Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Och du förväxlar det genast med kärlek


Tänk dig att du föds en aning annorlunda. Du växer upp i en trång småstad, rädd och blyg. I skolan kissar du ofta på dig och blir ett offer för gliringar och utanförskap. Du leker, men du gör det ensam bakom klassrummets gardiner. Du tror att du deltar, men betraktar bara de andra barnen. Ditt huvud hänger inte riktigt med bland siffror och bokstäver, trycksvärtan bleknar och flyter ut, smälter samman till sagor. Överallt stör budskap från en hemlig värld.

Du blir äldre. Du stannar tidigt i växten och korkskruvslockarna på ryggen ser ingen för att din mun skevar av tänder. Du är aldrig välkommen på de välsorterade kalasen, och det enda du vet om vänskap är det du läst i Starlet eller Mina vänners bok. Det händer att någon pojke är snäll mot dig och du, du förväxlar det genast med kärlek. Det händer att pojkarna tar för sig av dig. Någon är riktigt våldsam, en annan har glappande käft och gång på gång blir du utskrattad av en hel skolgård.

Du blir kvinna. Studentmössor och framtidsbrus. När andra söker au pair-lycka eller läser vidare halkar du in i äldreomsorgen, ditt enda alternativ. Bland de gamla finner du ett lugn och du far runt med skurtrasor och nyckelknippor, utan att ifrågasättas av någon. Du flyttar hemifrån till en etta med kokvrå på sjunde våningen. Där är tystnaden total, inga telefoner ringer, ingen kommer eller går. Du trivs. Men efter ett tag börjar tystnaden röra på sig. Den tisslar och tasslar och du hör helt plötsligt vad grannarna säger på första våningen, på nionde, på gatan, på balkongerna, och det handlar alltid om dig. Rösterna säger att du är en hora, att du ska dö. Och du gråter. Du svarar. Du är paranoid.

Du går till ditt jobb om dagarna. Du biter ihop. Du vänder ryggen mot elakheterna som ständigt följer dig längs gatorna, som hånskrattar när hissdörren slår igen bakom dig. Du försöker blunda för de hotfulla viskningarna omkring dig, men de finns överallt. Du magrar, slutar sova och kvällar och nätter tillbringas vid ytterdörrens titthål. Du vill ju se dem, lyssna efter dem, förstå dem. Vilka är de? Varför hatar de dig? Ibland blir du arg. Då händer det att du höjer en knuten näve eller stampar hårt i golvet. Ibland rusar du ut i trappuppgången för att sparka mot någon av skuggorna bakom dörrarnas titthål. Och det händer att du postar små lappar med orden ”jag vet nog vad ni sysslar med”. Man börjar känna igen dig, vara rädd för dig. Du blir ett original.

Du bär ett spår av längtan inom dig, efter kärlek och tillhörighet. Och för att våga ta steget utanför din värld berusar du dig. Det leder till köerna, där du synas uppifrån och ned. Du passar inte in, men sväljer skamklumpen, biter hårt ihop om den och snart slutar den göra ont. Alkoholen och dansgolven blir en fristad av pulserande kroppar, musik. Och du förväxlar det genast med kärlek. Du ser inte att du dansar ensam eller leendena som följer dig. Du tror att du har hittat hem, och efter detta blir vardagarna bleka, outhärdliga mellanlandningar och du vill bara tillbaka. Du berusar dig igen och igen, du dansar mer och mer. Du råkar välta omkull fel glas och fel ord kommer ur din mun. Du blir omhändertagen av stora muskulösa armar. Du hör rösterna bakom dig, ovanför dig, inom dig väsa ”hooora, dö”. Du blir rädd och skriker. Du blir utkastad. Du åker hem till din etta med kokvrå på sjunde våningen och försöker ta ditt liv.

Du dör inte. Du hamnar på en avdelning som sjukskriver dig och skickar hem dig. Väl hemma övertygar det inre tisslet om att allt varit en tillfällig mardröm, och du återvänder. Igen. Till köer och berusning. Du dansar, du är fel och du kastas ut igen. Igen och igen. Efter upprepade gånger blockerar armarna vägen till ditt paradis. Du är inte längre välkommen. Din längtan har tagits ifrån dig och du skriker, man skrattar åt dig och du gråter. Nu har du inget.

