|
människokärlek
att leva och dö i sollentuna
sollentuna centrum
marlboro lights
brinner utanför kebabhak
som om det skulle symbolisera något
vadsomhelst
fanor hålls inte högt
de konsumeras,
och kvinnorna som går där
deras blickar, ja gud
deras blickar
och barnen
på led
trummar mot asfalten
männen
männen är jag
säg det inte till någon bara
det gör så ont att se
för det ligger något i luften
hundskall som ekar,
dånet från pendelvagnarnas räls
eller någon som ropar
efter ett svar
jag hör aldrig någon skillnad längre
och du minns
när du var ung
hur flyende fötter på gräs
aldrig kom fram
aldrig hann
säga att du älskar henne
din mamma
i motljus
glorian är inte ens på sned
den är
befläckad
av dig
allt ljus på dig
men strålkastare är inte solen
de är kalla
och du frös till is
och spricka efter spricka
fann sitt hem i dig
bildade
vägar, ett nätverk
att dö för
att falla fritt inför
kvinnan
hyndan
madonnan
eko, den gröna riddaren drar sitt svärd
detta
är apokalypsen
den börjar här
bland de trasiga skorna
bland bländande trafikljus
blödande hjärtan pålade likt fjärilar
bultandes
på portar
ingen kommer att öppna åt dem
den börjar här bland våldtäkterna
de söndriga pojkarna
de martyrlika flickorna
och du frågar
hur jävla trasig
kan man bli egentligen?
var inte ledsen
kapitalets barn
knäpper sina skjortor
perfekta tandrader kammar sitt hår
värmer upp
de värmer upp våra mödrar,
men varför
varför är du inte glad?
det
det är inte slut än
hon har inte vaknat ännu
det kan
fortfarande
vara en
dröm
bara en dröm
ett skruvat vansinne,
du minns
inte
för många luckor
för mycket regn
för många okända sängar
och lemmar
varma kukar som tränger in
och du
behöver bara sära lite lätt
du är redan så våt
du är en grön äng
avbildad i betong
det finns människor som dör
men inte vi, min kära
vi kommer alltid att finnas kvar
aldrig
aldrig dö
och hoppet kanske dog oskuld
i en värld
av skuld
men inte vi
vi har sett för mycket redan
det finns människor som dör
men inte vi
aldrig vi
och jag vänder mig om
och flickan är en stad
flickan är konstruerad
och han säger
du kan ta henne
jag
värmde bara upp åt dig
men jag går därifrån
och
staden
har sitt sätt
att pressa ner ditt ansikte i skiten
önska dig välkommen
och du
du minns
när du var ung
hur du alltid
stod
på avsatser
tittade ner
lekte med tanken på att falla
såg miniatyrerna
myrorna
människorna, hur de byggde
och skapade
sitt öde
och du tänker nu
att du nog aldrig lämnade
kanten
att avgrunden då
var den
du
är idag
Fri vers
av
Robert W
Läst 621 gånger
och
applåderad av 8 personer
Publicerad 2007-09-19 22:18
|
|
Araminta
fan så bra men fan så lång
2007-09-23
|
|
|
Anna Frölander
åh så fantastiskt bra, grymt strålande poesi du kommer med. Det äter sig liksom in, bit för bit och varje ord känns som placerat med precision och känslighet, för språket, rytmen och bilderna du förmedlar. Jag imponeras och tänker att så här vill jag skriva, om livet, om människorna man inte ser, de man har nära, skulden som växer, ljuset man speglar sig i, försöker att inte bländas, såras, älska för mycket, vakna kall med feberheta drömmar i minnet. Din dikt innehåller så mycket, mitt huvud går i spinn och jag kan inte skriva annat än att detta blir toppbetyg och stjärnor stjärnor stjärnor.
2007-09-22
|
|
|
Carlita
vilka pärlor man finner när man tittar till på din sida..
kvinnan
hyndan
madonnan
där tror man att dikten ska avstanna, men då trappar du upp det ytterligare ett snäpp och man kan inte annat än sitta som fastnaglad och bara gapa av storyn, inte av storyn i sig kanske, men hur du förmedlar den. det här är verkligen en text där världen vrider sig.
jag går därifrån
och
staden
har sitt sätt
att pressa ner ditt ansikte i skiten
önska dig välkommen
kan en stad göra så? givetvis kan den det eftersom att du nu tillskrivet staden den egenskapen. jag älskar att se på saker med nya ögon, det är det som fascinerar mig mest i dina texter
imponerad
2007-09-21
|
|
|
Nonsens
Sicken stark puls!
Du använder ord, radbyten och meningar fantastiskt bra, hela arrangemanget känns spontant, men inte löjligt eller vad ska man säga, ogenomtänkt. Du beskriver en scen med en noggranhet värdig en roman, men du behöver inte alls använda speciellt många ord - de vävs samman till en fullständig bild.
Jösses detta var fantastiskt bra!
Det enda jag har att klaga det minsta över är längden - men det kan lika gärna bero på att jag är trött. Du har ju dock bevisat att du kan uttrycka så mycket med så lite, så jag tror den kunde varit kortare.
2007-09-19
|
|
|
Christer Eriksson
Jaha vart börjar man i vilka ändar av lägenheterna börjar förhöret på RW:s poesi. Du flyter så lätt och det är svårt. Jag gillar verkligen sådana här dikter. En sån resa man inte har en aning om vart man hamnar. Ospecificerat resmål. Snyggt. Sollentuna är väl Malmgårdsvägen och mässhallar och en massa annat säkert som kärlek och hat och Britney Spears från grannlägenheten. Vad vet jag om sånt. Egentligen, inget. Raderna på slutet är ju stora och lockande och skrämmande på samma gång.
” och jag vänder mig om
och flickan är en stad
flickan är konstruerad
och han säger
du kan ta henne
jag
värmde bara upp åt dig”
Leve betongen och slagorden och allt utom Drottningen....
2007-09-19
|
|
|
Erika H
att bygga för att skapa sitt öde
att stå kvar
fast det gör ont
men varför
varför gör det egentligen ont
när du är bara så där lagom klok att inse
när de känslor du kan frambringa är en liten del av det som skulle kunna rymmas
i dig
i ett oss
i Sollentuna centrum
det finns alltid en svärta, en kall bild, en hora en madonna ett jag
i dina texter som talar om detta nu, nuet just nu, någonstans, överallt... och justet nu springer alltid snabbt
i olika typer av labyrinter
och jag njuter av dina texter, känner pulsen komma igång
snyggt... så snyggt!
2007-09-19
|
|
|
AneLa
och du minns
när du var ung
hur flyende fötter på gräs
aldrig kom fram
aldrig hann
säga att du älskar henne.
rader som frambringar tårar av belåtenhet och resten är minst lika underbart.
2007-09-19
|
|
|
Nästa text
Föregående
Robert W
|