Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Så vår stat skall inte ha en kyrka


Separationen mellan stat och kyrka tycktes inte förvåna någon. Ej heller blev speciellt många människor så nämnvärt upprörda när så skedde. Sverige har sekulariserats och en sekulariserad stat känner endast inför sådana triviala ting såsom tro, en black om foten. Ett pinsamt minne från forna, mindra upplysta tider då vidskepelse och religiösa fantasier tycktes trycka ner vårt land istället för att som skedde efter upplysningen – få staten och dess samhälle att likt en förtöjd luftballong – befriad från sin ballast och sin boja – stiga mot nya och friare höjder. Att tänka fritt är stort.

Vetenskap och sunt förnuft är ledstjärnan med vilken Sverige skall föras in i framtiden.

Men vad är en stat om inte en tanke, en ideologi, en samling regler och idéer till för att föra samman människor. Hålla dem om än inte ense och eniga så åtminstone fridsamma och i fred uppmuntra till att kunna verka och samarbeta för en bättre framtid tillsammans.

För att kunna bygga vidare på något krävs kunskap om dess grund. Dennes densitet, hållbarhet, styrkor och svagheter. För att inte tala om dess position.

I över 1000 år har kristendomen varit grunden för vår stat. Den civilisation som vi känner den. I 1000 år har kristendomen utgjort grundbulten och hörnstenen för detta samhälle.

Våra lagar inte bara bygger på utan uppkom på grund av influenser som blev oss givna i samband och samklang med den kristna läran.

Land måste med lag byggas.
Men med vad byggs en lag?
En lag byggs av ideologier, moraliska och etiska principer och regler om hur vi människor ser på oss själva och de människor runt omkring oss.
En lag måste sättas tilltro till om den skall reeliseras. En lag som ingen tror på; som ingen varken ser nödvändigheten av eller vill ha är det första steget emot det farligaste hotet emot en demokrati. En sådan lag utgör första steget emot en diktatur, ett välde av tyranniska art. Så lagen måste förstås, accepteras och sättas tilltro till. Så även lagens upphovsman...staten.

En stat är vad den byggs på/av. Lag.
Lagen i sin tur är vad den byggs av/på. Norm.
Normen är de värderingar, den etik och moral som vi vill hålla för sann, som vi vill tro på och leva efter. Som vi sätter vår tillit till bäst skall tjäna för att verka för ett samhälle som vi vill leva i och efterlämna till våra efterlevande.

Ingenting i världen som på något sätt berör vårt agerande sker separerat med vad vi tror på. Inget agerande sker således utan tro – inte i alla fall något medvetet agerande. Vi skulle aldrig trycka på lysknappen till lampan om vi inte förväntade oss att vårt agerande skulle ge önskat resultat. Tro är således ytterst ockå kopplat till sådana spörsmål som stat och lag.

Staten och dess lagar exekuterar vad dess invånares normer implementerar. Det dess invånare tror på vill de att dess överhuvud skall se till efterföljs. Detta regleras genom lag. En lag är också ytterst normgivande. När vi skiljer staten från dess kyrka eliminerar vi inte tron som grundstenen för dess lagstiftande. Vi byter ut den. Frågan som då ställs är, vad byter vi ut den mot.

I över 1000 år har den kristna tron med dess moral/etik, människosyn och värderingar såväl som dess teologi utgjort grundkärnan för Sverige som nation. I frågeställningar och brottningskamper med problem som rört samhälssmedborgarna, deras värde och rättigheter såväl som skyldigheter har kyrkan inte bara varit statsmaktens bollplank och guideline utan även utgjort en auktoritet och en tillrättavisande instans.

Vetenskapen har förbättrat människors levnadsvilkor, vilkoren i sig har kyrkan kunnat erbjuda. Vetenskapen har kunnat svara på frågan hur. Svaret på frågan varför har kyrkan kunnat stå för – och stå upp för.

När vetenskap i sig utgör religionen (för vad är en religion egentligen – om inte något du tro på och sätter din tillit till vad beträffar livets existensiella frågor) kommer också spelreglerna att förändras. Frågan är bara, till vad?

Hur ser vetenskapen på människovärde – dess lika rätt till liv? Hur ser lag och land ut byggd på rent naturvetenskapliga dogmer? Hur kan detta komma att påverka syn på etik, moral, värderingar?
Är vetenskapliga teorier (ty fakta står inte att finna inom vetenskapliga ramar – dess universum är relativ – ej absolut) över huvudtaget lämpade för att utgöra grunden för ett samhälle.