Då börjar en ny röst viska inom dig. Du är bäst och utvald. Du är drottningen i en sällsam historia. Ett följe av soldater slåss för din skull och namnet ni alla bär är Rotlinjen. Den sanna linjen, roten till det som är rätt och riktigt. Du blir populär, en ledare, och telefonen börjar ringa i ett. Dina lärjungar uppmanar till uppgörelse med allt som förminskar dig och de skriver brev åt dig. Arga brev som förklarar vilken god människa du är, besvikna brev som dryper av tårar, hotfulla brev med orden ”ta tillbaka, annars”, och till sist byråkratiska brev som börjar ”det har kommit till vår kännedom att…”. Man ber dig underteckna dem, sedan skickas de till alla som degraderat dig. Till människorna.

Sammanhangen börjar halta. Du förstår inte hur det kan viskas om någon galning bakom din rygg när du bär på alla sanningar. Varför ifrågasätter man dig? Du blir alltmer förvirrad, förföljd. Telefonen terroriserar dig mitt i natten och den slutar inte ens ringa när du tar den under armen och flyr till dina föräldrar. Varje millimeter av dig skriker efter beröring, att få bli sedd, att få känna värmen av en annan människa. Du funderar över din stora hemlighet och bestämmer dig för att aldrig mer vara kvinna, varken till kropp eller själ. Sex månader senare, när polisen häktar av din ytterdörr för att avlägsna ett nattligt störningsmoment, hittar de en snaggad, genomskinlig kvinna i trasiga joggingkläder. I hallen ser de cirklar av fotspår. Nedanför balkongen kasserade minnen. Du är psykotisk.

Du får veta att du är kallad till rättegång. Visst har du noterat kuverten som samlats i en hög på hallmattan, men rösterna viskade, smekte något om att om du bara kliver över dem så slutar de existera. Poliserna är snälla mot dig och säger något om grannar och tycka synd om. Genast förväxlar du det med kärlek. Du älskar poliser som lägger sina stora trygga händer på dina skakiga små och vill skjutsa hem dig. Hem? Du får en tid på psyket. I stället flyr du ut på gatorna, in i nätterna. Du vandrar mil på mil och hela tiden mumlar du att du är en seriös människa. En vuxen. Frisk. För att bevisa detta bokför du dygnens alla händelser. Vad som sägs när och var, vem som höjt vilket finger hur. Klockslag och blickfång. Antydningar och dolda budskap. När du några månader senare försöker sova i en mintgrön landstingskofta på avdelning 93, hittar man din garderob full med anteckningar.

En läkare ger dig åtta minuter, sedan säger han att du är paranoid schizofren. Man låser dörren och tar dina saker. Du får en vit kopp med små tabletter, flera gånger om dagen. Världen får plötsligt sirap i fogarna. Ljuset påminner om blöt bomull, din tunga sväller och allt går så lustigt långsamt. Du undrar om de har glömt att möblera stället, där du dinglar med benen från en av de höga sängarna. Ja, så är det nog. De måste helt enkelt ha glömt gardinerna, blommorna och tavlorna. Lite synd, tänker du, när det finns så många som är ledsna här. Rumskamraten med de uppskurna armarna är nog mest ledsen, tänker du när hon försöker strypa dig mitt i natten, och du placerar ett sömnigt finger på den ilsket röda larmknappen ovanför din säng. Du förstår inte varför din familj gråter. Du försöker le mot dem, men ser mest förvånad ut. Själv känner du ingenting. Vad gör du på detta konstiga ställe? 22 gånger om dagen ringer du hem för att fråga om det. ”När ska ni ta mig härifrån? Jag ska inte vara här. Hjälp mig!”. Men de tror att det här är det bästa som kan hända dig. Det här?

Haldol, Risperdal, Fontex, Xanor. Du har bott hemma hos dina föräldrar ett bra tag nu, eftersom de små pillren med underliga namn gör dig sjuk. Du känner inte igen dig själv. Varje morgon kräks du och höger sida har börjat rycka i Parkinsonliknande skakningar. Mensen har försvunnit och var i häl, hälsingland kom allt ansiktshår ifrån? Du hittar inte ens orden längre. Någon har sytt fast tungan vid svalget och när du försöker tala stelnar tungroten i kramp. Två läkare har spänt ögonen i dig och sagt att dina biverkningar inte är relevanta. Du tvivlar. Det spelar ingen roll att tabletterna byter utseende, du vet att de gör dig till ett kolli. De fängslar dig i en åldrings kropp och de gör allt annat än bedövar ångesten som långsamt äter dig inifrån. Du tror att läkarna försöker lura dig och bestämmer dig för att aldrig mer tro på dem. Aldrig mer tro på mediciner.

