Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Hur aktuellt är det idag?


Befolkningsfrågan 1935 och 2026

Befolkningsfrågan igen.
Inte 1935.
Men det känns bekant.

Färre barn.
Kurvor som pekar ned.
Prognoser som börjar som viskningar.

Krympande befolkning.
Ett tekniskt ord.
Som om det bara handlar om storlek.

Men det är klassrum som inte fylls.
Avdelningar som stänger.
Kommuner som räknar baklänges.

Och samtidigt en annan diskussion.
Invandringen.

Minska.
Strama åt.
Stäng.

Orden kommer snabbt.
Som om de inte väger något.

Som om de inte också är demografi.

För någon säger att vi blir färre.
Och någon annan säger att vi ska bli färre.

I samma land.
I samma tid.

Födelsetalen sjunker.
Det vet vi.

Inte för att människor glömt hur.
Inte för att viljan är borta.

Utan för att kalkylen finns där.

Bostaden.
Räntan.
Tiden.

En tvåa som redan är för liten.
Ett schema som redan är fullt.

Barnet som ett projekt.
Inte en självklarhet.

Och någon säger att familjen är i kris.

Men kanske är det villkoren.

Och så invandringen.

Inte längre en lösning, säger vissa.
Inte längre hållbar, säger andra.

Och plötsligt står två brister mot varandra.

Brist på födda.
Brist på mottagande.

Ett underskott som inte riktigt vill erkännas.

Arbetsmarknaden viskar fortfarande att den behöver folk.
Vården säger det tydligare.
Skolan också.

Men politiken svarar.
Inte så.
Inte nu.

Och där uppstår ett glapp.

Mellan behov och berättelse.
Mellan ekonomi och identitet.

För det här är inte bara siffror.

Det är vilka vi är.
Och vilka vi vill bli färre än.

Och mitt i allt samma gamla insikt.

Att människor inte är siffror.
Men alltid räknas som dem.

Att barn inte föds för att någon säger åt dem.
Att människor inte flyttar för att jämna ut kurvor.

Och ändå försöker vi.

Med prognoser.
Med politik.
Med ord som låter som lösningar.

Krympande befolkning.

Det låter stilla.
Nästan lugnt.

Men under ytan.

En ekonomi som drar ihop sig.
En välfärd som spänns ut.
En framtid som ska delas.

På färre.
Eller fler.

Och där finns frågan kvar.

Är det individens ansvar att fylla nationen.
Eller nationens ansvar att bära individen.

Så att livet faktiskt får plats.




Fri vers (Fri form) av Linil VIP
Läst 52 gånger och applåderad av 2 personer
Publicerad 2026-05-01 16:01



Bookmark and Share


    Sefarge VIP
Befolknings paradox:
Folk dog unga förr
Då behövdes unga
för att fylla upp. ..

Nuförtiden dör folk
gamla då behövs ej
unga lika mycket?
;)
2026-05-02
  > Nästa text
< Föregående

Linil
Linil VIP