Att vetenskap utan etik är farlig behöver knappast någon förklaring efter världskrigens demonstration av hur generalrepetionen inför ett eventuellt tredje och med största sannolikhet sista världskrig skulle se ut. Kliniskt, känslokallt, effektivt.
Skillnaden mellan de två första och det tredje sista skulle väl vara att lägga till ett ord...slutgiltligt.

I över 1000 år har tron uppfostrat oss till att följa lag – lag som i sin tur byggts på trossatser och som upphållits med hjälp av verktyget tro. Nu sker ett paradigmskifte och detta med råge.

Vetenskapen föddes ur tron. Ty utan tro hade ingen tyckt det varit lönt att söka vidare efter sanningar om vår omvärld. Universiteten uppfördes av kyrkan. Barnet vetenskap har dock vuxit upp och likt en omogen, trotsig tonåring vill den nu framhäva att den minsann vet bättre än sina gamla föräldrar. Och inget skulle väl vara mer fel. I alla fall inte vad beträffar de existensiella frågorna.

Inte ett steg närmare svaret på vår världs uppkomst och syfte har kunnat bevisas eller läggas fram. Teorier har framlagts – men inte ett enda har belagts. Pengar på forskning har då sannerligen inte basparats i sökandet efter svar. Och detta ironiskt nog medan stora delar av världen svälter och törstar ihjäl. Vetenskapen är känslomässigt dysfunktionell.

...utan Gud och utan hopp i världen...ty att tänka fritt må vara stort, att tänka rätt är betydligt större, bättre och mer hälsosamt i framtiden för vår stat.









Fri vers av Regular
Läst 528 gånger och applåderad av 7 personer
Publicerad 2011-06-08 02:05



Bookmark and Share


  Regular
Telesforos
Håller med dig om Aristoteles betydelse för vetenskapen, men även kyrkan anammade tidigt både Aristoteles och Platons skrifter. Augustinus på 300-talet är den mest kände, men även tidigare kyrkoledare och tänkare med stort inflytande i kyrkan gjorde detta. Det första kända universitetet grundades i Paris av Karl den store och hans lärare Alcuin, även om ordet först kom i bruk på 1200-talet. Kloster och lärosäten i kristen regi var inte alls kunskapsföraktande utan tvärtom, spred kunskap om mer än bara teologi. Namn som William av Occam, Thomas av Aquino etc. är ju också de synonyma med betydligt mer än bara teologi. När det gäller kyrkans förföljelser av fritänkare håller jag med till viss del, även om jag då jag studerat historien funnit mer än bara teologiska principer (allt annat än teologiska principer skall jag tillägga) bakom dessa handlingar och beslut. Oftast var det påverkan från stat och politik snarare än kyrkans påverkan på (stat och politik). Men många myter har följt på historien och när man studerat ämnet ser man också detaljer som för in ämnet i ett annat ljus. Se bara på mytbildningen kring häxprocesserna, och kring de angående inkvisitionen. Ett annat exempel torde vara Galileo Galilei (som hamnade inför rätta då han gick emot den gängse uppfattningen angående den geocentriska världsbilden och själv trodde på en heliocentriska världsbild, den gängse uppfattningen kom ironiskt nog inte vare sig från bibeln eller kyrkan från början utan just Aristoteles. Ett exempel där kyrkan höll fast vid dogmer hon inte över huvudtaget fann de minsta teologiska stöd för utan i samklang med vetenskapen) vad få vet om händelsen är att Galileo beskyddades av just påven (Urban VIII).
Själv tror jag och hoppas att tro och vetenskap skall kunna samexistera, en förutsättning för detta är dock att de var och en sysslar med sin huvuduppgift (och inte som jag argumenterade för – att vetenskapen utgör en religion med sanningsanspråk över sådant den inte kan bevisa) lika lite som tron må utgöra ett hinder för vetenskap att bedrivas. Dock hoppas jag att människan i sin trängtan efter kunskap inte faller i dårskap och glömmer det primära med dem båda. Att värna om sin nästa.

Jag tror inte heller att vi kommer längre i denna diskussion, (vi är ense om en del, om annat har vi blivit ense om att vara oense) men vill tacka för en god och hövlig sådan där olika sakargument ställdes emot varandra, utan att göra brott på hövligheten och respektens ton.
Allt gott
Regular
2011-06-09

  Almagrundet
Att påstå att kyrkan grundade vetenskapen - den empiriskt prövande vetenskapen - är ett direkt felaktigt påstående. Det måste vara en annan form av "vetenskap" (vilken?) som Du syftar på när du påstår detta. Det var arabiska muslimska filosofer (bl a Averroës, eller Ibn Rushd som var hans arabiska namn) som bevarade fr a Aristoteles skrifter vilka föll bort ur det västerländska medvetandet i o m Romarikets delning på 300-talet. Aristoteles var den första filosof som på ett empiriskt sätt prövade vad som skedde i verkligheten istället för att förlita sig på vad de grekiska myterna berättade om denna. När väl Aristoteles skrifter väl blev kända igen i västerlandet genom arabiska filosofer under 1100-talet startade en kamp mellan det vetenskapligt empiriska förhållandet och kyrkans uppfattning om världstolkningen. Och denna kamp som fick många fritänkandes liv att sluta i kyrkans förföljelser fick väl egentligen inte sitt slut förrän den franska revolutionens och Upplysningens genomslag i västerlandet.

