Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
om tro, vetande och språkets möjlighetsbegränsningar


Husse

Epistemontologi.

Epistemologi.
Läran om kunskap.

Hur vet jag att jag vet?

Och vad jag inte vet 
men känner att jag tror att jag vet.

Ontologi.
Läran om vad som finns.

Kaffebönan finns.
Men finns den också som metafysiskt fenomen?
Eller bara som ett fysiskt exemplar framför mig?

Jag kan tänka på kaffebönan.
Föreställa mig den.
Men tanken är inte värme.
Och värme är vad som krävs för att brygga.

Nej.
Men jag kan minnas.
Minnas hur det är att dricka en kopp.
Den kanske söta smaken.
Eller det lätt bittervarma.
Värmen och brunhetens kroppsrysning.
När hjärnan framkallar minnet av njutningen.

Men om jag hävdar
att ontologisk metafysik är det som gäller
behöver jag aldrig mer i hela mitt liv
dricka en kopp kaffe till.

Men verkligheten…
verkligheten fäller avgörandet.
Om vad som funkar.
Och vad som inte gör det.

Finns det ett berg på kartan?
Eller är berget i mitt huvud?
Eller på båda?

Kartan säger att berget finns.
Men kartan har aldrig klättrat.
Den har aldrig frusit.
Aldrig tappat andan av höjd.

Ett namn.
Ett antal meter.
Markerar på kartan
att det finns en förhöjd verklighet.

Insikten drabbar mig
med metafysisk gravitationslogik:
Kanske gud bor där…

One more time.

Vad är en bank?
Vad är en hund?

Annat än sociala konstruktioner.

Tänk om vi kallade en bank för hund istället.
Och matade hunden med pengar…

Blir den då mer banklik?

Vi matar hunden med pengar.
Och kallar det ekonomi.
Men kanske är det bara lydnad i ny kostym.

Husse!
-----------------------------------------------------------

Som alltid - det blir förenklingar.
Kunskapsteori innehåller också mer än det som tas upp.
T ex Internaliserad eller extrernaliserad kunskap. 
Andra grenar finns. Debatten är filosofisk
och kommer pågå till tidens ände.
Eller det inte längre finns hår
att klyva på människors huvuden.

I vardagslag är det uppenbart att människor vet saker
och känner på sig saker. Att känna på sig saker kan ibland,
kanske ofta, leda fel. Jag känner att jag måste gå till vänster,
men om jag inte vet vad som finns där går jag ogärna dit.

Epistemologi
Ontologi




Fri vers (Spoken word/Slam) av sphinx VIP
Läst 131 gånger och applåderad av 3 personer
Publicerad 2025-10-04 06:00



Bookmark and Share


  till E
En mycket intressant text.
2025-10-04

  Emanuel Sigridsson VIP
Jag kan väl inte läsa texten utan att tänka på Stephen Hawking: Det går alltså inte.

Jag tänker att det handlar om perspektiv. Ur antropologisk synvinkel kan människan och varat beskrivas utan större problem. Därför att människan då kan reduceras till några få begrepp.

Men människan vill se sig som något utöver det. Och det är inte svårt att förstå. Av anledningen: Det går inte.
2025-10-04

  Kungskobran VIP
Människan är alltid ”vara-i-världen” – vi deltar praktiskt i verkligheten, inte bara betraktar den.

Praktisk kunskap (att använda och förstå saker i vardagen) är mer grundläggande än vetenskaplig, teoretisk kunskap.

All förståelse är tidslig och historisk – den beror på vårt sammanhang

Heidegger
2025-10-04

  Dolcehalit VIP
Nu får jag lära mig nya ord, kul!

Men jag får läsa texten flera gånger. Filosofiska frågor som hur vet jag att jag vet och om det går att uppleva kaffebönans existens utan fysisk närvaro, som ontoloisk metafysik, i minnet eller antagligen krävs det en faktsik kopp kaffe i alla fall.

Men ordens betydelse är interssant, och hur det har uppkommit. Till exempel användandet av ordet bra som beskrivning av något. Det är ju bara ett värdeladdat ord, och definierar inte vad som är bra. Kan vara olika för olika människor.

Slutligen får mig matningen av hunden med pengar, att ur det blå tänka på cirkulär ekonomi. Hur jag nu kom in på det spåret.

Får mig att fundera på hur långt kan man gå i att driva att det ska vara ökad tillväxt. Det måste ju kollapsa till slut. Och till vilken kostnad för andra människor, som arbetar med låga löner och usla arbetsvillkor, så att vi kan konsumera billigt och öka denna tillväxt.

Det blev en lång utläggning här..sorry.



2025-10-04

  Nika M VIP
Djupa filosofiska tankar uttryckta i välbekanta ord som kaffe, berg och ekonomi.

Vad betyder namngivande och vad är minnen eller faktisk upplevelse av något? Vad är ifrågasättande och klassificering?

Den sinnliga kaffesmaksbeskrivningen står i kontrast till frågan om hur det kommer sig att vi nu har ett kapitalistiskt samhälle? (tror jag) Vem är herre/Husse över vårt sätt att förstå ”verkligheten”?

Intressant trots att jag är mycket ovan vid liknande resonemang.
2025-10-04
  > Nästa text
< Föregående

sphinx
sphinx VIP