Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Texten riktar sig till felande universalister och fatalister likväl som kristna som är sunda i tron. Översättning från "Vorrede auf die Epistel S. Paul: an die Römer.", Dr. Martin Luther: Die gantze Heilige Schrifft Deudsch 1545". (Ja, deudsch!).


Luther i korta ordalag om Rom.9-11


I kapitlen 9, 10 och 11 lär den Helige Paulus oss om Guds eviga försyn. Det är den ursprungliga källan som avgör vem som skulle tro och vem som inte skulle tro, vem som kan befrias från synd och vem som inte kan befrias från synd.

Sådana saker har tagits ur våra händer och lagts i Guds händer så att vi kan bli dygdiga. Det är absolut nödvändigt att det är så, för vi är så svaga och osäkra på oss själva att, om det berodde på oss, skulle ingen människa räddas. Djävulen skulle övermanna oss alla. Men Gud är orubblig, hans försyn kommer inte att misslyckas, och ingen kan förhindra dess förverkligande. Därför har vi hopp mot synden.

Men här måste vi stänga munnen på de vanhelgande och arroganta andar som, nybörjare som de bara är, kommer med sitt förnuft i denna fråga och börjar, från sin upphöjda position, att undersöka den gudomliga försynens avgrund och onödigt bekymra sig om huruvida de är förutbestämda eller inte. Dessa människor måste säkert störta till sin ruin, eftersom de antingen kommer att förtvivla eller överge sig själva till ett liv i slumpen.

Du följer dock resonemangen i detta brev i den ordning som det presenteras. Fäst din uppmärksamhet först och främst på Kristus och evangeliet, så att du kan känna igen din synd och hans nåd. Kämpa sedan mot synden, som (Romarbrevet) kapitel 1-8 har lärt dig att göra. Slutligen, när du , i kapitel 8, har kommit under skuggan av korset och lidandet kommer de att lära dig, i kapitel 9-11, om försynen och vilken tröst det är. [Kontexten här och i Paulus brev gör det klart att detta är korset och passionen, inte bara för Kristus, utan för varje kristen.]

Bortsett från lidandet, korset och dödens plågor kan du inte komma till rätta med försynen utan att skada dig själv och [ha] hemlig vrede mot Gud. Den gamle Adam måste vara ganska död innan du kan uthärda denna sak och dricka detta starka vin. Se därför till att du inte dricker vin medan du fortfarande är en brud vid bröstet. Det finns en lämplig åtgärd, tid och ålder för att förstå varje doktrin.

-----

ATT VARA LUTHERSK ÄR ATT VARA BIBLISK!




Övriga genrer (Översättning) av Koloristen
Läst 86 gånger
Publicerad 2022-05-03 07:31



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

Koloristen
Koloristen