När det gäller tro så är det ju så att tror man inte så förstår man inte. Och denna tro har man eller så har man den inte. När det gäller den empiriska och den fysikaliskt-matematiska tolkningen av tillvaron så kan man så långt ens förmåga och ambition når lära sig dessa vetenskapers tankeredskap, och därefter pröva deras utsagor. Det är här den kritiska gränsen går mellan tro och vetande. På vilket tankefundament ska samhället byggas? Kan tro och vetande samexistera? Jag tro dessvärre inte att en en trosfundamentalist svarar ja på den frågan. En intellektuell hederlig vetenskapsman som känner ödmjukhet inför svårigheterna att tolka de motsägelsefulla resultat från den vetenskapliga forskningen bör nog svara ja. Förutsatt att det sekulära samhället med tankens frihet består.

Jag tror inte vi kommer längre i denna diskussion, så för min del tackar jag för mig.
2011-06-09

  Regular
För det första håller jag i stort med dina första stycken i stort, dock med några undantag.
Kyrkan har aldrig varit emot vetenskapen, kyrkan grundade tvärtom denna (kan du din kyrkohistoria är detta inte nytt för dig). Kyrkan (och då menar jag den som helhet och inte bara lokalt i detta land och denna tid) har ständigt varit i brottningsmatch med sådana system som försökt begränsa dess budskap genom profitintresse, maktlystnad osv. (här förlitar jag mig på att du även kan din teologi). Jag håller med dig i din kritik emot universitetens anpassning mot politisk korrekthet (ex genusperspektivet som ibland drivs in i absurdum vid vissa kurser där man nästan får slå knut på sig själv för att kunna få in perspektivet; oavsett ämnets beskaffenhet), den köpta forskningen som idag snarare är regel än undantag (skrämmande med tanke på områden som juridik och ekonomi som är mer eller mindre ”köpta” av ekonomiska intressen, härav min kritik mot den så kallade ”fria” tanken.

Halvvetenskapliga floskler använde jag då jag syftar på all den ”så kallad sanning” som man i folkmun använder då man hänvisar till vetenskapliga undersökningar, i allt från debatter där statistik används till den skapelsemytologi som idag, i folkmun, tas för sanning, trots brist på såväl validitet som reliabilitet. Ofta teorier som avsett falsifiering eller inte gått över till att betraktas som ”fakta”. Ta t.ex. Kol14 metoden – hur många är egentligt insatta i problematiken med att använda denna isotop? Ändå ”tror” gemene man på den som om den vore ett reliabelt instrument – just för att den så kallade ”fria tanken” är så skör inför påverkan från vad jag kallar bärare av halvvetenskapliga floskler. Folk som tex läser vetenskapens värld tror på det som står – här granskas det mindre kritiskt än annars. Trots att det är lika mycket vetenskaplig sensationsjournalistik som om vi skulle ta aftonbladets eller någon annan skvallerblaskas alla texter för sanningar. En och en annan artikel kan vara sann. Men mediet såsom sådant är allt annat än sanningsbärare av något slag. Urbana sagor/legender måhända.

Grundkurserna på universiteten håller ibland (skall inte säga alltid) pinsam låg nivå, och är stundtals mer ”mytbärare” än vilken religiös organisation som helst. Inte sällan har jag själv fått revidera stora delar (ibland allt) av det jag själv läst på grundnivå och väl på kandidatnivå, först då börjar det bli intressant. Men många av de som läser, läser just på grundnivå och ofta presenteras teorierna där tämligen okritiskt och man presenterar ett urval (ofta väldigt litet).
För att parafrasera litet från filmen ”good will hunting”; 300 000:- på en utbildning är eleven har inte ens vett att läsa rätt böcker i ämnet, när de istället skulle kunna erhålla samma kunskap (om inte bättre) för ett par öre på det lokala biblioteket.
DET kallar jag AKADEMISK EFTERBLIVENHET, och det värsta är att de flesta av dessa duperade studenter tror sig vara smarta då de examineras.

