om tro, vetande och språkets möjlighetsbegränsningar
Husse
Epistemontologi.
Epistemologi.
Läran om kunskap.
Hur vet jag att jag vet?
Och vad jag inte vet
men känner att jag tror att jag vet.
Ontologi.
Läran om vad som finns.
Kaffebönan finns.
Men finns den också som metafysiskt fenomen?
Eller bara som ett fysiskt exemplar framför mig?
Jag kan tänka på kaffebönan.
Föreställa mig den.
Men tanken är inte värme.
Och värme är vad som krävs för att brygga.
Nej.
Men jag kan minnas.
Minnas hur det är att dricka en kopp.
Den kanske söta smaken.
Eller det lätt bittervarma.
Värmen och brunhetens kroppsrysning.
När hjärnan framkallar minnet av njutningen.
Men om jag hävdar
att ontologisk metafysik är det som gäller
behöver jag aldrig mer i hela mitt liv
dricka en kopp kaffe till.
Men verkligheten…
verkligheten fäller avgörandet.
Om vad som funkar.
Och vad som inte gör det.
Finns det ett berg på kartan?
Eller är berget i mitt huvud?
Eller på båda?
Kartan säger att berget finns.
Men kartan har aldrig klättrat.
Den har aldrig frusit.
Aldrig tappat andan av höjd.
Ett namn.
Ett antal meter.
Markerar på kartan
att det finns en förhöjd verklighet.
Insikten drabbar mig
med metafysisk gravitationslogik:
Kanske gud bor där…
One more time.
Vad är en bank?
Vad är en hund?
Annat än sociala konstruktioner.
Tänk om vi kallade en bank för hund istället.
Och matade hunden med pengar…
Blir den då mer banklik?
Vi matar hunden med pengar.
Och kallar det ekonomi.
Men kanske är det bara lydnad i ny kostym.
Husse!
-----------------------------------------------------------
Som alltid - det blir förenklingar.
Kunskapsteori innehåller också mer än det som tas upp.
T ex Internaliserad eller extrernaliserad kunskap.
Andra grenar finns. Debatten är filosofisk
och kommer pågå till tidens ände.
Eller det inte längre finns hår
att klyva på människors huvuden.
I vardagslag är det uppenbart att människor vet saker
och känner på sig saker. Att känna på sig saker kan ibland,
kanske ofta, leda fel. Jag känner att jag måste gå till vänster,
men om jag inte vet vad som finns där går jag ogärna dit.
Epistemologi
Ontologi