XLVI. Oskuldens vagga och skuldens kista, är livets
och dödens första och sista boningar, däri oskulden
skönhet ger och naturens hårda lag den förför till ett
biologiskt förfall. Denna groteska naturlag är en grav
med händer som vill dra ner allt levande, glupsk och
omättlig,där konsekvenserna får Dantes"Divina come-
dia" att blekna vid en kort eller långdragen jämförel-
se, medan ständig flykt vänjer oss att tygla vår hets,
som okända och kända begär vakar på oss, varav för-
fallet följer på vår barndom när kärlekens och frid-
ens band som barnsjukdomar med tiden blir botade.
XLVII.Allt som är haffsigt,slaffsigt,klaffsigtoch slaskit,
blaskigt,snaffsigt,slängit,hängigt,slampigt,fjolligt,dam-
pigt,slamsigt,tramsigt, klantigt, svettit, kletit, kladdigt,
köttit,fläskigt, fettat,hårigt och snårigt, åtrår den civili-
serade kanibalismen, som är blind av hunger, så
bland kadaver och nekrofiler älskar de varandra in i
dödens upplösning, intill intet av förmulltning, med
dallrande fläsksvålar av kroppar som Dinosaurier,och
svin av svin,asflugor och larver, göder moder jord,som
det omättliga monster den ammats till av de fyra ele-
menten, och äter sitt eget avfall som göder det Andro-
gyna monstret.
XLVIII.Det sköna, rena, oskuldsfulla förskräckte dessa,
som spöken skyr ljuset, men skön ändå, var hon i den
genererande, erogerande gryningens morgonrodnad,
och därefter utblommad, förbrukad och förfallen till
förmulltningen däri asflugor och larver det sista för-
tär, vilket är det grymma pris naturen sig villkorat för
den korta tid av skönhet den utbjudit.
XLIX. Det oskuldsfulla är av naturen det mest attrak-
tiva, allt däruöver betraktas som, berört, upptrampat,
solkigt, bränt och som snusk,och det vi älskar hos barn,
är det vi själva inte längre kan vara, däremellan anar
vi den utmätta tidens grepp om oss, som det inte är
långt till paradiset, men kortare gångstig till helvetet.
-