Som kristen är jag alls inte emot vetenskap, utbildning eller akademisk kunskap – tvärtom. Kristendomen är en läsande religion och ytterst tänkande. Sökande efter sanning såväl som kunskap är något positivt. Vishet prisas högt. Granskning är något som också det värderas högt i bibeln.
”Pröva allt – behåll vad gott är” är en biblisk devis.
Det är när vetenskapen skall ge sig in på tron område den byta arbetsfält och blir malplacerad. Lika mycket som om tron skulle ge sig in på vetenskapens område.
Troende däremot gynnas och gynnar samhället genom att engagera sig i sådana frågor som berör samhället. Kyrkan likaså. Påskuppropet är här ett steg i rätt riktning anser jag vad beträffar min egen kyrka.

Inom forskningen vad beträffar kvantfysik är just detta ett exempel på vetenskapliga upptäckter som inte når ut till gemene man i samma utsträckning som dessa vad jag kallade för halvvetenskapliga flosklerna som det istället florerar mer utav. Det finns mängder av vetenskaplig forskning som visat på att det är en allt annan än enbart materialistisk värld vi lever i, denna å andra sidan tystas oftast ner i debatten till förmån för andra upptäckter. Men att här dra slutsatsen att en absolut sanning inte skulle stå att finna tycker jag är fel. Istället ödmjukt inse att vetenskapen i sig inte kan svara på några av de mest elementära frågor vi människor går och bär på.

Det var kul att läsa att du förkovrat dig i kristen dogmatik och kyrkohistoria (kan också tillägga att det överlag är intressant att diskutera med en motpart som är insatt i ämnena man diskuterar – man både lär sig under resans gång och det underlättar då man kan diskutera på ”samma våglängd” om vi än inte håller med varandra i sak i allt). Kanske vi båda två kan lära oss av varandra under diskussionens gång. Teodicéproblemet blev egentligen inte ett problem i läran förrän några hundra år senare (och låt oss inte drabbas av historisk fartblindhet – det är lång tid) någon gång på 300-talet lär frågorna ha dykt upp.
Att tro på existensen av en absolut sanning är inte detsamma som anspråket på att inneha den, och inneha den på alla livets områden i alla livets skeenden. Eller ens att förstå den.
Intellektuellt ohederlighet kan vi nog enas om existerar inom alla möjliga olika läger.
De står att finna både inom trons områden som vetenskapens områden.
Men ingen större gren inom trons områden har förnekat vare sig Guds allsmakt/allvetande/allgodhet – och ändå ser världen ut som den gör. Behöver detta vara en paradox? Kräver inte detta tvärtom att man ser på allt fler parametrar – människans fria vilja tex? Syndafallet och dess konsekvenser? Och står inte sådana sanningar, även de att finna? Någonstans? Jag tror att så är fallet? Att förklaringen ligger framför oss – om vi bara tittar, lyssnar och tar till oss den. De abrahamitiska religionerna blir svår för mig att försvara. Jag är kristen (på judisk grund förvisso men det nya förbundet och dess syn) muslim är jag sålunda inte – så de får svara för sin dogmatik och sin syn – utifrån sina skrifter.
Enligt kristen tro är varats största existens – en entitet. Denna benämner vi Gud (vi har inget smartare ord för detta), Hans eget namn på sig själv är; ”Jag är” (eg. Jag är – den jag är)
Det är Honom vi håller för att vara den absoluta sanningen. Om vi förstår allt om Honom eller inte. Han är. Om vi tolkat Hans ord eller inte. Han är. Oavsett om vad vi förstår eller inte, vilket humör vi är på eller inte, oavsett vas samhället tycker eller inte. Han är.
Och för oss är Han sanningen.

Här hävdar jag också bestämt att alla religiösa utsagor inte alls är komma ur mänsklig hand eller mun. För jag hävdar att det finns ord som vi människor har fått från ”det högsta varat”, ”den största av tankar”, den största och första av alla entiteter. GUD. Och att Han är lika verksam idag som Han alltid har varit. Och att människan egentligen hör samman med Honom. Det är hos Honom hon får vetskap, om sig själv, sin omgivning, sin mening. Det är tillsammans med Honom hon upplever frid, mening, hopp, kärlek till sin nästa. Detta är sanningen. Detta är min egen hederliga analys av läget. Anledningen till att jag skriver.
Och till att jag skrev den texten som jag skrev
2011-06-09

  Almagrundet
Jag håller med om att människor behöver mer än materiella ting. Men att skylla det dåliga själsliga tillståndet i dagens samhälle på halvvetenskapliga floskler (vilka floskler åsyftas?) känns som en skral analys. Som jag tidigare skrev vänder jag mig mot alla totalitära sanningar, oavsett förtecken. Vi lever i ett samhälle som i stort sätt helt styrs av hyperkapitalismens aktörer, vilka tjänar pengar på världens börsers oroliga skeenden – pengar som tjänas på pengar eller pengar som inte ens finns – och i vars tyglar vi andra är uppbundna av alla ”anpassningsmåsten” för att kunna få ut vårt levebröd. I denna ekonomismen skapas oantastliga sanningar som ingen kan/vågar utmana. Det hade varit intressantare om kyrkan angrepp detta system istället för vetenskapen (vilket i faktiskt verkar ske i o m Påskupproret).

