Under många år ville jag skildra nazisternas folkmord skönlitterärt. Ämnet lämnade mig inte ifred. Det var som om en sanning om mig själv fanns gömd i historien om det storskaliga industriella mördandet i ett grannland. Många pojkar går igenom en fas då de fascineras av andra världskriget men för mig gick det inte över. Handlade det om en känsla av skuld? Eller ville jag lära mig något om människans villkor i extrema situationer? Kanske var det bara en simpel längtan efter drama? Som journalist hade det legat närmare till hands för mig att skriva en faktabaserad bok. Lägerskildringarna, av överlevarna själva, är redan många och ofta mycket välskrivna. Hur skulle jag, en svensk född på sextiotalet, kunna ha något att tillägga? Varför ville jag skildra en situation jag inte på något vis kunde koppla till mina egna erfarenheter? Jag visste inte ens hur jag skulle närma mig ämnet. Mitt bästa konkreta uppslag var att skildra en ”arisk” familj som fick överta en deporterad judisk familjs hem. Deras undertryckta tvivel, rationaliseringar och lögner. Det hade kunnat bli intressant, men det var till mörkrets bottenlösa brunn jag ville.
Även om man närmar sig ämnet vetenskapligt eller dokumentärt är det svårt. Det är stort och laddat och själva språket är förorenat. Seriösa skribenter, som aldrig skulle skriva ”ras” utan citationstecken, använder ord som ”judeutrotningen”. Det låter som om man talar om ohyra eller en sjukdom och inte människor! Ordet ”förintelsen” är inte mycket bättre. Även det tar över nazisternas synvinkel, som om det handlade om att utplåna fattigdom, ebola eller skadlig programvara. Man kan hävda att ordet ”förinta” är neutralt men i vissa sammanhang är ett neutralt ord ett ställningstagande. ”Folkmord” är den korrekta termen.
Naturligtvis spelar det in att jag tekniskt sett är jude. Jag skriver ”tekniskt sett” eftersom min mormor var av judisk börd och tillhörigheten enligt judisk sed ärvs på mödernet. I Hitlers terminologi är jag kvartsjude. Hade hans hantlangare fått tag på mig hade jag fått den förstahandserfarenhet av lägren jag saknar. Fast å andra sidan hade jag då sannolikt, i likhet med så gott som alla andra i samma situation, snabbt gått under. Mormor var alltså fransyska men hade turen att träffa en disponent från Sundsvall i början av trettiotalet. De hade nog hellre slagit sig ner i Paris men där hade morfar inte varit en respekterad medborgare, utan bara en obegriplig utlänning utan försörjning. De gifte sig 1935, då de mörka molnen redan hade börjat dra ihop sig. Varför valde morfar, vars aktier säkerligen värderades högt på äktenskapsmarknaden, att gifta sig med en judinna när antisemitismen var så stark? Han måste ha insett att det kunde innebära besvär, även om Hitlers verkliga avsikter var svåra att förutsäga. Allt talar för att han helt enkelt blev kär - i en elegant och kvick parisiska. Dock valde de att dölja hennes bakgrund. Inte heller deras barn fick veta sanningen, inte ens när kriget var över. Det var först när mormor och morfar blev gamla som de berättade för sina barn.
”Men varför sade ni inget till oss”, undrade min morbror.
”Vi tyckte inte det spelade nån roll”, sa morfar.
”Men det spelar roll, om det hålls hemligt.”
”Det ville vi verkligen inte”, sa mormor. ”Det var inte vår avsikt.”
Jag var tretton år gammal då jag fick veta att jag på ett sätt inte var riktigt den jag hade trott. Fast då, på sjuttiotalet, betydde härkomst mycket lite. Då var man det man gjorde och tyckte, så detta var bara en pikant detalj i familjens historia. Inte heller slog det mig då att frånvaron av släkt på mormors sida hade en annan förklaring än den vi hade hört. Det var först senare som jag började fundera över min ”judiskhet”. Jag noterade att jag var stolt över den. Jag insåg att ett knippe gener från Mellanöstern knappast kan ha påverkat mig på ett märkbart vis. Genom mormors vita lögn var jag också effektivt avskuren från traditionen. Jag visste inget mer om judendom än det jag hade läst. Ändå kände jag någon slags tillhörighet till det folk jag hade genetiska band till. Det var en fullkomligt irrationell föreställning, men naturligtvis uråldrig och starkare än fakta. Egentligen borde det inte heller ha dragit mig till det som hände på fyrtiotalet eftersom det handlade om nazisterna snarare än Europas judar. De råkade bara hamna i vägen för en katastrof. Den berodde lika lite på dem som en bilolycka drabbar någon på grund av hans musiksmak eller skostorlek. Dessutom, vad kan en svensk ? jude eller inte ? begripa av det som hände nere i Europa?
