Att börja om
Jag parkerar vid fotbollsplanen borta vid skolan. Det var där jag första gången hörde ordet solarplexus och lärde mig att den kan göra ont. Parkeringen är anonym. Platsen är öde. Det passar mig. Jag väljer en ruta till vänster om snurrgrinden och är noga med att ställa bilen innanför de nymålade vita linjerna. Jag stänger av motorn, ett försiktigt regn prickar rutorna. Snurrgrinden vrider sig lätt i vinden, gnisslar, gnyr. Några råkor går vaggande längs åkerkanten, grekiska gammelmödrar, svartklädda med hucklen. Pickar i jorden med sina stora näbbar. Himlen är grå. Uppe vid fältet utanför skolan går en kvinna med tre hundar. Hundarna drar hit och dit, som om de försökte fly regnet och vinden. Kvinnan är liten, hennes rock är för stor. Hon kämpar med att hålla styr på hundarna som helt uppenbart inte vill åt samma håll som hon. Kvinnan ser komisk ut när hundarna springer runt henne och kopplen lindas kring hennes ben. Hon måste stanna och trassla ut sig gång på gång. Till slut ser hon ut att tappa tålamodet och skriker något till hundarna som tveksamt sätter sig en efter en. När alla tre sitter, flätar hon upp koppeltrasslet och tar fram något ur sin ficka. Hundarna slår med sina högertassar i luften. De får var sin godisbit, sen fortsätter ekipaget sin ostyriga promenad över fältet bort mot villaområdet. Kvinnan får luta sig bakåt för att kunna hålla hundarna när alla tre plötsligt vill åt samma håll. Hon ser ut som en kasperdocka, vars kropp och armar styrs av trådarna som sitter fast i henne. Istället för att gå raka vägen går jag upp mot skolan, följer stigen som kvinnan med hundarna nyss har gått, fast åt andra hållet. Vinden som aldrig tycks ge upp kyler mitt ansikte.
Så högt över molnen där svalorna bor, där svalorna bor, där svalorna bor. Jag ser den lilla flickan som gungar högre och högre, kedjorna smäller och upphängningen gnäller metalliskt. Fötterna och benen som ivrigt och energiskt pendlar fram och tillbaka. Hennes ljusa barnsliga men starka röst, som sjunger om svalorna. Hon är sjuk, har feber och skall egentligen vara hemma från skolan. Hennes mamma har hyrt en tant som skall passa henne. Tanten har ett hår som är hårt och stelt som en skyltdockas, färgen är syntetiskt rågblond, gul. Tanten ler inte med sin mönjeröda mun och hon luktar starkt av gammal parfym. När hon böjer sig ner över flickan kommer en unken lukt ur hennes mun, det luktar dy och sur mjölk. Flickan flyr för hon tror att kvinnan är en häxa som skall klösa ögonen ur henne med sina krappröda tjocka klor. Naturligtvis är det en fåfäng förhoppning. Naturligtvis har man bytt däck. Jag ville bara på något sätt förankra mig i verkligheten och låta ett ting få mig att känna mig välkommen, känna samhörighet. Få trycket över bröstet att släppa lite. Jag blev nästan aldrig bjuden på några kalas. Jag höll mig ofta för mig själv och gick mina egna vägar. Jag hade inget emot att bli bortglömd. Jag har inget minne av att jag var ledsen över det. Det är först nu som jag tänker på det, hur ensam jag egentligen var. Mamman håller flickan hårt i handen de går fort, hon nästan släpar flickan. Mamman är irriterad och har bråttom. De har bråkat om vilka kläder flickan skall ha på sig. Hon har bruna kalasbyxor och en brun klänning i sammetsplysch och svarta lackskor med slejf. Om halsen har hon ett rött sidenband med ett stort guldhjärta i plast. Hade flickan fått bestämma hade hon tagit sina snickarbyxor och sin pariserblå emilskjorta utan krage och tygskorna. Cykelbanan de går på leder genom ett litet skogsparti till Andra sidan. Villaområdet fortsätter där, men det tillhör liksom inte dem, det är inte deras del. På Andra sidan bor Marie och hon har kalas, det är dit de ska. Flickan ska. Mamman släpper flickans hand. Lämnar henne stående framför familjen Perssons bruna tegelvilla. Mitt på dörren sitter ett lejonansikte i mässing. Lejonet har en stor ring i munnen, den ska man använda till att knacka med på dörren. Flickan når inte upp till lejonhuvudet, eller hon tror det i alla fall. Först tänker hon att hon skall gå därifrån för hon vill egentligen inte gå på kalas hos Marie. Hon vet att Marie inte heller vill det. Men var skulle hon ta vägen? (hon tror inte att mamman skulle bli så glad om hon kom hem igen och kanske skulle hon störa i något viktigt som mamman gjorde. Kanske skulle ingen vara hemma) Då ser hon att vid sidan av dörren i höjd med handtaget finns en dörrklocka. ” Hon är här nu!”
Jag sätter mig i mittengungan och börjar pendla med benen. Det går trögt och tungt och jag får ingen direkt fart, frihetskänslan infinner sig inte, jag blir bara yr. Jag ger upp, men sitter kvar i gungan. Skolgården är tom. Det är vinden och dropparna i luften. ”Ta av dig klänningen då, visa.” Flickan står mitt i en ring av kalasklädda barn i gillestugan i källaren på den bruna villan. Marie, Annika, Karin, Anneli, Jessica, Marika och Peter, Jan, Erik, Jonas och Maries lillebror Mats. Dörren in till gillestugan är stängd. Marie står mitt framför flickan och håller i flickans klänning. Flickan korsar armarna över sitt nakna bröst. Kalasbyxorna korvar sig på hennes smala ben.
Det handlar egentligen om att våga vända sig om mitt i alltihop och börja om.
Prosa
(Novell)
av
Kozo
Läst 292 gånger och applåderad av 10 personer Publicerad 2015-11-21 23:13
|
Nästa text
Föregående Kozo |