En annan oantastlig sanning verkar i universitetens anpassning mot en politisk korrekthet. Idag är det genusfrågan som gäller: har man inte med en genusvinkling i sin forskningsbeskrivning är det mycket svårt att få anslag till sin forskning inom ”de mjuka ämnena”. Om man ska forska inom teknik eller naturvetenskap så blir man uppbunden med forskningsbidrag från företag som mer eller mindre köper den forskning som företagen vill ha. Den fria tanken på universiteten är mer eller mindre historia för de som är beroende av externa medel. Ännu ett exempel på den fria tankens utsatthet i dagens samhälle.

Om Du menar hotet kommer från den vetenskap som forskar på hur tillvaron är uppbyggd ur ett fysiskt/matematiskt hänseende, så är det en minoritet i dagens akademiska värld. Och om Du är lite bevandrad i den senaste forskningen på mikro- och makronivå så vet Du att på kvantnivå sker saker som är allt annat än entydiga (där människans blotta iaktagande påverkar skeenden på oväntade sätt), och på det astronomiska planet vet vi endast vad 4 (fyra) % av materian är – resten är okänd materia. Att utifrån dessa fakta påstå att det finns en säker absolut sanning är att slå knut på sig själv om något.

Jag kan tillräckligt kristen dogmatik och kyrkohistoria (plus en hel del fördjupning i andra religioners historia) för att förstå att det kristna gudsbegreppet är en lång och krampaktig historia från kyrkofäder och andra till kyrkan knutna personer att försöka att få ihop en enhetlig gudsbild. Att t ex gud skulle vara allsmäktig, allgod och allvetande är en ekvation som inte går ihop med världens beskaffenhet. Man måste ta bort åtminstone ett prefix från denna trio av all-karaktärer för att gudsbilden ska kunna bli rimlig utan att göra sig själv och andra till intellektuellt ohederliga. Och när man tänker igenom att gud kanske inte är helt allsmäktig, inte helt allgod alternativt inte helt allvetande så blir den absoluta sanningen mångtydig. De abrahamitiska religionerna fortsätter dock än idag att kräva en exklusiv tolkning av tillvaron; de som inte är med dem, är emot dem.

Alla religiösa utsagor är komna ur mänsklig hand eller mun. Och människan är inte kapabel att greppa den totala verkligheten är inte svårt att inse. Men när hon tror sig har grepp om den är det nog i själva verket viljan till makt som har henne i sitt grepp. Det är den öppna och fria tanken som är i fara idag. Det kanske den alltid har varit. Men idag när allting snurrar fortare än någonsin är just besinning något som inte människan kan ha samtidigt som hon försöker anpassa sig till oantastliga sanningar i olika förtecken. Det är synd om människan, men om hon ska ta sig ur sitt prekära läge blir hon mest förtjänt av klara och hederliga analyser, inte ännu en oantastlig sanning som ska pressa ut en annan.
2011-06-09

  Regular
Telesforos
Alla andra anspråk skulle jag nog anse vara vad vi skulle kunna benämna som intellektuellt ohederligt – för just det vi håller för sant betraktar vi som en absolut sanning, då är det också hederligare att benämna saker vid dess rätta namn. Tanken i sig att det inte skulle finnas en absolut sanning – är ju i sig själv en absolut sanning, detta blir en logisk kullebytta.
Jag inte bara uthärdar denna tanke, har levt med den länge. Men finner inget av det vi ser (och lär) av universum som tyder på något annat än att faktiskt ordning råder. Kaos är sålunda något inte universum strävar efter. Vår egen värld är också i sig ett bevis på detta. Så jag tror inte att universum konstituerat så – tvärtom.

Vad mänskliga konflikter beträffar finner jag faktiskt precis tvärtom, belägg för att faktiskt både ordning, sanning etc. bäddar för trygghet och fred mer än det motsatta, även om också dessa använts av personer i historien för egoistiska syften (och också görs än idag). Jag tror att maximen behövs av den enkla anledningen till att vi just är skapade med den dubbelhet som vi människor besitter. En maxim som för övrigt leder till betydligt fredligare miljö än tex ”den starkare överlever” (den maximen har kostat mer människoliv än världens alla sammanlagda religionskonflikter).

