Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 


Cirka kl 08 på morgonen


Njupeskär

Mörkertidig gryning.
Oktober, höstpaletten anas,
kramar den försiktigt.

Följ den gula leden.
Fötterna går
smidigt,
yrvakna, lite före mig.

Stigtrampar och
smyger mot målet.
Luften är svagt smeksam
.

Atmosfären andas höst
och jag stannar
upp vid lövregnsdoften.

På avstånd hör jag ljudet,
ett lätt brus och anar
dånet i mitt huvud.

Sista biten är enkel gång
på en upptrampad spång
och nu är jag framme.

Vattenmassorna rasar
och krossas obönhörligt,
allt jag ser är dimma.




Fri vers av sphinx VIP
Läst 140 gånger och applåderad av 9 personer
Publicerad 2025-11-18 06:08



Bookmark and Share


  S.A.I. Steve Lando VIP
ja nu när vintern verkar anlänt drömmer man sig redan tillbaks:)

Gott skaldat
2025-11-19

  Emanuel Sigridsson VIP
Ett "stycke" som Dante inte fick med.
2025-11-19

  Kungskobran VIP
Så levande gestaltat, jag följer dina steg och det känns som jag är där.
2025-11-19

    Merrill VIP
Och jag får stor lust att själv uppleva Njupeskär :-)
2025-11-19

    Merrill VIP
Närvarande naturdikt. Om vår dragning till vatten... Jag gillar också särskilt "fötterna går smidigt, yrvakna, lite före mig".
Bra!

2025-11-19

  Annaemi VIP
En naturupplevelse med alla sinnen, gott så!
2025-11-18

  Åsa Henriksson VIP
Stämningsfull skildring av människan i naturen. "Fötterna går smidigt, /yrvakna, lite före mig." En rätt träffande beskrivning av livet i stort. Vi går eller rusar genom det medan tanken och känslorna kommer bakefter.
2025-11-18

    med viss svårighet!
Presens, ger väldigt bra närvaro, speciellt raden
och nu är jag framme.
tycker jag.
Och jag skrattade till vid sista raden. Ett västgötaklimax.
Jättebra tycker jag
2025-11-18

  Anya VIP
Har varit till Njupeskär en gång i min ungdom, med ett barn i magen. Har en mycket nära vän som kommer från norra Dalarna.

Du skriver så vackert. Tycker mycket om din dikt. Det jag särskilt faller för är:
"Fötterna går smidigt,
yrvakna, lite före mig."

Så väl gestaltat!
2025-11-18

  inathreepiecesuit VIP
Fin bild som målas upp. Får en att tänka på att det är en ynnest med natur, men också att man har en ganska tråkig väg till jobbet.
2025-11-18

  Dolcehalit VIP
Mycket poetiskt skriven, och rytmiskt!
2025-11-18
  > Nästa text
< Föregående

sphinx
sphinx VIP