRAJEUS.SERP.NU


"THOMAS QUICK ÄR DÖD!"

Sture Bergwall betonar med kraft att Thomas Quick inte existerar längre. Det är faktiskt tveksamt. Jag anser att Thomas Quick lever som aldrig förr.

Thomas Quicks förklaring till att varför han ljög under så många år och tog på sig så många mord hade varit att han var rädd för fängelse och att han var under en tung medicinering. Det är mycket naivt att tro att denna förklaring räcker för en sådan skandalös upplösning av en rättsskandal och ett medicinskt fiasko. Oavsett hur mycket rädd man är för fängelse och hur starkt medicinerad man är har man utan tvekan vissa stunder då man kan tänka klart. Man kan då bestämma sig för vad man vill göra i olika situationer. Eftersom Thomas Quick var rädd för fängelse bestämde han sig för att ljuga, så i det fallet hade han förståndet i behåll. Sedan säger han att han inte hade förståendet i behåll när han började med sitt ljugande, detta under tung medicinering.

Egentligen behövde han inte ta på sig så många mord för att bli dömd till rättspsykiatrisk vård. Frågan är varför han gjorde så. En teori kan vara att han valde helt enkelt någonstans i denna process att sätta i gång med sitt projekt, nämligen att experimentera med både rättssystemet och den psykologiska/psykiatriska vårdapparaten. Thomas Quick som hade ett trassligt liv med ensamhet, pedofilidom, arbetslöshet med mera hamnar av lika skäl i en mordutredning. Han finner det intressant. Han som är så besviken på samhället bestämmer sig att håna hela Sverige genom att mycket medveten iscensätta sitt projekt. Projektet är att bevisa för hela svenska folket men också för världen hur skrattretande och lösaktig både rättsapparaten och vetenskapen i detta avseende är. Jag uppfattar honom som en mycket intelligent man som startar en lek. Han lyckas att ta med sig högprofilerade individer inom rättssystemet och vetenskapen i leken.

Det handlar faktiskt inte alls om att Margit Norell influerar alla andra och tar dem med sig i leken. Det handlar om att Thomas Quick influerar Margit Norell och alla andra och tar dem med sig in i leken. Alla vinner någonting genom att fortsätta med leken. Vissa vinner till och med stort. Vem bryr sig om en liten stackars individ som fabricerar olika historier. Att dessa individer (de levande, såsom professor Sven-Åke Christianson) idag inte vågar och inte bryr sig om att träda fram och ge oss en förklaring är också skandalös.

Thomas Quick´s projekt går ut på att bevisa hur ”dumma” dessa individer men också hur ”korrupt” systemet är som köper hans skräpp. Att ha så många högprofilerade och högutbildade individer runtomkring sig under så lång tid och leka med allihop ger honom en kick. När han blir senare dömd till flera mord och Sveriges genom tidernas seriemördare sitter inne vet han att han inte alls är klar med sitt projekt. Långt senare tar han tillbaka sina fiktiva historier och startar ”århundrades rättsskandal”. Andra delen av projektet är i fullgång.

Jag kan fortfarande se hur han njuter av att bli intervjuad när han vet att hela landet skrattar åt dessa system som lurades så enkelt av honom, ”en liten, homosexuell, pedofil och patologisk lögnare”. Men han är egentligen en superintelligent (med en grav personlighetsstörning) individ med långsiktig analytisk förmåga som vet vad han gör. Frågan är vad det är som kommer här näst i hans projekt? Vad ska vi vänta oss på? Om denna teori stämmer då är jag säker på att projektet har en tredje del som kommer i fullgång efter hans frigivning.      

Jag tror inte alls att Sture Bergwall är här. Vi har fortfarande i allra högsta grad med Thomas Quick att göra.

