Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
sonettinspirerad sonett / Descartés är på väg ut...


Egospegel

Jag sitter här och tänker att jag 'är',
eller är mi
na tankar en illusion?
Speglar jag mig i självets chimär?
Bygger jag mig själv på tankeinflation?

Jag tänker tanken: ”Cogito ergo dum”.
Men tanken vill inte vara riktigt still.
En liten stund till och jag får verkligt hum.
Ingen
föreställning ska gå till spill

Nu tänker jag: ”Cogito ergo sum”.
Min hjärna fyrverkerilyser upp.
Fast något lite skaver det ändå.

Jag tvivlar tankestrå till tankestrå
och misstror mina tankar under lupp.
Allt på plats: ”Cogito ego sum quaero.”
--  --  --  --  --  --  --  --  --  --  --  --  --  --  --  

Descartes
Google translate

 

 
 
 
 



Bunden vers (Sonett) av sphinx VIP
Läst 118 gånger och applåderad av 5 personer
Publicerad 2025-10-26 14:02



Bookmark and Share


  Nika M VIP
Vissa filosofiska tankar är nästan dumma och andra ger fyrverkerier. Bra och jobbigt med tvivel. Så vackert sammanfattat "Jag tror, ??jag är, jag söker."

2025-10-27

  sphinx VIP
@ Steve - Så länge vi ställer frågor...
2025-10-26

  S.A.I. Steve Lando VIP
vi finns för att vi tänker, men tankar finns ju inte, de är ju bara en illusion, en fantasi, en irrealitet. Ärom vi då realia?
2025-10-26

  Kungskobran VIP
Ja vem är jag egentligen? den jag inbillar mig att jag är, en illusion? eller helt enkelt den som andra utomstående ser mig.
2025-10-26
  > Nästa text
< Föregående

sphinx
sphinx VIP