Dödsögonblicket
är vars och ens autenticitet
Där sammanstrålar identitet
med anonymitet
i ett outtömligt tomt det,
vari hemortsrätt förbyts i bortovarotvång
Varje morgon gör kraftigt motstånd
Drömmarna
har esomoftast varit onda,
med ”Vansinnets violetta hök”
ur Sune Karlssons ungdomsdiktning
från 1967
svävande över uppvaknandet
som ett reellt hot
En gensträvig ålder tränger på
inifrån
Dödsögonblickets autenticitet roterar
i moln av sot och aska
i Lars-Gunnar Bodins sprickbildning ”For Jon III;
They Extricated Their Extremities”,
eller alternativt i Terry Rileys dervishsnurr
”Untitled Organ”,
medan döden sopar igen spåren
Törsten torkar in bakom ögonen;
andningen drunknar i saliv
Slättlanden kisar i fjärran
Bergstrakterna klättrar i rasbranterna
Städerna står slumpmässiga
i betraktarens ögon
Tamboskapen flyger över himlen
i Anne Friis oljor,
och kökspersonalen på Nyköpings lasarett
tävlar med Rembrandt i uttrycksfullhet
och drömsk sanning
I Norrbotten seglar hügelbäddarna orörliga
genom tidlösheten
i blommande skeppssättningsbardon,
inrymda i dödsögonblickets autenticitet