 

@ Samuel E. Rajeus

Dr. kand. i psykologi/Leg. Psykoterapeut (KBT) 

 

 

 




Övriga genrer (Essä/Recension) av Samuel E. Rajeus VIP
Läst 1775 gånger och applåderad av 10 personer
Publicerad 2013-10-23 17:41



Bookmark and Share


    ej medlem längre
Man tvingar inte en person som har brutet benet, att hoppa runt i en rättssal för att se om han brutit benet på riktigt.
En del kommer alltid att ljuga och spela sjukare än de är, en del gör det medvetet, andra inte.
Sedan skapar media vilka monster de vill, när folket sväljer allt som de matar ut, tänk själv innan någon annan gjort det åt dig, brukar jag säja ibland.
Viktigt text detta tack för den Samuel.


2013-11-20

  Samuel E. Rajeus VIP
Det stör mig mycket att professor Sven Åke Christiansson gömmer sig i sin håla och inte ger sig tillbaka i leken för att ge svenska folket en förklaring. Han måste verkligen skämmas att han beter sig så. Han kanske ser ingen vinning i det här längre?
2013-11-20

  Samuel E. Rajeus VIP
Fick detta svar av min kollega tidigare i kväll:

"Håller med Dig helt och fullt - och just det att mördarna suttit i lugnan ro i alla dessa år är alldeles förfärligt! Tycker faktiskt också att ansvariga bara hållit ihop som i en sekt och det är rätt att de hängs ut och straffas också!! Hur oansvarig får man egentligen vara i olika professioner i Sverige!!!!!! Oärlig, oetisk, bedräglig mot allmänheten och därigenom hjälpts mördare att komma undan och hindrat att rättvisa skipas för att upprätta offren och alla deras förtvivlade anhöriga. Detta är så skandalöst dåligt. Vi diskuterade boken i kväll några psykoanalytiker och psykologer och en psykiater som sa att karl är farlig och skall inte släppas ut. Fortsatt diskussion imorgon kväll i en annan proffsgrupp."
2013-10-27

  Samuel E. Rajeus VIP
Denna fråga kom via en privat kommentar:

Är det så att Du sågar boken av Josefsson som vilseledande helt och hållet? Sture B är ju en rädd impulsdriven identitetssvag person, men visst kan han ju ha rätt i att vara rädd för bestraffning av samhället för allt han ställde till med i sitt tidigare liv och räknade ut att om han blir skyldig till 8 av 39 mord så kanske han får vård i stället för straff.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Inte alls. Det ger faktiskt ytterligare bevis att han hade förståndet i behåll hela tiden och kunde planera i detalj vad han kunde säga och vad han inte kunde säga för att bli trodd som mördare. En människa som är enbart rädd och under en kraftig medicinering ska snarare vara förvirrad inte beräknande. Han har hela tiden varit beräknande under hela denna process.

Jag kan absolut inte tro att Margit Norell och de andra inte anade vad som försiggick men alla av någon anledning valde att gå med strömmen. Både Quick och de andra egentligen gick in i en outtalad pakt för att lura allmänheten och låta de andra riktiga mördarna gå fria.

Jag tycker starkt att man ska faktiskt via rättegångar tvinga dessa individer till svars. Man har hittills varit så naiv i Sverige att man låtit de skyldiga i detta sammanhang komma undan rättsvisandet så enkelt. Det i sig är en skandal.



2013-10-27

  Samuel E. Rajeus VIP
Kommer definitivt att läsa boken.
Kommer säkert att bli mycket intressant läsning.
MVH
/Samuel
2013-10-27

  walborg
Läste just ut boken av Dan Josefsson Mannen som slutade ljuga. Det verkar ha funnits många trådar till en kvinnlig maktfullkomlig terapeut som hållit i trådarna kring hela maskineriet - många huvuden som faller nu.
2013-10-26

  Samuel E. Rajeus VIP
Oh, vad glad jag blir att du walborg håller med mig.

Visst är det så. Han vet vad han håller på med. Han visste vad han höll på med. Det visste han hela tiden och det vet han nu.

