Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 


Beethoven N°5 [haiku 81]

da da da DAAAAM

da da da da DAAAAM da da

da da da DAAAAM



ödet vid min dörr

ingen plats att gömma sig  - 

allt ska avgöras

---

Beethoven N°5

Dirigenten gör denna från minnet




Bunden vers (Haiku) av sphinx VIP
Läst 94 gånger och applåderad av 7 personer
Publicerad 2026-05-11 06:28



Bookmark and Share


  Onomatoprofet VIP
Klassiker!
2026-05-17

  J.Lindberg VIP
Jag måste återkomma till den här då jag kom att tänka på A Clockwork Orange. Paret som har Beethovens 5a som dörrklocka. Och vad som händer därefter.

Och sedan dina rader: ödet vid min dörr.....

Det är en fullträff i mitt huvud.

Beethoven används ju i filmen (särskilt 9an)
som ett sätt att lyfta fram Alex mänsklighet trots hans horribla brott. Att han faktiskt även har förmågan att uppskatta det vackra. Beethoven.

"It had been a wonderful evening and what I needed now to give it the perfect ending was a bit of the old Ludwig van."

Det är en jäkligt imponerande haiku när man ser den såhär. Tack för den!


2026-05-12

  Respons VIP
Musik som text vehöver inte vara svårare än så.
2026-05-12

  J.Lindberg VIP
da da da DAAAAM

Fullkomligt lysande haiku! Tack.
2026-05-11

  Marita Ohlquist VIP
En utomordentligt bra Haiku som belyser hur livet kan vara.
2026-05-11

  Anya VIP
Jaa vad är egentligen öde och vad styr vi själva? Är vi mottagare av ett större medvetande eller av Gud? Mycket svåra och komplexa frågor som jag kommer att tänka på när jag läser.
2026-05-11

  Jacob Sjöstrand VIP
Fyndigt och kraftfullt. Monumentalt i sin potens.

Lyssnar precis på Schuberts Impromptu n°3, en annan slags kraftfullhet, mer ned i porerna (än Beethovens hammarslag i pannan).
2026-05-11

  Kungskobran VIP
Femman dånar i mitt huvud när jag läser denna målande dikt.
2026-05-11

  Dolcehalit VIP
:)

Fyndigt!
2026-05-11
  > Nästa text
< Föregående

sphinx
sphinx VIP