Men tabletterna gör även något annat med dig. De placerar sylvassa blixtar ur det förflutna i ditt huvud. Helt plötsligt ser du samband. Du förstår. Bakom dig har du ett inferno, år av de mest otroliga historier, lögner och sanningar, och huvudrollen har alltid spelats av dig. Du och de påhittade männen. Du och jobbet som togs ifrån dig. Du och ägodelarna som kasserades en efter en. Du och alla de klagande grannarna, vräkningarna, förnedringarna. Du och polisbilarna. Du och de högljudda telefonsamtalen. Tankarna blir dig övermäktiga och du vet inte var du ska placera dem. De rusar och pulserar och växlar i ditt huvud utan någon som helst förskonande fördröjning du kallar det för tanketechno du vet inte var du ska placera dig du exploderar du springer du flyr. Du ropar. Efter hjälp.

Vårdapparaten börjar åter gnissla omkring dig. Ett rostigt maskineri där nätverk och vård ersatts av ensamhet och tabletter. Medan den mintgröna landstingskoftan nöts i kanterna slåss du för att få komma någon annanstans. Bort. Det talas om ”platser för vila” och du, du förväxlar det genast med kärlek. Du vill dit. Du skulle så gärna vilja ha någon hos dig på nätterna, en hand att hålla i när rösterna manar dig, någon som blandar de rätta doserna när döden tar makten över din dosett, någon som bär dig ut i världen när du fruktar den. Men det står ett landsting i vägen. En kommun, papper, politiska beslut och bristande budgetar. Den enda utvägen som erbjuds är rehabilitering i öppen vård. Du smakar på orden, men innehållet är surt. Re ha bi li ter ing. Det betyder vägen tillbaka till tomheten i det egna hemmet. Ensamheten. Lägenheten med de vibrerande vrårna, väggarna som faller likt giftiga korthus. Du vågar inte. Du vägrar.

Du får ett löfte om ”krisbo”. Det finns trots allt någonstans att ta vägen när allt har stelnat i kris och dit ska du få flytta ett tag. Här ska någon ta emot dig, här ska det finnas personal inom fem minuters räckhåll och här får du vara precis den du är. Man tror att det är bra för dig. ”För såna som du”, säger någon till dig. Att du anländer sju månader för tidigt är det däremot ingen som kommit ihåg att berätta för dig. Din kommun har inte brytt sig om att bygga nytt innan de la ner allt det gamla. Dörren till den omöblerade tvåan är inte ens upptagen, och när du väl sitter där i mörkret på ett tomt golv med en nyckel gömd i en svettig hand och funderar på hur man gör när man går ut och köper en glödlampa, rinner något ur dig. Du slutar tro på att det här någonsin kommer att fungera. Du kapitulerar och återvänder. Hem.

Du får två käcka kontaktpersoner, som har svårt att minnas ditt namn. De hör av sig med veckors mellanrum och riktigt bra dagar händer det att de tar ut dig på en fika. Du träffar en psykolog som tittar på klockan och börjar fråga dig om moderskomplex. Hon låter dig förklara och du, du förväxlar det genast med kärlek. Du ger henne tillit, du ger henne allt. När hon sedan försvinner, händer det att du ser henne på stan. Men du vågar inte fråga varför hon aldrig kom tillbaka, eller varför ingen kom för att ta hennes plats. Däremot får du en plats i dagvården, ett litet hus där likasinnade kan laga mat, virka lapptäcken och glo tillsammans. Likasinnade. Du njuter av att ha människor omkring dig, men är du som dem? Som den Maniska som glömmer att andas. Som den Depressiva som prenumererar på alla dödsannonser. Som den snusiga, nerpissade Pensionären. Du är rädd för dem. Du kan inte identifiera dig med någon av dem och du går aldrig mera dit.

Du börjar intressera dig för nattliga promenader. Där upptäcker du människor med samma fallenheter som du. De som drunknat i flykten i stället för storhandlingarna, trädgårdsodlingarna, dagisköerna. Du dras till deras kontaktsökande blickar från parkbänkar och småtimmar. Du tyr dig till dem. Visst händer det att de lurar av dig dina pengar och visst händer det att din mor gråter över din nya umgängeskrets, men de blir ditt substitut. Särskilt en man. Han är snäll. Han har inget emot att du sitter i hans smutsiga soffa för att se på när han och hans vänner har fest. Och du förväxlar det genast med kärlek. Och åh, vad du tycker om dem! Du tycker så mycket om dem att du övertygar en läkare om att du är i hälsovådligt behov av Antabus. I och för sig dricker du numera aldrig mer än två starköl, men du vill ju så gärna passa in.

