Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Blir avundsjuk på dessa underbara dinosaurier.


Två karlar snackar bil




-"Jag har precis startat upp bilen och kört en runda efter en renovering. Allt funkar som det ska utom just värmen i kupén, blåser bara kall-luft fast man har ställt vredet på max värme.. Motortempen ligger precis som den ska så jag funderar på vad som kan göra att man får det här problemet. Kan det vara luft i systemet som gör att det inte blir varmt?"


-"Kan vara luft i systemet ja. Låt bilen stå utan kylarlock på tomgång ett tag efter termostaten öppnat, pumpa lite på kylarslangarna och ha värmevredet på max värme".

-"Tack men har nu kört på tomgång med locket av i 10 min och tryckt på slangarna och det kom upp bubblor men det blev inte varmare. Hur länge ska man försöka med det här? Kan det ta lång tid ?"

-"Stod du på tomgång i totalt 10 min från att du startat bilen kall? Det kan ta längre tid än så för termostaten att öppna eftersom du inte belastar något. Du kan ju köra en sväng med eller utan lock för att få upp tempen. Brukar underlätta om du parkerar i uppförsbacke också, eller lyfter upp bilen fram på något sätt. Ju högre desto bättre. När övre kylarslangen blir riktigt varm, så den knappt går att hålla i, så har termostaten öppnat helt. Då ska du stå en stund till. Hur länge är upp till dig, men 5 min eller nåt efter termostaten öppnat, om det slutat bubbla i kylaren, bör räcka. Fyll på vatten så det täcker cellerna om det sjunker undan. Sjunker det är det tecken på att det varit en luftbubbla nånstans. Försök få ner handen under insuget och känn efter på slangarna på torpedväggen, om de blir varma (de blir lite varma hur som helst eftersom värmen sprider sig från blocket, men är det flöde genom dem så blir de jättevarma). Fungerar inte detta så är det något annat. Antingen är värmepaketet tätt, eller så är spjället som reglerar vattenflödet trasigt på något sätt. Kanske staget som går från värmepanelen som lossnat. Svårt att veta utan att kolla".

-"Bilen var varm sen innan men antagligen inte tillräckligt, såg att vattennivån i kylaren sjönk när jag gasade. Ska leta upp en bra uppförsbacke och köra lite innan. Är det ok att köra bilen med kylarlocket av? Kan man få dem här symptomen om man har förväxlat slangarna som ska gå in i kupén?"

-"Ja det är okej att köra en kort sträcka utan kylarlock. Risken finns att kylarvätskan kokar och då blir det kavitation i blocket, vilket dramatiskt sänker kylningen runt cylindrarna t.ex, så man bör inte pressa bilen något. Men en kort sträcka för att få upp motorn i temp är okej. Fyll upp kylaren så du alltid har vattennivån ungefär en centimeter ovanför kylflänsarna. Jag skulle inte tro att det gör någon skillnad om du kopplat slangarna fel. Det brukar inte vara nån särskild flödesriktning i ett värmepaket."

-"Jag förstår. Tack för hjälpen".




Övriga genrer (Drama/Dialog) av Gunnar Hilén VIP
Läst 146 gånger
Publicerad 2021-03-31 11:52



Bookmark and Share


  Gunnar Hilén VIP
Inte sant ! Du har det med. Tack !
2021-04-01

  Gunwale VIP
Stor humor. Tack!
2021-04-01
  > Nästa text
< Föregående

Gunnar Hilén
Gunnar Hilén VIP