Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
försök till kortfattad sammanfattning del 1 av 2


Om Gud, Satan och människan

lite försök till logiskt resonerande

Gud skapade världen hmm…
Är Han mäktig nog till detta borde Han också således vara mäktig nog att se till att det som står om Honom i vad denna världen betraktar som Hans bok verkligen stämmer. Har svårt att tro Gud skulle tillåta denna bok förleda människor till att tro något om Honom som Han inte vill stå för.

Sålunda kan man utgå från denna ”böckernas bok” om man vill veta mer om Hans syften, tankar och vilja.

Går den att tolka då? Tja, tydligen är den i alla fall lätt att misstolka. Eller kanske hemligheten bakom den ligger just där…som hela dess väsen skriker: Sluta tolka mig! Läs mig som jag är!

Så jag gör nog just det. Vill få en överblick av vad Gud vill. Så vad går det hela ut på…

Jag ser ganska så snabbt såväl ett mönster som en röd tråd…

Så nu kommer jag att försöka måla upp
bilden
av Gud
Jag är varken teolog eller predikant…
så ha tålamod med mig
och visar det sig att jag har fel i något
tillrättavisa mig milt

Så Gud skapar jorden och allt därpå
På 7 dagar var allt klart
Här blir det lite komplicerat eftersom
man kan fundera på vad dagar egentligen betyder. Då sol och måne skapas efterhand ifrågasätter jag om det är vår tidsräkning jag kan utgå ifrån här. Dessutom står det i senare passager att en dag är såsom 1000 år och vice versa för Gud. Jag får nog dra slutsatsen att Han skapar detta i en viss ordning och vid 6 olika tillfällen varav Han vilar från sitt verk vid det 7:e tillfället

Ordningsföljden är intressant och har visst omdebatterats vetenskapligt åt än det ena hållet å än det andra. Jag får nog dra slutsatsen att lika lite som människan någonsin kommer kunna bevisa att Gud inte finns, lika lite kommer hon att kunna bevisa att Han finns.

Är Gud en Han eller en Hon föresten?
Svaret torde vara pinsamt enkel egentligen…ingetdera…
Dock tituleras Gud som en Han medan man titulerar människan som en hon…
Å andra sidan på frågan var klockan är svarar jag: Hon är..
(utan att för den skull se på klockan ur något könsligt perspektiv).

Vad är föresten Guds namn? Har Han något?
Då hebreiskans skriftspråk inte har några vokaler används endast konsonanter med tecken under, vid sidan och över för att bestämma vokalljudet. Idag skrivs dessa ut men förr i tiden tog man för givet att personer kunde utläsa dessa av kontexten.

Konsonanterna är JHVH och kallas (för den vetgirige) för tetragrammaton efter sina fyra bokstäver.
Några uttalar sålunda ordet JeHoVaH andra JaHVe.
Oftast benämns dock Gud med Adonaj vilket betyder Herren. Det är också från detta ordet man hämtat vokalerna till att fylla ut mellan konsonanterna varav AOA tillsammans med JHVH bildar ordet JAHOVAH…

Med hänsyn till de hebreiska uttalsreglerna har man tolkat det som att ordet skall uttalas Jehova vilket kommit att kritiseras och man använder även andra uttal såsom tex Jahve vilket också kan härledas till det hebreiska verbet hāyāh, "att vara" Det gör att Guds egennamn skulle kunna översattas "han är".. Vad som också styrker det senare är att Gud själv svarar på frågan om vad Han heter med: Jag är den jag är (2 Mos. 3:14).

Mindre intressant för mig personligen med all hit och dit tolkningar och teorier. Vad som däremot är intressant är att alla verkar ha en sak gemensamt…ordet ”är”. På frågan om vad Guds namn sålunda är; utgörs alltså svaret av…Han är (alt Jag är). Det vill säga: Gud tycker det är nog att vi får reda på om Honom…att han är!

Ett annat intressant namn på Gud är Herren Sebaot. Sebaot är ett hebreiskt ord som betyder “härskaror”. Uttrycket Herren Sebaot betyder “härskarornas Herre” och syftar antagligen på skaran av änglar som omger Gud. Symboliskt kan det också syfta på stjärnorna på himlen. Vid vissa passager i bibeln används begreppet stjärnor om just änglar. Lucifers namn betyder till exempel ”morgonstjärnan”.
Man får vid dessa passager se till kontexten alternativt andra bibeltexter som syftar till samma ämne huruvida det är stjärnor på natthimlen som åsyftas eller synonym på änglar.
Eftersom “sebaot” är ett ord med militära associationer så får uttrycket “Herren Sebaot” en klang av auktoritet. Han är den som befaller - och härskarorna lyder. Så i det fallet är det sålunda änglar som åsyftas.
Namnet Sebaot syftar till att Gud är herre över hela denna oräkneliga skara.