Du träffar en Johanna. Hennes historia påminner om din. Fast hon har nog haft mer av den där oturen psykologen ofta pratade om, tänker du när du än en gång tar fram cykeln ur ditt källarförråd och åker över till henne mitt i natten, för att dra ner henne från en balkong. Johanna som aldrig vill leva. Johanna som missbrukat både människor, mat, mediciner och nu alkohol. Ni pratar om saker, viktiga saker och ser varandra bortom outtalade samförstånd. Ni älskar varandra. Och du förväxlar det genast med kärlek. Så när en av kontaktpersonerna ringer dig en torsdagsmorgon för att meddela att Johanna somnat för gott är det liksom inget kul längre. Livet.

Så lever du dina dagar. Ibland händer det att du flyr till kyrkan, in i sömnen eller det psykotiska hörnet av dig. Du har ju ingen annanstans att ta vägen. Du vågar dig sällan utanför lägenhetsdörren på egen hand. Det tar emot, även om du vant dig vid blickarna som vänds bort i avsmak, även om du faktiskt har vant dig vid tanketechnon som brinner i ditt växlande huvud. Men för det mesta sätter du dig i din favoritmöbel och väntar på att dagen bara ska ta slut. Och nästa och nästa… När paranoian sitter på din axel har du en lapp i fickan. En livlina av skört, tummat papper med siffrorna till ett mobilt team. Anonyma änglar som med väl valda ord blir en länk till ett konstruerat himmelrike, till det tillfälliga lugnet, till friden igen. Ganska ofta blir de din lisa. Ganska ofta kopplar de på telefonsvararen.

Och du, du förväxlar det genast med kärlek.




Övriga genrer av Saga-Sofia
Läst 5429 gånger och applåderad av 29 personer
Utvald text
Publicerad 2005-08-27 23:40



Bookmark and Share


  entusiasm
Herregud vad bra den här texten är!
Jag blir helt mållös.
2013-04-03

    Melona
Det här är något av det viktigaste jag läst. Man, jag, grips med och det gör väldigt ont. Jag tycker du skriver förbannat bra och jag är glad att du återpublicerade detta. Tack.
2011-03-01

  ßluie VIP
Glad att något störde, fick dig att publicera igen. För det är väl så, att något stör, allt det som texten handlar om. Perspektiv. Det är så lätt att glömma orsak och handling. Jag läste din text högt för mig själv. Ja, jag brukar göra det, ibland. Det finns en överliggande tanke i din text utöver ditt budskap, alternativt att du är väldigt begåvad. Jag tror på det senare. Tack för att jag fick läsa detta, för påminnelsen. Tack.
2011-02-26

  Elin Lindkvinna
wow, jag imponeras och framför allt berörs. så viktig text framförd med en sån varm enkelhet, tack!
2011-02-26

    leelee
Glömde skriva att jag tycker att denna texten alltid ska pryda "utvalda" sidan.
2011-02-25

    leelee
Oj oj oj...kunde inte sluta läsa, trots att jag normalt tappar intresset väldigt fort i långa texter. Otroligt välskrivet och innehållet var mycket berörande. Det finns alltid en historia...
2011-02-25

  swimsus@gmail.com
Saga-Sofia!!
Den här texten är bland det viktigaste jag läst här på poeter, och utanför poeter också om jag inte räknar med Paulo Cohelo´s böcker. Allt annat försvann runt mig när jag läste och allt som fanns var dina ord, ord efter ord, meningar fulla av sammanhang sorg försök att förstå, hur en människa blir som hon blir.
Du hade mig fångad från första raden. Tack för att du skrev detta.
Kram.
2011-02-25

  mayhem and order
tänker inte skriva när du gör de så bra...vill läsa igen och igen genom alla rader av ont, fint, sant ....tack snälla tack
2008-09-03

  aol
gripande om det ensamma sökande jaget
2008-07-19

  glittertindra
en alldeles ypperlig text om en annorlunda själ som försvinner i samhällets rostiga maskineri.. en text som förmedlar sorg över att man inte ser människan längre...
2008-06-19

    tramp
ibland räcker inte orden till att kommentera

otrolig text !

tack !
2008-03-25

  Mackiskovskij
Ni älskar varandra. Och du förknippar det genast med kärlek.