Allt gott
Samuel
2013-10-23

  walborg
Vad jag har lärt mig under mitt yrkesverksamma liv som psykoterapeut är att människor, hur psykotiska de än är, ändå har kontakt med ett innersta - och det innebär att Du har rätt när Du säger att denna begåvade lögnare spelat på alla strängar ett spel med hela psykiatrin. rättsmaskineriet och allmänheten. Fick plötsligt ett slut på mina känslor att det kanske är synd om karln.
Han har blottställt en massa narcissister - men sist och slutligen är detta knäppt!!!!
Men hans sexualitet lär i dagens lägen i alla fall vara rätt nedtonad, så jag håller med Sten Levander där.
2013-10-23

  Samuel E. Rajeus VIP
Eva, Mona J. och clever, varmt tack för era inlägg.
2013-10-23

  Eva Akinvall (emca~vargkvinnan)
Verkligen läsvärt och intressant. Viktiga reflektioner och analyser i god journalistisk anda. Tack för detta Samuel
2013-10-23

  Mona J.
Intressanta tankar!
2013-10-23

    ej medlem längre
Rättsstatens förfall, att döma en människa för mord han inte begått. Bevisföringen verkar bara kretsa kring hans erkännanden och psykiska ohälsa. Enkelt för alla inblandade.
Vad han har för psykisk störning, har jag ingen kompetens att bedöma, och det är inte det mest intressanta med detta fall tycker jag. Det är psykologer som diagnostiserar personlighetsstörningar. Det jag tycker är mest intressanta med fallet Quick är, hur han nu ska klara sig ute i samhället, om han blir frisläppt.
Tack för en en viktig text.
2013-10-23

  Samuel E. Rajeus VIP
Håller med KYREUS här. Mycket välgrundade inlägg.
Tack anathema.

Och varmt tack KYREUS för dina inlägg.

Allt gott
Samuel
2013-10-23

  KYREUS of Sweden
@a: delar din uppfattning här! dina inlägg tycks väl grundade.

mvh
2013-10-23

  anathema VIP
@Kyreus: det är nog ändå så att medias uppmärksamhet vad gäller själva fallet är befogat, för denna gång gör de ju faktiskt det de är avsedda att göra; att granska makthavarna. Däremot kan man fråga sig om inte fokus ligger fel, att som du säger, personen Quick får för mycket uppmärksamhet i förhållande till de fel som begåtts.
2013-10-23

  KYREUS of Sweden
Varför får "denne person" så gigantisk uppmärksamhet i media?
Någon som har en psykologisk förklaring; den kommersiella behövs ju inte - för alla vet
att"sånt här" säljer.
2013-10-23

  anathema VIP
Därutöver vill jag dock påpeka att systemet varit sin egen gravgrävare i den här frågan. Oavsett Quicks roll i frågan verkar stora delar av processen varit rättsvidrig, att döma av det jag läst.
2013-10-23

  anathema VIP
Jag köper din förklaringsmodell till stor del, men anser dock att motiven ligger närmare hans egen person än att söka skada rättssystemet.
Som du säger njuter han troligen av uppmärksamheten, och framförallt att hans namn svårligen kommer glömmas bort. Det kommer ligga som en nagel i den svenska rättshistorien för lång tid framöver. Den berömmelsen tror jag är det han främst eftersträvar, för kan man inte bli ihågkommen positivt anser han nog att ett minne med negativ klang är bättre än inget alls.
Som du säger verkar det vara en psykiskt obalanserad person med stor törst för uppmärksamhet. Icke att förglömma är att han lyckats etsa sitt namn i det allmänna medvetandet genom sitt projekt. Tror det driver honom mer än att håna rättssystemet, då undrar jag om han då verkligen låtit så lång tid passera för sin "upprättelse". Din teori är dock lika god som min, önskade bara presentera en annan synvinkel, som dock tangerar din.
2013-10-23
  > Nästa text
< Föregående

Samuel E. Rajeus
Samuel E. Rajeus VIP