Karl Poppers kunskapsteori är intressant ur många aspekter med tanke på att jag just vänder mig emot de gånger där vetenskapen tagit sig religiösa uttryck, då vi skall sätta vår tilltro till saker den inte kunnat bevisa (om som inte heller kunnat falsifieras). Även om hans teorier fått ta emot mycket kritik och inte alls står emotsagda, den har ju som du säkert själv läst och dragit dina slutsatser, sina brister. Intellektuell hederlighet kan jag väl inte direkt på rak arm hålla med om att just hans teorier förespråkar. De tar ju en synnerligen materialistisk väg.

Att lyfta upp teser till allmänna sanningar och kräva av omgivningen att anamma sker dagligen, och idag (i Sverige) nog minst av den religiösa världen. Både i skolor, på arbetsplatser, i media etc. sker detta och utan större kritik. Här kan jag hålla med dig. Allt skall tåla granskning. Allt skall tåla kritik. Allt skall tillåtas ifrågasättande. Så även vårt så kallade sekulariserade samhälle. Det är min personliga tro att vi människor behöver mer än materiella ting och halvvetenskapliga floskler för att må bra. Vi behöver mer – mycket mer än så. För aldrig har väl så många, mått så dåligt, vår så kallade välfärd och upplysning till trots.
2011-06-09

  Eaglemountains VIP
Tack för denna text, skriven i vishet och sanning.
Våran lag, vårat rättsväsende i Sverige bygger till stor del på Bibeln, och
kristna värderingar som lett till rättvisa, människors lika värde, att vi ska ta hand om de utsatta, de svaga och mycket annat.

Kristendomen har funnits i Sverige i runt tusen år och under åren har Svenskarna undervisats i den kristna läran, och detta har påverkat vårt tänkande av vad som är rätt och fel.

Innan kristendomen och lagarna kom, så var det släkter och ätter som själva skipade rättvisa genom olika ibland egendomliga prov, och där rådde öga ör öga .... men det förekom inga rättvisa rättegångar -och människor på den tiden var mycket vidskepliga.
Så det förekom mycket gällande blodshämnd med mord etc. Laglöst kan man kalla det och det var de kristna missionärerna som bidrog till att mycket av detta upphörde, och så började lagar stiftas. Till och med vikingarna slutade med sina upptåg när de blev kristna.

******************************************
Om vi sedan hoppar framåt i tiden så minns jag att min pappa berättade om katekesen – som de skulle kunna utantill – även förklaringarna till. De hade kyrkhelger där människor färdades långväga till kyrkan, för att få höra ordet. Och man byggde egna kyrkor, man startade egna församlingar. För att det var trygghet. Och respekt. Både för kyrkan och staten. Man läste Skriften och lärde sig vad som var rätt och fel.

Likväl när det gäller min egen uppväxt, jag växte upp i ett hem där mina föräldrar inte tillhörde någon församling. Men de hade ändå en stark tro. Och genom den så fick vi vår uppfostran. En trygg uppfostran. Vår mor eller far lade aldrig hand på oss. De sa bara till, att vi skulle ta det lugnt om vi busade för mycket. Och de räckte, med de orden. Vi hade respekt.
Jag minns även kristendomskunskapen i skolan, där vi fick lära oss grunderna, vi fick lära oss något som hette respekt. Vi fick lära oss att sitta i bänken utan att ha fötterna på bordet eller mössa på huvudet och ha respekt mot de lärare vi hade. På det sättet så lärde vi oss något. Genom att lyssna. För när läraren kom in i klassrummet så var det tyst. Det var respekt. Om en lärare bara höjer rösten idag, så blir han anmäld. Men han behövde sällan göra det.
Och konfirmationen förstås var viktig för många. Men inte för så många idag.
I den kommun där jag bor nu så åkte man till kyrkhelgerna innan man fick eget kapellag. Och 1811 så fick vi ett eget kapell. Sedermera i slutet av sekelskiftet byggdes en kyrka, och den flyttades när samhället växte, men när den skulle invigas på nytt, så brann den ner ett kort tag före invigningen, på grund av ett blixtnedslag. Då satte man igång och byggde en ny, två år efter så stod den klar. Men även den brann ner, av oförklarlig anledning.