Brilliant!

M.
2007-11-29

  Mögelhud
Jag bev otroligt berörd av den här texten. Jag kommer att komma ihåg den här historien länge. Den har ett flyt och ett allvar som jag är imponerad över att du har vävt samman så bra.
(bokmärkes)
2007-09-14

  Rachel Roth
den här texten griper tag i mig från allra första början...
så stark och äkta... är den. Tack!
2007-07-13

  Rakel Lorner
Förstår att detta inte var en lätt text att skriva, men trots det sorgsna och tunga är det en lätt text att läsa. Det flyter, håller fokus och berör. Det direkta tilltalet, både till läsaren och den det berör, gör att texten känns väldigt nära. Som ett samtal istället för en berättelse. Om man inte ser människan i det psykotiska efter att ha läst den här, ja då är man nog rätt så död. Bra!
2007-07-01

  ordterroristen
*snyft* att någon ens kan ha så sorglig livshistoria
2007-05-06

  AjBi
Oerhört engagerande och känslomässigt berörande text! jag kunde aldrig sluta läsa... tyvärr är det såhär för många människor och det är en smärtsam sanning att läsa i skrift. Slävutlämnande, tragikomisk, sanningssägande och... ett stort jävla rop på... hjälp, förståelse, kärlek, omtanke... att SE den lillaömtåliga och sårbara själen. Suveränt....
2007-04-21

  navigo
Jag får känslan att det är redigerat sen sist jag läste... spelar rolll... så blirjant så jag gråter gröna tårar av avund rent skriftmässigt.
Att kunna hålla i en längre novell är vad som skiljer en briljant författare från en novellist!
Kontextuellt ställer du en allvarlig fråga som jag inte har något bra svar på mer än " ja, det kunde vi!"
2006-11-12

  solomi
Du skriver så bra , så insiktsfullt säkert. Det är tungt att läsa din text, för om de som mår psykiskt dåligt talar vi aldrig. Jag blev djupt berörd,att det kan vara så - vad kan vi göra åt det? S
2006-11-11

    Hans VIP
En berörande och smärtsam text. När jag läser den tänker jag på några rader av Kerstin Ekman "det fodras tillit för att leva i det tunna skiktet mellan det stora ovanom och det stora nedanom"/Hans
2006-11-10

  siben
Så starkt, sant och angeläget. Och så välskrivet.
Du gestaltar verkligen detta öde på ett gripande
sätt. Jag är med hela vägen.
2006-11-10

  Måna N. Berger
Det bästa, det absolut bästa och mest angelägna jag läst här! Femman räcker egentligen inte. Stor kram!
M
2006-11-10

    Emma_med_t
Det här var något av det bästa jag läst här inne. Gripande som inget annat. Jag känner så för huvudpersonen att jag nästan blir gråtfärdig. Och tänker plötsligt på alla människorna på bänkarna utan för icaaffären där jag bor. Blir förbannad över mitt sätt att ibland se dem. Jag köper också deras tidning och tror mig stödja dem, jag tänker också på dem när minusgraderna kommer och jag tänder brasan hemma. Men aldrig mer skall jag sucka när någon bara söker min uppmärksamhet, få byta några ord. Det är inte hans/hennes fel att han/hon inte blir sedd..att vi lämnat personen utanför samhället. Det är mitt fel och vi andra starka som inte tagit vårt ansvar. Tack för eftertanken och en grymt bra text!/emma
2006-11-10

    ettolrahC
Tack för att du skrev det här!
2006-11-10

    pladask
Jag tyckte att det var väldigt intressant att få följa hela händelseförloppet, lite orsakssamband. Det gjorde det svårt att sluta läsa. intressant med andrapersonsperspektiv också!
2006-11-10

  marianela
Jag är mållös. Alla bra kommentarer är redan skrivna...och jag kan bara hålla med. Tack.
2006-11-10

    steffe struts
Jaha. Nu sitter jag alldeles stum och med tappad haka. Jag som brukar tappa intresset i långa texter kunde inte sluta läsa. Hela texten är mycket välformulerad, känslosamt och skriven med kärlek. Tycker också att du använt lagom långa stycken och att du håller tråden. Hög intensitet.

