Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Samma sak gång på gång

År 2012-07-12 dan innan min födelsedag

Skrev jag e dikt som heter: Kan det vara vackert!

Då verkade jag kräla i samma stoft som nu..

Ligger fortfarande på sängen och tycker synd om mig själv

Ett ständigt offer....



Väx upp för ***!!!




Fri vers (Fri form) av Carola Viola Hedelius VIP
Läst 31 gånger
Publicerad 2026-06-25 18:31



Bookmark and Share


  lodjuret/seglare VIP
Det verkligt stora problemet verkar vara, med barn och förhållanden. Att 'den andra' i förhållandet söker antingen en människa som kan vara lika självgående som en själv. Även om en själv mest vet vad som 'nödvändigt är' för att leva och hantera livet. Du vet, kärlek, vänskap, proviant det vill säga mat o dryck, intressen, ett arbete, en fri tid, smak för klädsel, resor, utbildning, inbillning och så vidare, som en själv har tycken för.
Men så är de flesta förhållanden sådana att en möter någon som antingen är som ett barn som söker någon som kan 'ta hand om' en själv, som en ny mor eller far. Eller så är båda två sådana där sökare, vilka är vilse i tillvaron, som behöver veta reglerna och ha styrning. Så det är därför det finns så många 'ensamhushåll', med eller utan barn. Alla försöker manipulera alla och 'få ut' just det där som en själv känner ett sådant som sug efter, och så blir det som det blir. Även om 'lika barn leka bäst', så brukar den ena stå över eller under den andra och köra över eller bli överkörd, utöver alla missbruk och behov av tröst, i olika former, som i sig gör så att förhållanden blir slitna och tragiska... men så har vi då tanken att om någon kan se negativt på livet, det även går att se positivt på livet och försöka att leva möjligt 'enkelt' som möjligt. Försöka att inte se andra som 'idioter' eller sadister, och försöka att leva som en själv skulle ha önskat att någon annan var. Det vill säga försöka göra något av sitt eget liv, inte bara kräva vad andra bör göra av sina liv. Även om livet är som ett lag i idrott eller sport, oavsett du lever för 'familjen' eller för ett Sverige i tiden, kungens valspråk som stod att läsa på enkronan förr... så börja nu 'rotera', istället för att bara som tröstlös vara. Jag säger som jag brukar säga.
Vill du ha en vän, försök med att själv vara en.
2026-06-25

  Carola Viola Hedelius VIP
Ska meddela att Kan det vara vackert, är en av de starkaste dikter jag har skrivit! Den finns här på poeter...
2026-06-25
  > Nästa text
< Föregående

Carola Viola Hedelius
Carola Viola Hedelius VIP