Vad gjorde man då. Pengarna var slut. Jo, alla hjälptes åt att bygga upp den kyrka, som idag står där ståtlig på sin plats.
Man hjälptes åt, man gav inte upp, för man ville ha en kyrka i bygden.
Jag läser i en kommentar här nedan ” Kyrkan och all
dess samlade ondska kommer säkert att
sticka upp sitt tryne igen men låt oss
hoppas att det dröjer länge än”

Det finns ingen ondska i det heliga kyrkorummet, den ondska som finns där är den människor själva förorsakat genom åren. Samhället har själva bidragit till att det ser ut som det gör idag. Så många skyller på kyrkan, så många skyller på de kristna. Men man ska alltid ha någon att skylla på. Det är inte kyrkans fel att allting blivit som det är idag.

Sverige är byggt på kristen grund. I kärlek. I trygghet. I respekt. Men detta håller på att försvinna. Finns det kärlek i samma utsträckning mellan människor idag?, finns det trygghet?. Finns det respekt?.
Älskar vi vår nästa lika mycket som förr. Nej, egoismen har vuxit, och människor har blivit mera egenkära. Man trampar på de som redan ligger.

I stället för att leva i fred så tillåter vi vad som helst idag. Vi stryker synden medhårs. Vi bryr oss inte om varandra på samma sätt. Vi hjälper inte varandra på samma sätt som förr.

Men en sak är många människor i Sverige bra på. Att klaga på de kristna, att klaga på kyrkan. Att klaga på att skolavslutningarna måste vara i kyrkan.

Sig mig, vad är alternativet. Hur ska samhället se ut om en tiotal år. Hur mycket har allting förändrats de senaste decennierna. Vad händer om vi tar bort grunden till ett hus. Jo, det rasar.

Sverige är byggt på en kristen grund, men det har länge knakat i fogarna. Klaga på, alla Ni som vill ha oreda, som inte vet något alternativ till det vi har idag. Det har gått långt, för långt. Jag vill ha lag och ordning, kärlek och trygghet. Ömsesidig respekt. Det har varit så tidigare här i landet. Men inte nu längre. Vi går bort från det trygga som varit, men vi vet inte åt vilket håll.

Jag vill ha fred och frid mellan människor. Jag vill ha kärlek mellan människor. Jag vill leva i kärlek och trygghet efter de bud som grundade vår lag. Och stå på säker grund.

Tack igen för denna text.
2011-06-08

  Almagrundet
Det är just anspråket på en absolut sanning som skrämmer mig mest av allt . Detta krav finns i många läger. Tänk om det inte finns EN absolut sanning? Uthärdar Du den tanken? Det kanske är så vårt universum är konstituerat.

Att inte behandla människor som man inte själv vill bli behandlad är en högst tillämpar praktisk maxim. Då får vi en bättre värld. Men är detta en absolut sanning? Att denna maxim bottnar i många olika traditioner och kulturer är ett sant faktum att ta till sig, men när man lyfter upp detta till de metafysiska sfärernas oantastliga tankesystem bäddar man för mänskliga konflikter, vilket historien har visat oss om och om igen.

Den intellektuella hederligheten kan t ex utgå från Karl Poppers falsifikationsteori, dvs är en tes inte möjlig att falsifiera tillför den ingen kunskap. Det handlar då istället om tro, vilket man mycket väl kan ha. På ett privat plan. Men att lyfta upp detta till en allmän sanning som man förväntar sig/kräver av omgivningen att anamma är något som skrämmer mig - mer än någonsin i dagens sköra värld.
2011-06-08

  Regular
Telesforos

”att tänka rätt…”
Om inte det existerar en sanning, en absolut sanning, spelar det ingen roll hur fritt du än tror att du tänker. För då tänker du inte ens fritt. Då är du låst i den absoluta sanningen att ingen absolut sanning står att finna. Du ser själv det logiska dilemmat?
Sökandet efter sanning måste börja med tesen – det finns en sanning att söka.
Det finns något som oavsett trender inom filosofi, vetenskap, livsåskådningar som är absolut rätt. Som är rätt och varit rätt och alltid kommer att vara rätt.

Nej att tänka fritt gör ingen, inte heller du. Vi påverkas av vår omgivning, dess tankemönster etc. Däremot håller jag fullständigt med dig om vikten att både våga pröva sina sanningar och granska dessa.
Intelligent hederlighet får du gärna utveckla, det stycket fann jag mycket intressant.
Destruktiva maktanspråk på vad som kan anses vara en etablerad sanning är något helt annat än när vi som människor gör anspråk på att det finns en sanning och den står att finna. Men det handlar inte min text om. Den handlar om kristen tro – inte kommunism.