Tänk så olika ödets lott faller. Personen i din berättelse kan ju inte välja och påverka sin verklighet som de flesta av oss andra kan.

Tack.

Stefan
2006-11-10

  Agnes
Oj oj oj ...Sofia! Vilken text! Man sitter alldeles matt efteråt, framför skärmen, och finner inga ord. Detta är så otroligt bra skrivet. I försök till någon form av konstruktivitet finns det några saker jag gärna vill lyfta fram:
Trots den ansenliga mängd ord ;o) tappar du aldrig tråden. Det är hela tiden ett levnadsöde, en kärleksförklaring, ett flyt som löper genom hela texten. Att du lyckas vara fokuserad på tråden i en sådan här stor berättelse är imponerande. Att läsarnas intressenivån bibehålls genom hela texten är om möjligt ännu mer imponerande. Det bevisar vilken stor berättare du är!

Att du delar in hennes olika faser i livet är nog en nödvändighet för att kunna greppa texten. Du ger en tydlig men ömsint bild av hur en människas livsresa kan se ut. Men medan ett stycke handlar om hela barndomen och ett annat om tonåren får ett otydligt möte och antabus lika mycket utrymme. Mötet med Johanna blir också lite "ovidkommande" och ilas förbi utan egentlig grund.

Men strunt samma: sammantaget är det en text om en trasig människa berättad med enorm vishet, respekt och kärlek. Ta bara raderna som //Ja, så är det nog. De måste helt enkelt ha glömt gardinerna, blommorna och tavlorna. Lite synd, tänker du, när det finns så många som är ledsna här.//.... Vackrare författad socialrealism får man leta efter!

Och anslaget... jisses gumman! Snacka om att fånga oss som på flugpapper; Tänk dig att du föds en aning annorlunda...

Ett stort grattis till en välförtjänt stjärna! Kram Agnes
2006-11-10

  Roger VIP
Jag skulle leta efter ett par texter att läsa i radion, började skumma lite och kunde inte sluta. KUNDE INTE SLUTA läsa, dina ord blev magnetiska och tvingade mina ögon att hjälplöst fortsätta genom hela detta tragiska människoöde. Fan va bra!
2006-11-09

  Tove Meyer VIP
...jag är som så många andra som läst denna text helt tom på ord. jag ville bara säga att detta berör som inget annat...
2006-10-29

  Mikael Lövkvist
Jag finner bara ett ord: tack.
2006-10-14

  Albert
jag sitter här och gråter nu
2006-08-02

  Cattastropher
Såhär kan endast den som varit DÄR eller i närmaste närhet DÄR /heten/, beskriva..... oerhört berörande text. Ditt val av berättarperspektiv gör berättelsen uthärdlig o substantiell att ta del av. . Temat " att förväxla med kärlek" är enligt min erfarenhet ett relativt outforskat område, både psykologiskt och samhälleligt, jag tycker du gör en otroligt viktig empatisk insats att belysa situationen. Grymt tragiskt och smärtsamt sant. Jag har sett ett otaligt antal vackra människor gå under på det här sättet. Just såhär.
VÄRME. TACK***
catta
2006-07-31

  K*
my god! vilken otroligt välskriven och hemskt gripande text! jag får ont i magen och lungorna vill springa iväg samtidigt som detta är nog bland det bästa och mest rörande jag har läst.
jag hoppas att många många läser den här.
2006-07-21

    n.
shit. jag bara gråter. du skriver om en vän jag hade.

tack för den här texten.
för att du gör henne lite odödlig och inte lika missförstådd.


kärlek från n
2006-06-30

  Lola
Jag blir så Berörd, Ledsen, Rädd av att läsa detta alster.
Just nu kan jag inte ge den rättvisa via en genomtänkt kommentar, vill mest bara lämna ett spår efter min läsning och tala om för dig hur fantastiskt skriven texten är. Titeln som återkommer som en kärna genom hela resan... är genial.
Jag låter det vara där.
Tack, snälla, för att du delade med dig av det här - inte bara en tankeställare angående utsattheten hos de människor som inte riktigt passar in, utan även en enorm läsupplevelse.