Vad påverkar en? Vilka händelser och omständigheter har fått en bestående inverkan på mitt sätt att vara? Pappas utbildning och sociala ställning, det första avsnittet av ”High Chaparral”, morfars frimärkssamlande, Ficciones av Borges, en kväll på Prinsen med Maria i maj 1987? Den höstdag i min barndom då snön plötsligt började falla från en alldeles klar, blå himmel? Kvinnorna som aldrig blev mina? De jag ändå fick, och de tre barn (1/8 judiska) som blev det högst påtagliga resultatet? Det är svårt att bringa reda i det. Ärftliga särdrag kommer i varje fall mycket långt ner på listan.
Genom åren bar jag med mig planerna, eller snarare drömmen, om att skriva en bok om en lägerfånge. Allt jag läste gjorde mig till expert på nazisternas folkmord, och jag skrev åtskilliga artiklar och recensioner i ämnet. Ofta försökte jag besvara frågan vad det var som gjorde just detta brott mot mänskligheten så enastående. Men ju mer jag lärde mig desto svårare blev den att besvara. Det mänskliga lidandet är uråldrigt, liksom människors beredvillighet att gör varandra illa. I vår tid uppvisar händelser i Kongo, Sovjet, Vietnam, Kambodja, Kina, Turkiet, Rwanda och Sydafrika en provkarta över alla tänkbara vidrigheter. Komponenter i nazisternas judeförföljelse - rasism, terror, fördrivning, mord ? återfinns i olika kombinationer. Antalet offer varierar, i absoluta och relativa tal. De officiella motiven varierar, men i flera fall är terrorn lika meningslös och slumpmässig som i nazityskland. Ofta får man också en känsla av att brotten begås av idealistiska skäl, som om de hade egenvärde. Skillnaderna är kort sagt en fråga om grader, inte art.
Ändå kändes det som drabbade Europas judar så annorlunda. Var det tyskarnas envisa målmedvetenhet, deras påhittighet i mördandet? Eller kontrasten mellan familjefäders omsorg om sina egna barn och deras förströdda dödande av andras? Hade det med nazisternas känsla för stil att göra? Bilden av skelettlika människor i randiga pyjamasar på marken framför soldater i sina imponerande uniformer, med vapen och schäfrar, är omöjliga att glömma. Men på vilket sätt skilde sig i så fall nazisternas folkmord på personer av judisk börd från det som drabbade de av romsk
Så småningom insåg jag att det speciella med det judiska folkmordet var något helt annat. För kanske första gången i historien var det offren som fick sista ordet. Gång efter gång har det skildrats hur vanliga, oskyldiga människor drabbas av obegripliga övergrepp bara för att de ansågs ”judiska”. Människor som rycktes upp ur sin vardagliga tillvaro som tyskar, fransmän eller polacker för att störtas ner i en avgrunden. Vi har fått följa hur familjer går under, person för person. Människor dog av svält, misshandel, sjukdomar och avrättningar ? barn och åldringar först, tonåringarna sist. Vi har upplevt dessa individers kamp och sorg inifrån. Offren är människor, inte siffror ? vi känner deras namn och egenskaper, deras föräldrars och syskons. Alla är de olika och alla är de lika oss. Orsaken är att förbrytelserna denna gång drabbade bildade vita européer. Efter kriget återfick överlevande intellektuella och konstnärer sin prestige och sina plattformar. De kunde sprida sina berättelser, och vi fick alla genomleva brotten ur de drabbades synvinkel, inifrån.
Med tiden förstod jag att det var folkmordet som drog mig till min judiskhet snarare än tvärtom. Vad är egentligen judendomen? En samling missförstånd runt världens beskaffenhet, en uppsättning stamritualer, en tradition? Inifrån är den diffus och mångskiftande. Tydlig blir den bara på långt avstånd, betraktad genom tjocka lager av ignorans. Där nånstans beslöt jag mig slutgiltigt att hålla mig till journalismen. Jag har fortsatt utforska frågor runt offer och förövare, skuld, lögn och identitet. Antagligen är min bakgrund, eller rättare sagt mina frågor runt den, fortfarande motorn. Men min position är betraktarens, analytikerns.