XV.
För de lata intellekt,vilka inhämtat allt de vet
ifrån böcker,utan egen tankemöda,föds intet
nytt, i deras gemenskap synes tid och rum av-
stannat, och någon utveckling är ej märkbar,
detta benämns i dessa kretsar som bildning.
XVI.
Hur svårt kan man inte anta, det är för aunto-
didaktiska tänkare nå begåvat utåtriktade
lyssnare och läsare att erkänna en ny iakttag-
else från helt okända synvinklar.
XVII.
Ensamhetskänsla ! är när hjärnan känns tom
och oförmögen till självständig cerebration,
den behöver fantasi, den behöver befolkas
och möbleras med de inventarier man anser
vara passande ens personlighet,bjud sedan in
de slags personer du anser vara lämpliga för
ett intellektuellt utbyte,eller bli författare där
du kan välja dina fiender och vänner samt be-
härska dessa,som din egna hjärnas arkitekt.
XVIII.
De som lättvindigt talar utan förankrade argu-
ment i en logiskt adekvat utsatthet,uppehåller
sig oftast vid att försöka analysera vad ett arg-
ument är,liksom den som inte förstått hur det
kommer sig att vissa hjärnor aldrig blommar,
för de har inte kapacitet cerebrera efter ny
genererande näring, pg av sin psykotiska van-
föreställning.
XIX.
Hjärnceller behöver motion, syre och en dos
humor och fantasi, ibland för att må bra och
växa i sitt medvetande om sin omgivande
värld, en frisk hjärna vill också ha roligt
ibland för att stå ut, i annat fall skrumpnar
den och dör, om inte av leda och bekymmer
som äter upp den innifrån så förtvinar hjärn-
cellerna i stora delar av hjärnbarken, vilket
helt enkelt leder till en hjärnas död.
XX.
Hjärngymnastik går alltid före fysiska aktivi-
teter vars jämvikt balanserar på samarbete.
XXI.
Till de av er vilka villfars av vidkepelsernas
vanföreställande hjärnspöken, bör ni försöka
renovera och helst sanera er hjärna, använd
Anticimex i varje skrymsle och vrå, lös upp
förstelnade hjärnceller, knutar och förtork-
ade centra, bevattna dem med nya friska tan-
kar, öppna de inre fönstren och vädra ut
gammal unken instängd odör och väck den
vilda otämjda fria energi som till nya tankar
bär, klipp navelsträngen som bundit er fast
vid en och samma opontiella gröda och så
nya tankefrön att slå rot och blomma ut som
i en inre trädgård, bli dess trädgårdsmästare
och arkitekt.
XXII.
Variation i det intellektuella cerebrerandet
stimulerar hjärncellerna, och man kan kalla
det för "hjärngymnastik"
XXIII.
Utgår man ifrån att ingångspunkten utgår ifrån
utgångspunkten och tvärtom, kommer man all-
tid tillbaka till den ut eller ingångspunkt man
valt.
XXIV.
Vänder man dessutom in och ut på det som är
ut och in,förändrar detta ingenting,likaväl som
det vilket är upp och ner,då det endast är från
vilket synhåll man betraktar det hela, liksom
när man ställer sig på vänster sida om höger
och höger om vänster, samtidigt som den egna
skuggbilden flyttar sig i ens rörelse.
XXV.
Vad är upp och ner när man kan vända på det ?
vad är in och ut när man kan vända insidan ut,
vad är vänster när höger kan flyttas till vänster
och tvärtom ?
Se ! nu har den där vänstra hjärnhalvan börja
igen,tänk att den högra hjärnhalvan aldrig får
vara ifred.
XXIX.
Hjärnans fysionomi liknar valnötens i två delar,
och man kan undra hur en valnöt tänkte innan
den blev en valnöt,om den tänkte sig vilja bli en
valnöt eller inte.
XXX.
Varför är vissa människor så rädda för sin egna
hjärna ?
-kanske för att de vet att den vet mer än de
själva är medvetna om.
Forts....