Jag tror att med just de prövningar som världen står inför behöver vi verkligen besinning, inte låta oss drivas iväg bort från moraliska principer och etiska ställningstagande. Det finns förslag på åtgärder (i vetenskapens namn) vad beträffar dessa två problem som du nämnde som skrämmer mig. Och som borde skrämma dig. På alla plan.
2011-06-08

  Regular
Papillon
Man får vara okunnig på gränsen till ignorant i förhållande till både vetenskapens ursprung och ändamål samt vår egen historia om man bortser från religionens betydelse både vad beträffar uppbyggandet av vårt land, vetenskapliga instanser för att inte tala om värdegrunder som vårt land vilar på. Vetenskapen var inte från början tänkt att utgöra någon ny religion (vilken den mer och mer gör anspråk på att bli med sina ”sanningar”) utan för att underlätta för människan genom att samla kunskap om såväl människan som den omvärld hon lever i. Ondskan som du benämner (ett ord du för övrigt hämtar ifrån judisk/kristet håll) har människan gång på gång bevisat att hon kan anamma både med som utan tro. Låt oss inte ens våga jämföra stater där religion varit förbjudna. Låt oss inte våga jämföra med länder där inte kristendomen fått vara ledstjärnan. DÄR har det varit blodigt. Väldigt blodigt.
Den så kallade värdegrund som du omtalar vilar också den på den kristna tron. Men den börjar skaka och det är om detta min text handlar om, för i takt med att denna värdegrund monteras ner uppstår också en ny problematik som vetenskapen inte har beredskap att hantera. Vetenskapen innehåller nämligen inte någon utarbetad etik på samma sätt som kyrkan gör. Din kommentar talar mer om din egen okunnighet, vilja att feltolka och beskäftighet än om textens innehåll, vilket inte är första gången och *suck* antagligen inte heller sista gången antar jag.
2011-06-08

  Almagrundet
"ty att tänka fritt må vara stort, att tänka rätt är betydligt större"

Dett citat används då och då både i sakrala, akademiska och inte minst i marknadsmässiga sammanhang . Att tänka rätt är en illusion och - kanske än värre - en blindhet inför tidens och platsens relativitet. Det vittnar om okunskap om resten av världen både i nutid och ur ett historiskt perspektiv. Att tro att man kan tänka rätt i alla lägen döljer bristfälligt en maktaspiration som man inte verkar vara medveten om (eller kanske är alltför medveten om?).

Att tänka fritt, att våga hålla sina förmenta sanningar i luften för djupgående granskning, att inte låta dem landa ner i omedvetna former som verkar konstituera vårt psyke, vilka alltför snabbt griper oss med en kraft som vi svårligen verkar kunna kontrollera - det är bevis på verkligt mod och ett kraftprov som få verkar klara av. Men det är i alla fall en väg som pekar på intelligent hederlighet, vilken håller de destruktiva maktanspråken på vad som kan anses vara etablerad sanning på åtminstone en armlängds avstånd.

Vad världen, som står inför svåra prövningar av överbefolkning och miljöproblem, behöver mer än någonsin är inte mer "besanning", utan mer besinning. På alla plan.
2011-06-08

    papillon
Detta är religiöst snömos, ett uppstyltat babbel grundat i fundamental okunnighet, feltolkningar och beskäftighet. Här och där blir texten närmast parodisk i sin förtjusning över vetenskapligt bullshit-språk - "Staten och dess lagar exekuterar vad dess invånares normer implementerar", det kunde vara saxat direkt ur någon eländig lärobok i statskunskap.
Det är alldeles rätt att verklig vetenskap aldrig tillhandahåller några fastslagna sanningar. Verklig vetenskap omprövar ständigt sina resultat, kommer med nya hypoteser och på dessa grundade teorier. Det är religionen som i grotesk självöverskattning presenterar oomkullrunkeliga och eviga "sanningar" och som ständigt verkar vara beredd att alliera sig med den värdsliga makten när tillfälle gives.
Mycket kan sägas om brister och skevheter i vårt samhälles värdegrund men något behov av en blodbesudlad, maktlysten och vidskeplig statskyrkas insatser föreligger inte. Kyrkan och all dess samlade ondska kommer säkert att sticka upp sitt tryne igen men låt oss hoppas att det dröjer länge än.
2011-06-08

  walborg
I dessa tider då vetenskap är tro blir tro vetenskap i bemärkelsen Guds existens. Det går ju inte att bevisa att Gud inte existerar. Skönt att läsa texten.
2011-06-08

    ej medlem längre
Så rätt och tänkvärt...
2011-06-08

  Bibbi VIP
Så tänkvärda ord som skakar om mig ordentligt.
2011-06-08
  > Nästa text
< Föregående

Regular
Regular