Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
(på god inrådan redigeras ingressen. låt bildspråket tala)


Under ett lapptäcke av stjärnor


allt han visste var att när veden brunnit
ut skulle glöden snart falna och stjärnors
kalla eldar ta vid

ett faktum som kom att göra detta lilla
ögonblick till det största av dem alla


Så han gjorde det bekvämt för sig där vid sin ännu
sprakande varma eld, han öppnade sina förråd och
lät sig väl smaka livets goda
det var ostar och torkat kött, vin förstås från dalen
från vilken han var på väg mot något planlöst annat

-och han blev mätt och han blev drucken

och han somnade lycklig som ett barn vid
sin snart knappt pyrande brasa vilken rasat
samman i en tunt osande hög med aska


Först då upptäckte han sina vingar, starka nog
att både bära och brista, men mest bära så
långt från alla dessa gränser det gick att komma





Fri vers av Gawain VIP
Läst 575 gånger och applåderad av 18 personer
Publicerad 2010-10-25 22:51



Bookmark and Share


    ej medlem längre
En stämningsfull text med ett gott slut
(Och så flög han in i solnedgången)
2010-10-27

  Johan Bergstjärna VIP
Fin dikt om den Goda ensamheten, och inget är väl så rogivande som att somna in till brasans stilla muller och ljussken!
2010-10-27

  Mikael Lövkvist
"vingar, starka nog
att både bära och brista,"

är ett synnerligen intressant uttryck, tycker jag, med nyanser som får min tankar att leka.

Du är en skicklig berättare, Gawain, det vet du redan att jag tycker.

Mitt enda konstruktiva förslag är att slopa ingresserna. Känsliga läsare kan själva lista ut vad dikten handlar om; och när de inte kan det, så hittar de på sina egna projektionsfantasier, vilket är ganska kul det också.

Men det är klart, R.I.P. ingressen gör å andra sidan så att man också får känslan av att längtan efter insomnandet inte blott handlar om insomnandet vid brasan.
2010-10-27

  Catharina Edin VIP
Fin saga, och med lyckligt slut!
2010-10-26

  Ingela Svenson
OCh vingarna, vilken upptäckt, men var de en önskedröm? Kvittar vilket, drömmar bär om bärarna bara drömmer!
2010-10-25

  Pauline Pousár
Helt fantastisk.
Skulle vilja höra den läst vid en öppen eld.. Vackert!
2010-10-25
  > Nästa text
< Föregående

Gawain
Gawain VIP