Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Kommentar zum Galaterbrief. Luthers kommentar till Gal.1:6 från 1535 i ny översättning av Koloristen. De citerade skriftställena är från 1917 års svenska bibelöversättning.


Luther om falska evangelier


”Det förundrar mig att I så hastigt avfallen från honom, som har kallat eder till att vara i Kristi nåd, och vänden eder till ett nytt evangelium.” (Gal.1:6).

Lägg märke till djävulens underfundighet. Kättare annonserar inte om sina fel. Mördare, äktenskapsbrytare, tjuvar döljer sig. Så maskerar djävulen alla sina enheter och aktiviteter. Han tar på sig vitt för att få sig att se ut som en ljusets ängel. Han är häpnadsväckande smart i att sälja sitt patentgift som Kristi evangelium. Eftersom Paulus känner till Satans svek, kallar Paulus sardoniskt de falska apostlarnas lära för "ett annat evangelium", som om han skulle säga: "Ni galater har nu ett annat evangelium, medan mitt evangelium inte längre uppskattas av er."

Av detta drar vi slutsatsen att de falska apostlarna hade förringat Paulus evangelium bland galaterna på grund av att det var "ofullständigt". Deras invändning mot Paulus evangelium är identiskt med den som finns nedtecknad i det femtonde kapitlet i Apostlagärningarna: Att det inte var tillräckligt för galaterna att tro på Kristus eller att bli döpta, utan att det var nödvändigt att omskära dem, och att befalla dem att hålla Mose lag, för "om ni inte låter omskäras på Mose sätt, kan ni inte bli frälsta." Som om Kristus vore en arbetare som hade påbörjat en byggnad och lämnat den åt Mose att slutföra.

I dag anklagar anabaptisterna och andra, som har svårt att fördöma oss, oss lutheraner för skygghet när de bekänner hela sanningen. De medger att vi har lagt grunden i Kristus, men hävdar att vi har misslyckats med att gå igenom byggnaden. På detta sätt uppvisar dessa perversa fanatiker sin förbannade doktrin som Guds ord, och under Guds namns flagga bedrar de många. Djävulen vet bättre än att framstå som ful och svart. Han föredrar att fortsätta sina skändliga aktiviteter i Guds namn. Därav det tyska ordspråket: "Allt ofog börjar i Guds namn."

När djävulen ser att han inte kan skada evangeliets sak med destruktiva metoder, gör han det under sken av att korrigera och främja evangeliets sak. Han skulle helst av allt vilja förfölja oss med eld och svärd, men denna metod har föga hjälpt honom eftersom kyrkan har vattnats genom martyrernas blod. Utan att kunna segra med våld anlitar han onda och ogudaktiga lärare som till en början gör gemensam sak med oss, och sedan hävdar att de är särskilt kallade att undervisa om Skriftens dolda mysterier för att lägga dem över de första principerna i den kristna läran som vi undervisar om. Sånt här försätter evangeliet i problem.

Må vi alla hålla fast vid Kristi ord mot djävulens lister, ”Ty den kamp vi hava att utkämpa är en kamp icke mot kött och blod, utan mot furstar och väldigheter och världshärskare, som råda här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarymderna.” (Ef.6:12).




Övriga genrer (Översättning) av Koloristen
Läst 126 gånger och applåderad av 1 personer
Publicerad 2022-05-06 07:20



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

Koloristen
Koloristen