Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 


---


I otakttid

 

 

I otakt med tiden,

en tid svårt förvriden. 

Jag tror inte längre

den kan vridas rätt.

Hur högt ska man vråla

om blod som får måla

den jord där vi lever

så fruktansvärt röd,

om allt som går sönder

och allt som går under,

är trasigt av svält 

och förtryck och av nöd.

 

Du, samtiden svider,

den brinner och lider.

Vår tid, den är pantad

och skuldsatt och såld.

Så ärrad och svärtad

av orätt och våld.

Vad var det vi borde?

Är det vad vi gjorde?

När vi inte finns -

du, vad är det man minns?

 

Till slut kommer dagen

då det är adjö.

När vårt nu glöms bort

och göms bort för att dö.

Ja minnet är kort,

skyndsamt glömmer man bort

trots en obruten stig

till idag från igår.

Från en tid då vi fanns

och där vi satte spår.

 

I otakt med tiden

men ej längre i den -

du, ingen utav oss

är nånsin en ö.

Mitt avtryck finns kvar

även då jag är död.

De vägval jag gjorde.

Hur jag kom att vandra,

är del av den värld 

som blir framtida andras.




Bunden vers (Rim) av Recycled Redhead 3.0 VIP
Läst 135 gånger och applåderad av 5 personer
Publicerad 2024-02-02 09:08



Bookmark and Share


  christian hüls
... vi som har valsat runt ett tag här i livet, gärna vill ta en svängom, en bra dag rentav i wienervalstakt så som dikten som här och var går i otakt just, otakt som förhöjer tydliggör, till exempel "om de som får död" och "får levas i nöd", där orden tar slut innan takten tar slut, rentav en taktpinne som utan rörelse hänger som fastfrusen i luften, bara till exempel! En stark dikt!
2024-02-12

  Johan Bergstjärna VIP
Mycket bra.
2024-02-02

  Live2Dream
fin! :) <3

bara en kommentar
som jag säger ofta...
lidelse betyder passion
både kärlek och hat
både smärta och njutning...
men man kan ju använda
ordet hur man vill :)
2024-02-02

  Live2Dream
jag drömde om dig <3
du hade ändrat namn igen
kommer inte ihåg mer...
2024-02-02
  > Nästa text
< Föregående

Recycled Redhead 3.0
Recycled Redhead 3.0 VIP