Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Nya utredningsresultat förskräcker ........ (från ettans nyheter nu i morse)


"GRUNDSKOLAN I SVERIGE - EN KUNSKAPSKATASTROF !"

Under de senaste tio åren har antalet Icke Godkända elever som gått ut Grundskolan ÖKAT med 30 procent ! Alltså 30 fler av 100 elever som INTE klarar Godkänt i samtliga ämnen !
Trots alla resursförstärkningar så har INGEN förbättring skett !
VAD beror det på ? Man kan ju spekulera: Kanske den ökade invandringen, många har kommit hit som tonåringar och ska då, helt obevandrade i vårt språk, vår kultur, vårt samhälle, snabbt inkorporeras i vårt samhälle ! Det underlättas ju INTE av att de SPLITTRAS och HÅLLS KVAR i sitt gamla lands språk genom Hemspråksundervisningen ! Som jag, tidigare, skrivit, så tror jag att just denna undervisning är en stor "bov i dramat" ! SATSA därför mer på SVENSKUNDERVISNING och MINSKA Hemspråket ! OM man ska kunna fungera i sitt nya hemland så MÅSTE man kunna landets språk ! Tyvärr VERKAR det som våra HÖGA Befattningshavare INTE har förstått detta ! Måste bara ge ett exempel:
Jag besökte min hemkommuns servicekontor , för några veckor sedan, gick fram till informationsdisken och ville ha en del information . Den informationssansvarige , som var invandrare (inget speciellt med det, finns många duktiga invandrare anställda inom kommunen) och svarade på knagglig svenska; Vad kan jag hjälpa till med ? Jag ställde min fråga och han sade: Förstår inte ? Jag upprepade min fråga på enklast möjliga svenska och han upprepade: Jag förstår inte ? Till slut fick han hämta en svensk kollega för att jag skulle kunna få svar på mina frågor. Observera att denna man stod vid en kommunal informationsdisk och ska då, rimligen, kunna hjälpa även svenskar tillrätta ! INTE bra !
Nu har jag uppehållit mig länge vid denna speciella problematik, men jag anser, faktiskt, att den är en av de stora orsakerna till det stora kunskapstappet inom svensk grundskola ! Andra stora orsaker är: Minskade resurser, en bristande lärarutbildning (för lite pedagogik bl a), för stora klasser, segregerade skolor i stället för integregerade dito mm mm
Man MÅSTE gå tillbaka till den "gamla tiden" och ta tillvara de Erfarenheter som finns därifrån, den tid då VI, som var elever då, VERKLIGEN fick LÄRA FÖR LIVET ! Jag är ÖVERTYGAD om att det finns en GULDGRUVA av KUNSKAPER i Undervisning, Pedagogik och Kunskapsinhämtande från denna tid, som ,utan vidare, skulle kunna TRANSPONERAS till DAGENS GRUNDSKOLA , låt vara i lite
MODERNISERAD VERSION !!

---




Övriga genrer (Pastisch/Hommage) av Mats Henricson
Läst 388 gånger och applåderad av 2 personer
Publicerad 2009-11-04 09:41



Bookmark and Share


  jacqueline
Här måste jag ändå säga att du faktiskt har fel. Om denne man bakom disken hade fått tillgång till sitt hemspråk medan han lärde sig svenska hade troligtvis hans inlärning gått bättre och hans svenska flutit på. Detta gäller våra övriga invandrare också; de bör ha tillgång till sitt första språk där deras viktiga kunskaper i grammatik bl a finns. Dessutom är det många av våra invandrare som har kanske tre, fyra, kanske ännu fler språk utan denna grund som man har om man bara har ett språk. Tänk dig att aldrig ha lärt sig ett enda språk fullt ut med skriftspråk och grammatiska strukturer? Jag tror att det är svårt för oss att begripa som inte har levt i landsflykt och aldrig behövt identifiera oss i vårt språk på det sätt vi skulle tvinga en invandrare att göra i ett helt främmande språk utan att få förankrat i sitt eget.
2010-05-03

  Mats Henricson
Tips till alla intresserade: Läs min ,mycket närbesläktade, skriftställning från den 13 augusti i år, där får jag ,tyvärr, ännu mer "vatten på min kvarn" !
2009-11-13

  e-poeten
Intressant ämna. Skall man utvärdera skolan bör man kolla på de som skolan är till för. ELEVERNA.
Lärare och skolpersonal samt beslutsfattare rörande skolan är till stor del partiska. De styr och ställer för barn som inte får representera sig själva, på ett demokratiskt sätt, i vårt samhälle.
Skolutvärderingar som skolverket gör är nog ganska genomtänkta för att visa på förväg bestämda saker!
2009-11-05

  Mats Henricson
Tufft att ta en "dust" med en riktig lärare (Odner) , men jag tar risken: Jag bygger, ändå, dessa teorier på någon form av "fakta", nämligen de ca hundratalet elever av utländsk härkomst (13 -15 år), vars uppsatser jag korrigerade vid ett halvdussin tillfällen under det halvår jag jobbade på en invandrartät (75 procent invandrare) grundskola här i kommunen . Tio procent av dessa elever hade svenskkunskaper jämförbara med en svensk åttaåring ! Så grova stavfel och grammatiska fel hittade jag !
2009-11-04

  Gunnar Odhner
Ja, du Mats. Nu pratar du allt på utan att veta vad du pratar om. Det är faktiskt så, vetenskapligt bevisat t o m, att elever som får lära sig sitt eget språk ordentligt (hemspråk), lär sig svenska bättre också. Två halvspråk är inte bra.
Sedan är jag inte övertygad om att du (precis som jag) fick lära för livet, när du gick i skolan. Att döma av det du skriver här. Jag håller med dig i det mesta du brukar skriva, men det här får du nog ta dig en funderare till på.
Jag har 30 års erfarenhet som lärare på olika stadier (alla utom lågstadiet) och måste säga att alla politiska partier har fel om skolan. Den blir inte bättre med fler betyg och hårdare tag. Men den blir inte heller bättre med sossarnas inställning. Skolan i ett ojämlikt, kapitalistiskt samhälle är alltid dålig och kan inte bli så mycket bättre, oavsett vilka resurser man lägger ner på den. Det är kapitalismen som ska avskaffas. Först då kan vi få en bra skola. Och då menar jag inte att vi ska ha någon form av sovjetsamhälle. Det är etter värre.
2009-11-04
  > Nästa text
< Föregående

Mats Henricson
Mats Henricson

Mina favoriter
Längtar BORT...
älska