Vad vi mer vet är att Gud är ande och att andevarelser inte är begränsade på samma sätt av tid och rum som fysiska varelser är.

Kön sålunda av mindre betydelse. Person och personlighet sålunda av desto större betydelse. Så vem är Han? Vad vill Han? Vad är det egentligen som hänt och händer utifrån Bibelns perspektiv genom historiens lopp.

Gud skapar människan…Gud är god, Han vill ha gemenskap med människan och Han älskar människan. Vad är det då som händer? Med talet om synd, dom, himmel, helvete, änglar, demoner. Varför Jesus?


Under tiden för skapandet sker/har det skett något. I himlen (eller himlarnas himmel ty detta verkar vara olika dimensioner som beskrivs snarare än en plats ovanför molnen, Bibeln talar titt som tätt om himlar i pluralis och minst tre torde existera då en av apostlarna får en syn av vad han benämner som den 3:e himlen) finns änglar. Dessa verkar ledas av tre ärkeänglar: Gabriel, Mikael och Lucifer. En av dessa (Lucifer) gör på grund av vad jag förstår högmod, uppror mot Gud och vill ta Guds plats.

Vad som föranleder konflikten vet man inte säkert. En teori/legend är att konflikten berör människan…dock har jag inte kunnat verifiera detta…ännu (i am still learning).

Några menar att Satan agerade som han gjorde för att han inte ville underkasta sig människan.

Vad man dock i senare led får reda på är att Lucifer uppenbarligen hyser ett hat och ett agg till människan. Vad man vet är att han tillika med de änglar som stått under hans ledning i upproret (borde utgöra en tredjedel) kastas ut från Guds närvaro och ner på jorden. På något sätt verkar det också som om Lucifer som sedermera får tilltalsnamnet Satan (”göra motstånd", "åklaga", "anklaga”) eller Djävulen (”sönderkastare”) får tillträde till lustgården (eden).

Väl på jorden råder det ingen tvekan om Satans roll. Då människan som kronan på skapelsen också fått ledarskapet tilldelat sig måste allt på denna underkasta sig människans vilja.

Så vad gör man då om man inte vill detta? Jo man förleder människan till att begå samma synd som man själv begått. Uppror och olydnad mot Gud. Kunskapens träd i Eden är intressant ur två aspekter. För det första därför att den ger människan ett val och därmed också blir ett bevis på hennes fria vilja. För det andra dess natur då frukten av detta träd ger människan en inblick i den kunskapsbank som Gud innehar. Det är också detta Satan frestar människan med. Ni blir såsom Gud! En tanke och vilja han själv är väl förtrogen med då det var detta som blev hans eget fall. Han ville visa Gud att Guds skapelse människan var benägen att begå samma synd och val som han själv begått.

Och han lyckas i sitt uppsåt. Människan som väljer att lyssna till och låta sig bedras av honom hellre än att lyda Guds maning faller.

Konsekvensen av människans olydnad blir också att de genom att lyda Satans råd också självmant ställer sig under hans befäl istället för att som det var tänkt: att Satan skulle vara underkastad människan. Satan får därmed mandat till jorden och vad allt är därpå. Hans yttersta vinst blir också döden som därmed träder in i världen. Att få människan att dö är något han tydligen i alla tider har strävat efter som konsekvens av människans synd gentemot Gud.

Gud är god. Det som precis skett är ont. Genom synden och ondskan som träder in i världen skiljs också människans direktkontakt med Honom. Varför?
Jo just på grund av det nyss nämnda…Gud är god. Hans natur och väsen är god, helig, ren.
Jag får bilden av något som är väldigt rent och som kommer i kontakt med något som inte är det. Inte bara en yta som är rengjord utan något som i sin art är så pass rent att det förgör smuts. På grund av min syndiga natur och bakgrund (hehe) är just drycken renat det som först målas upp i mitt inre. Eller snarare något tom ännu renare än så…ren etanol. Den förgör bakterier, (är ingen kemist, ej heller biolog men ungefär som jag har förstått det) löser upp smuts etc. Då människan i och med synden och ondskan kommer in i henne och därmed i världen vet Gud att Han inte kan närma sig henne. Skulle Han gör detta skulle det kosta henne livet.

Människans synd, ondska och orenhet måste övertäckas. Skulden måste betalas. Frågan är hur? Gud vet att människan till skillnad från Lucifer inte själv kom på tanken med olydnaden. Men Han vet också att människan själv måste göra valet; välja det goda framför det onda. Han vet att skulden måste betalas. Och att den måste betalas med ett offer. Men hur?

