Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Mer än en miljard människor, på vår jord, svälter i ordets rätta bemärkelse.
Slentron, nytt godkänt bantningsmedel, för övergödda hundar.



Konstig Värld

 

Ja nog är det en konstig värld vi lever i.

På vår jord i västerlandet, lullar det fram hamburgare på gatan. En nyproducerad beskaffenhet. Helt klotvälvd. Bolliknade saker, som när man ser dem från luften, ovanifrån, ser ut som en stor platt hamburgare, som rör sig sakta en meter i taget och sedan blir den stilla. Ibland lutar den sig mot en stolpe. Sedan börjar den sakta, i ultrarapid, röra sig igen någon meter, för att sakta stanna igen. Människorna älskar sina hamburgare, så de drar runt dem i färgade snören.
Konstigt.

En del hamburgare blir alldeles svettiga av att dras runt och fettet böljar. Hamburgarna tycker det är flåsigt. De skulle helst bara vilja vara fria, ligga stilla, gäspa lite och ibland ge tillvaron en stilla flyktig blick, för att åter falla till ro. I någon duvblå soffa.
Men ibland när orket avtar, så bärs de även varsamt runt, i sina fodral, av människorna.

En del hamburgare har bakteriell ohyremögelpäls, andra är helt sprillans nakna. De luktar beklagligt illa också. Men då parfymerar människorna sina hamburgare med valfri doft. Lavendel eller Jasmin. De tycks uppbära dålig andedräkt även fast människorna har specialtandborstar till dem. Ibland tar människorna dem till hamburgerinstitutet. Där får de hamburgermassage, hamburgermanikyr, trimning, bubbelbad och så ytterligare parfymering.
Ibland när människorna vill att hamburgarna ska vara riktigt fina och speciella, drar det ett rött eller blått band runt hamburgaren och avslutar med en fin rosett. Och säger, oooh så Fint. Sedan tillber människorna dem och slickas i ansiktet som tack, strax efter promenad och möte med dubbelburgare i bakförening.

De flesta hamburgarna har senap som krydda men de brukar människorna förvara i sina små svarta påsar.

Hamburgarnas egen enda stora önskan är att få bli som förr. Platta. På höjden. De är något bakåtsträvande.
Hamburgarna tillber ingen gud utom sig själva i det tysta och förbannar sin osjälvständighet.
Ibland, gör de sig till dock, gödsling, när de vill ha något, vilket brukar ge gott resultat i ytterligare gödning. En gödning av god kvalitet som till och med slår ut människoföda till dem som över huvudtaget uppbringar föda. Det enda hamburgarna inte förstår sig på är dessa människor som ser ut som deras älskade pinnar och inte uppnår ålder av hamburgerår. De som utseendemässigt liknar hamburgarna och verkar bli fler och fler, verkar ju inte heller förevigas länge, trots gräddtårtors konserveringsmedel.
 

Enda fördelen med Hamburgarna är att de är som zombies. De orkar inte röra sig, så inga är rädda för dem.
Man kan till och med sparka boll med dem.
Ja det är konstigt.

 




Övriga genrer av Berit Robin Lagerholm
Läst 436 gånger och applåderad av 14 personer
Publicerad 2009-03-10 18:39

Författaren Berit Robin Lagerholm gick bort 2013. Texterna finns kvar på poeter.se som ett minnesmärke på den avlidnes och/eller de anhörigas begäran.



Bookmark and Share


  Klara Fröberg
Underbart, vilken jäkla bra text!
Själv har jag en fri hamburgare i Thailand. Han älskar spagetti och köttfärssås, får han inte det så äter han vad han hittar... Men han kommer hem varje dag klockan fem och kollar vad som finns i skålen, passar inte det går han till grannen och kollar, och grannens fria hamburgare kommer till oss och äter...
Men oftast ligger han på beachen och tittar ut över havet. Han älskar solnedgången då ylar han tillsammans med hundgänget på Ban Tai beach.

På tal om hundar: LÄS: RED DOG, AV LOUIS DE BERNIÉRES. UNDERBAR BOK!
2009-07-21

  barbazooia_
Tinas skratt fastnar i halsen. Mitt kommer inte ens dit. Mitt är obefintligt. Det är bra skrivet, naturligtvis. Om en viktig sak. Och din penna har humor. Men texten är definitivt inte humor i ordets rätta bemärkelse.
2009-03-19

  Connie
Får mig att tänka på när jag för ett tag sen var ute på nätet och letade efter konst och hittade en länk där någon konstnär fångat en hund från gatan och bundit den i ett galleri. Det kallade han för konst!

Folk kom och gick, vecka ut och vecka in alltmedan hunden sakta svalt ihjäl. den hade inget vatten eller mat. Det värsta var ändå att ingen reagerade över hundens tillstånd! Bevare mig väl om jag varit på plats!
2009-03-19

  Carola Zettergren
Mmmm..så lagom lustigt egentligen, mycket bra skrivet!!!:)
2009-03-14

  glittertindra
har haft några hamburgare hemma... det är en underlig värld, helt klart.. underbar text.. :)
2009-03-13

    Bodil Sandberg VIP
Ja ..det finns några hamburgare - bla fanns det en på gatan där jag bodde förut..i Kil i Värmlandia..nnärmare bestämt på skogsvägen..för att riktigt ta i..hii..där bodde en tant med sin lilla hamburgare..och den bar hon omkring på små promenader varje dag..man förfasades inombords varje gång man såg det -
som alltid skriftar du med suverän penna!!!applåder!!
2009-03-12

  gunillago
Instämmer med alla föregående, *gapskratt*....
2009-03-11

  Elaine.S VIP
Läser och ler, men tänker till lite också!!
Bra skrivet på ett tilltalande sätt...
2009-03-11

  Eva Langrath VIP
En mästare är du på att blanda humor och allvar. Magiskt följer jag din text. Tack för denna goda inledning på dagen. Nu skall min "icke hamburagare" och jag dra ut i skogen sen får han gäspa och lägga sig under sängen min, för att dra sig.

Eva
2009-03-11

  Eaglemountains VIP
Det sista la jag bara till för värdssvälten, som är ett så viktigt ämne...... jag förstod ju vad texten handlade om i övrigt
2009-03-11

  Eaglemountains VIP
DU är otrolig på att locka fram skratt, min vän, och det ligger så mycket i vad Du säger, Dubbel *applåd*

men samtidigt känns det vemodigt när man tänker på all svält på jorden, barn som skulle bli glada av en liten bit av ett hamburgerbröd, med en del dagligen proppar i sig Megaskrov, bestående av 2 x 150 gram hamburgare, strips i massor och en liter cola ...
2009-03-11

  Syrsan
Humor och en driven penna i kombination med ett uttryckssätt som väcker min stora beundran!! Du är fantastisk på att skriva så läsaren sugs fast och får en himlastormande seglats!!
2009-03-11

  Howlit
*gapflabbar

Vilken svish du har... Som rinnande vatten böljar texten. En underbar satir om våra älskade slavdjur... Och ja... Jag har en egen hamburgare. En gul en...

Kram
2009-03-11

  Ingmar Hård
Jag skrattar så jag gråter!
Hur kan nå'n skriva så bra!
2009-03-10

  Tina Q
Din minst sagt annorlunda story sätter fingret på något som tveklöst platsar under titeln "Konstig Värld". Skrattet fastnar liksom i halsen, när man inser att det är så det är...
2009-03-10
  > Nästa text
< Föregående

Berit Robin Lagerholm
Berit Robin Lagerholm