Livets ursprung vibrerar
i Laxmi Subramaniams violin
på nedre botten,
i Raga Alaapanas tjugosex minuter
och femtionio sekunder,
medan kroppen jag håller svävande om mig
i Stora Drömskeppet på övervåningen
vilar i den tätstickade tröja av högklassig isländsk ull
som Anna fullkomnade för mig sistlidna senvinter
Döden är en slät kopp kaffe
strax bortom livsgnistan
Träden i hästhagen gnäller Subramaniamlikt
på mina gamla inspelningar
Kådan längs en åldrad tall i kvällsljusets Niemisel 2016
rinner ut i nitton dragiga diktsamlingar,
som nu församlas kring ett tabula rasa,
rensopat i Laxmi Subramaniams rotborsttonaliteter
från India land,
medan eftertankarnas hedniska husförhör pågår
i varje sturig sträckläsning
och en bleksiktig värld darrar på manschetten
New York & Varanasi är kulisser,
min tröja en uppehållsort,
och Laxmi Subramaniam en uttolkare av tystnader
Stora Drömskeppet för bekvämlighetsflagg och tunga täcken
medan Anna håller upp dagen för inspektion
Nattens spikmatta rullas inte ut förrän ikväll;
det vet ryggarna och flyktbilisterna
Tills dess rinner det sega ljuset kallt
i frosten,
korthugget och gutturalt
Den första isen löper ytan ut
på trädgårdsdammen
Laxmi Subramaniam ylar i ljusets isiga snålskjuts
Hügelbäddarna står nakna som begravningsfarkoster,
utstötta i tidens ytvatten,
motljusbrunna i höstens tidiga solnedgångar
Min kropp är ett knippe fokuserade kärnprocesser;
ylletröjan dess reaktorinneslutning,
min hjärna en plats i universum;
en tom cistern på tidsutdräktens landsbygd,
ekande av Laxmi Subramaniams megamaniska violin
medan dagen sakta ger upp