Gud har nämligen en begränsning…EN ENDA. Han kan inte gå emot sin egen natur. Hans enda begränsning är Han själv. Sålunda måste det vara människan själv som sonar skulden, gör det rätta valet, ta tillbaka makten från Satan. Gud är visserligen mäktigare än Satan, men denna har makten över människan. Människan blir härmed en gisslan. Och tillråga på allt måste denna gisslan fritas utan att någon våld görs på hennes fria vilja. Satan har härmed fått Gud i en prekär situation…tror han. Gud har nämligen en plan.

Gud vet att det Han har skapat är gott. Han vet att människan blivit lurad. Men det är upp till människan att visa detta…både för Gud som för Satan…och antagligen även för sig själv.

Genom historien som följer visar människan gång på gång att hon vill ha tillbaka gemenskapen med Gud. I varje generation finns oavsett omständigheterna alltid någon som vill vara Hans.

Men likaså finns det dem som inte vill det. De som vill följa Hans fiende Satan. Satan är nämligen inte overksam i allt detta och en liten fördel har han. Satan behöver inte följa samma spelregler som Gud då han skiter fullständigt i människan, hennes fria vilja eller några av konsekvenserna med dessa.

Människan skall med alla till buds stående medel depraveras, utnyttjas och tagas av daga. Dödar hon inte sig själv eller sina medmänniskor får naturen på olika sätt sköta detta. Ty världen – den är obestridligen hans.

Under tiden gör Gud allt Han kan för att underlätta för människan innan Hans slutgiltiga plan sätts till verket. För varje drag kommer ett motdrag. Lag införs, tillfälliga offer tillreds. Profeter uppstår, Kungar upphöjs, strider utkämpas. Människan vacklar men får reda på en del av Guds plan – hjälp är på väg.

Satan får reda på samma sak men då han till skillnad från Gud inte är allsmäktig (även om Satan nog för den delen lärt sig ett och ett annat knep under årens lopp) förstår han inte bredden och djupet tillfullo av Guds plan.

Gud sänder sin son. Han får namnet Jesus.
(Jesus eller Yeshua som är hebreiska och betyder JHVH frälser)

Gud underkastar sig själv begränsningen av att vara människa. Utsätter sig själv för de frestelser, lidanden och prövningar som människan får/fått utstå.

Satan är här inte overksam. Han vill inte ta några som helst chanser. Redan vid Jesu födelse jagas barnet för att dödas. Och helst hade Satan sett att Jesus överhuvudtaget inte hade tillåtits att födas. I detta hade han dock ingen större chans och Jesus både föds och växer upp.

I början verkar allt vara lugnt och inget speciellt sker, även om jag nog personligen misstänker att Satan är väldigt skeptisk och en aning nervöst nagelbitande under denna tid. Vi vet väldigt lite från tiden då Jesus växer upp. Kanske Jesus också hålls dold för Satan under denna tid. Kanske är Han under ständig bevakning och blir iaktagen för varje steg Han tar.

Vad vi däremot vet är att Jesus så fort Han träder i tjänst och kliver in i historien stöter på Satan och också frestas av denne men består provet.

Kampen har därmed inletts




Övriga genrer av Regular
Läst 483 gånger och applåderad av 4 personer
Publicerad 2009-03-06 00:15



Bookmark and Share


  Redeemer
Får kanske återvända till texten när jag lite klarare i huvudet. Intressant, men en aning för mycket kortfafttat resonerande som förvirrar en aning. Nu vet jag visserligen allt sedan innan, men tror det hade varit förvirrande om jag varit ny på området. Gällande Satan: Läs gärna "Den Onde" av Håkan Arlebrand om du inte gjort det. En bra faktabok om just Satan!
2009-03-06

    ej medlem längre
Lång och tankeväckande text som är väl värd att läsa. Har tyvärr inte tid att kommentera den så mycket nu, men en sak som jag vill inflika är dock att ondskan till sin natur saknar ontologisk substans. D.v.s. precis som mörker inte "är" något i sig självt, utan bara frånvaron av ljus, så är inte heller onskan något i sig självt, annat än frånvaron av Guds kärlek. Angående Satan så skulle det ju vara rätt praktiskt om det handlade om en person med bockskägg och horn, för då skulle han ju vara ganska lätt att identifiera. Men hotet och förmågan till ondska finns tyvärr inom oss, och vi har alla del i världens bortvändhet från Gud vare sig vi erkänner det eller inte. Kanske är det också just när man inser sin egen bortvändhet, själviskhet, småaktighet, självupptagenhet etc. och konfronterar allt inombords som kampen verkligen börjar...
2009-03-06

  Bibbi VIP
Tack för denna klargörande text som verkligen får mig att tänka till och ger mig nya "aha"upplevelser hela tiden!
Bokmärke.
2009-03-06
  > Nästa text
< Föregående

Regular
Regular