Kalle sitter trött i sminkets kalla vrå:
“Jag vägrar vara julens clown i år ändå.
Jag halkar runt och skriker, blir jagad utan stopp,
nu säger jag ifrån, jag gör ett julavhopp.”
Producenten svettas, “Snälla, tänk på tradition!”
Men Kalle bara fnyser: “Det där är er fiktion.
Jag vill ha lite värme, en sol som ger mig frid,
inte fastna i en repris som bara stjäl min tid.”
Han kastar av sig mössan, stampar på sitt manusblad:
"Jag är ingen evig maskot, jag vill bara vara glad.
Jag är färdig med spektaklet, jag går nu, tack och hej.
Ni får klara er med tomtarna, jag drar och gör min egen grej".
När ljuset dör i rutan blir decembern plötsligt natt,
och hela landet väntar på ett tecken, minsta skratt.
Och ute i decembernatten går en anka utan tvång:
“Äntligen en jul som jag kan vara på språng.”
--- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
God Jul
Clown of the Jungle