bedövad av bilder
från huvudbiblioteket
inlåst i arkivet
i frusna ögonblick
rids hon
av marorna
i oändlighetens labyrint
kommer hon inte
ikapp
överhuvudet
bakom stängd dörr
strimmor av ljus sipprar ut
ljudet av dovt mumlande högfärdsröster
i övrigt
ogenomträngligt
mörker i källarhålet
överhuvudet
överlägsen
i ett moln
av överklassdamm
skiljer agnar från vete
värdefull från värdelös
urskiljningslöst
skoningslös
hjärtlös
A
som i stort A
som i AVUNDSJUK
B
som i bildad
som i BÄTTRE
gulögda vargar
rusar förbi
utan att ens se åt henne
omsprungen
på upploppet
faller hon igen
på eget krokben
på röda mattan
snubblar hon
utskrattad av måsarna
surrealistisk
sagosoppa
spiraltrappor
träskmarker
skyddshjälmar
gapande ögonhålor
skallrande tänder
skräckkabinett
steel guitar
dårarna
dansar
i natten
hjärnhalvors skuggspel
förvirrar henne
sött eller kaffe
surt eller sump
hon väljer fel
slätar över
de överlägsna skakar
sina öfverhuvuden
skadeglatt leende
i desperation
vänder hon kappan
efter vinden
västlig
idéerna
var ju
hennes
stulna
drömmar
iscensatta
utgjorda
av andra
succéer
i guldlamé
själv kom hon aldrig
längre
drunknade
i bakvattnet
i sitt anletes svett
nedslagen av Jante
Ö som i ÖVERFLÖDIG
Snooze ...
© Maria Marängsviss, 22 juni 2017
Jantelagen formulerad av Aksel Sandemose; "Den enda fras som utgör Jantes strafflag, var således mycket innehållsrik. Den omfattade allt, och så måste den också vara skriven, för absolut ingenting var tillåtet. Den var också utformad som en anklagelse, med alla slags ospecificerade brott i utsikt. Dessutom var den, allt efter tonfallet, lämplig för utpressning och förledelse till brott, och den kunde också vara det bästa försvarsmedlet."