XXXVII.
Att pragmatiskt uttolka poetiska alster resulterar i teore-
tiska ordalag oftast i en antinomi, som för en pragmatisk
eufism vars geocentriska självändamål utgörs av dess
solipsism,men för vän av ord-ning och reda, där adekvat
pragmatik utgörs av en etymologisk semantik i vars deter-
minant fastställa att en sol är en sol, en himmel en himm-
el,salt är salt och inte socker osv...då är dess poetiska sats-
er en realistisk återgivning av sakernas egentliga värde
och tillstånd,motför de illusoriska symbolernas spekulati-
va vantolkningar,som ingen nobeltvtar på allvar,utan bör
nog lämnas därhän i den poetiska lekskolans gytter av
skönskrivningens pragmatiska eufismers hokuspokus.
XXXVIII.
Det vanrykte att poesi skulle vara dikt och förbannad lögn
samt att verkligheten överträffar dikten, dementeras här-
med av detta faktum att dikten har en djup alstrande för-
måga tolka verkligheten så att den synliggörs i ett djupare
plan, ungefär som i ett mikroskåp, eftersom verkligheten
som vi i vardagligt bruk endast ser en ytlig bild, och bör
därför nyanseras, analyseras och översättas för att få en
mer djupgående inblick av den verklighet som omger oss,
där skenet ofta bedrar, och som vid en mer introvert in-
blick visar på att verkligheten i sig är helt annorlunda än
som vi vid en första anblick uppfattade den,detta leder till
utökade kunskaper om rummets existentiella värde och
genererar till ytterliggare ambitioner att berika sitt eget
existentiella livsutrymme, både extrovert som introvert,
man kan i poetiska ordalag påstå att man kan flyga.
XXXIX.
Det finns poesi och poesi, dvs sådan som ofta enbart poet-
en själv är förbehållen tolka rätt,den sorten som kan liknas
vid politikers kanslispråk och ej av vardagsfolk förstår ett
jota av, och man kan lätt tro att detta språkbruk enkom är
till för att inte avslöja den innersta andemeningen i dess
avsikter,med maskeringsstrategisk taktik.
XL.
De som ägnar sig åt kritiska analyser av poesi är ofta själva
oförmögna att själva komponera något poetiskt av litterär
särart och värde,vilka ofta kännetecknar kultur recensenter
och lektorer på förlagen,eftersom de anser sig kunniga i att
bedöma vad som kan betraktas som god poesi och hur
denna ska utformas i skrift, men är själva inkompetenta ut-
forma denna,och inte sällan använder de sig av en oragma-
tikens eufism i sin avundsjuka hämnd för deras egna prak-
tiska inkompetens i att utöva denna ädla konstart,dit poesi-
diktandet kan räknas.
XLI.
God och dålig poesi är alltid sig själv närmast,och i det poe-
tiska öppna landskapet,finns Inga lagar som stänger in, be-
gränsar och förbjuder, där är poesin fri som fågeln ute ur
sin bur i sin oändliga himmel, med lika många stilar som
det finns fågelarter,och förmodligen ännu fler okända.
*