Under de senaste tio åren har antalet Icke Godkända elever som gått ut Grundskolan ÖKAT med 30 procent ! Alltså 30 fler av 100 elever som INTE klarar Godkänt i samtliga ämnen !
Trots alla resursförstärkningar så har INGEN förbättring skett !
VAD beror det på ? Man kan ju spekulera: Kanske den ökade invandringen, många har kommit hit som tonåringar och ska då, helt obevandrade i vårt språk, vår kultur, vårt samhälle, snabbt inkorporeras i vårt samhälle ! Det underlättas ju INTE av att de SPLITTRAS och HÅLLS KVAR i sitt gamla lands språk genom Hemspråksundervisningen ! Som jag, tidigare, skrivit, så tror jag att just denna undervisning är en stor "bov i dramat" ! SATSA därför mer på SVENSKUNDERVISNING och MINSKA Hemspråket ! OM man ska kunna fungera i sitt nya hemland så MÅSTE man kunna landets språk ! Tyvärr VERKAR det som våra HÖGA Befattningshavare INTE har förstått detta ! Måste bara ge ett exempel:
Jag besökte min hemkommuns servicekontor , för några veckor sedan, gick fram till informationsdisken och ville ha en del information . Den informationssansvarige , som var invandrare (inget speciellt med det, finns många duktiga invandrare anställda inom kommunen) och svarade på knagglig svenska; Vad kan jag hjälpa till med ? Jag ställde min fråga och han sade: Förstår inte ? Jag upprepade min fråga på enklast möjliga svenska och han upprepade: Jag förstår inte ? Till slut fick han hämta en svensk kollega för att jag skulle kunna få svar på mina frågor. Observera att denna man stod vid en kommunal informationsdisk och ska då, rimligen, kunna hjälpa även svenskar tillrätta ! INTE bra !
Nu har jag uppehållit mig länge vid denna speciella problematik, men jag anser, faktiskt, att den är en av de stora orsakerna till det stora kunskapstappet inom svensk grundskola ! Andra stora orsaker är: Minskade resurser, en bristande lärarutbildning (för lite pedagogik bl a), för stora klasser, segregerade skolor i stället för integregerade dito mm mm
Man MÅSTE gå tillbaka till den "gamla tiden" och ta tillvara de Erfarenheter som finns därifrån, den tid då VI, som var elever då, VERKLIGEN fick LÄRA FÖR LIVET ! Jag är ÖVERTYGAD om att det finns en GULDGRUVA av KUNSKAPER i Undervisning, Pedagogik och Kunskapsinhämtande från denna tid, som ,utan vidare, skulle kunna TRANSPONERAS till DAGENS GRUNDSKOLA , låt vara i lite
MODERNISERAD VERSION !!
---