Och, ja - Kärlek, genom allt.
2006-05-18

    fina
åh vilken text....detta att förväxla all närhet till kärlek...
så rak...så ärlig....så...äh finner inte ord...
men den kändes ända in i märgen...kram Mina
2006-05-05

  Albert
du kan allt! du vet mer än du ska!
du ... visar ... något ... förlåt, vet inte vad jag ska skriva... hur kan du skriva så här mycket? jag skulle vilja lyssna mer...
2006-04-29

  swimsus@gmail.com
All menlös kritik känns nästan överflödigt. Har sittit ett tag och låtit fingrarna vila vid tangentbordet medans jag läst och bara fastnat här i den här ställningen.Detta är utan tillstymmelse av överdrift bland det bästa mesta berörande jag nånsin läst. Inte bara på denna sida, men ja..litterärt över huvud taget. Få texter berör som denna.
2005-11-09

  himlens hemlighet VIP
blir stum...vill läsa inte skriva...så jag läser igen...tack!
2005-10-14

    ej medlem längre
detta är utan tvekan det bästa jag har läst.. om du vill kan jag erkänna att det sitter en tår i båda ögonen

beröringen är så djup att man långt efteråt sitter kvar i berättelsen

egentligen borde jag skriva resten privat, men what a hell...

det lustiga är att man får en ingivelse att vilja sitta bredvid dig bara finnas där om du skulle behöva slå hårt, krama förtvivlat, skrika stumt sorgen, frustrationen, kärleken när du skriver denna berättelse... som sagt var lustig ingivelse då berättelsen är skriven.. och det tackar jag ännu en gång för
2005-09-13

  Morvern
Detta är det första jag läst som du har skrivit och jag är extremt imponerad. ttexten flyter skitbra och den röda tråden hålls vid liv..det är verkligen jättebra, vet inte riktigt mer vad jag ska säga....förutom att det känns verkligt och nära. Speciellt att du använder du-formen gör att jag inte kan slita mig.
2005-08-30

  Cris
Så otroligt gripande, trots en lång text var den fängslande och måste bara läsas och du...man vill ha mer. Detta kan ju bli en hel bok. Vad bra man har det egentligen. Tänk att fastna i detta ekorrhjul...hur kommer man ut???!!!
Bra!
2005-08-29

  Göran Byrén
OTROLIGT BRA ...
2005-08-29

  AC
Ja det här är grymt. Grymt bra. Och modigt. Inte minst att du skriver i du-form. Risken finns att man slår det ifrån sig, men här är det svårt att värja sig.

Du vet vad jag tycker att du ska göra med det här. Spara resten för dig själv, låt ingen läsa förrän det är klart. Behåll magin, du vet.
2005-08-29

  vega lando
det gör ont i mig hela vägen,och jag glömmer att jag sitter ner.ett tag känns det nästan som att jag ramlar runt i et lufthål.en riktig historia om en riktig människa.om att vissa inte får känna kärlek.om kött.om en flicka med ögonen i det blå och tårarna torkade någon helt annanstans.

wow
2005-08-28

    ej medlem längre
Jag håller helt enkelt med understående kommentarer Det är nästan extremt vad bra det här är Vilken uthållighet du bevisar
2005-08-28

    ej medlem längre
"Och du förväxlar det genast med kärlek"

på sätt och vis kan nog denna mening och syfte kunna användas av många. ja, till och med mig själv. man är ibland så vilsen och ensam i sig själv att man flyr in någon eller något.

att du är en otroligt bra poet vet du att jag tycker. men frågan är om det inte är så att du ska skriva en roman du också. om just detta ämne, om denna person för du gör det så berörande att jag ( måste man nog erkänna) hade svårt att läsa utan att svälja ner reflexerna att hoppa in itexten och hjälpa.

som allra minst är du duktig men i min mening var detta mycket mycket större.

tack för att man fick läsa
2005-08-28

  baphomet
Så vackert skrivet... jag läser detta med gråten i halsen och tänker att det skrivs för lite om verklighet och riktiga människor.
2005-08-28

  madinsane
det är det där med dina texter och hur de vräker sig över en. slår en med öppen hand, blodar en.. och så är det det där med 'och du förväxlar det genast med kärlek' och 'Du träffar en Johanna' och 'Ganska ofta kopplar de på telefonsvararen' och allt det andra.. som gör att man tappar balansen och bara gapar stumt.. av beundran.
2005-08-28

  Rublev
ett liv
ett unikt, viktigt, älskat liv

tänker på ”Maria på fyran” och att du kommer att gå efter en timme...

också denna text berör mig starkt och djupt!
2005-08-28
  > Nästa text
< Föregående

Saga-Sofia
Saga-Sofia