Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
En liten religiös problematik,som länge gnagt i mig......


Jag TROR på Jesus, MEN jag ifrågasätter, får jag INTE det ?

Det är lustigt med de "bokstavstroende" kristna (de som tyr sig till Gud/Jesus utan några som helst reservationer) , de är väldigt snabba att fördöma och bespotta oss som vågar ifrågasätta Jesus´ totala suveränitet ! Om vi, t ex ,vågar har den yttersta oförskämdheten att kritisera Jesus´passivitet gentemot djävulens oräkneliga härjningar här på vår arma jord då anklagas vi för att vara hädiska och otrogna mot herrens budskap ( eller något liknande) ! Vi har inget förstått, ingenting begripit, vi är, mer eller mindre, förtappade ! Jag, som, trots allt, är medlem i ett , icke helt obekant samfund (jag tror att det är landets största) kallar mig "kristen, med vissa reservationer" , men, se, DET får man INTE göra för då är man evigt fördömd och, sannolikt, på god väg att erhålla en enkel biljett till det glödande inferno, som,populärt, kallas för helvetet ! Jag förstår inte VARFÖR man INTE ska kunna tro fast man ifrågasätter !!!!!!

----




Övriga genrer (Pastisch/Hommage) av Mats Henricson
Läst 184 gånger och applåderad av 5 personer
Publicerad 2010-10-11 21:39



Bookmark and Share


  ULJO
Självklart måste man ifrågasätta, det gör jag. Har man läst bibeln så kan man inte annat än att ifrågasätta. Som en gång döpt i den kristna statskyrkan är jag och förblir kristen tills den jag bestämmer något annat, men tvivla och ifrågasätta det måste jag ju få göra. Tokigt vore det annars. Många präster jag känner både tvivlar och ifrågsätter, något annat vore ju bara konstigt.
2010-10-13

  Larz Gustafsson VIP
Hatet mot kristendomen har piskats upp ytterligare av media efter utbildningsministerns senaste utspel.
Själv håller jag med utbildningsministern.
2010-10-12

  Mats Henricson
Det får stå för den som skrev det, själv vill jag INTE gå så långt i min kritik......
2010-10-12

  Larz Gustafsson VIP
Kommentaren där vi utmålas som förtryckare andas HAT.
2010-10-12

  Larz Gustafsson VIP
Min kristendom är ingen hypotes och att kalla folk för förtryckare bara för att vi tror på Bibeln ÄR förtryck i sig.
2010-10-12

  Junitvillingen
Din text är viktig! Även jag har en tro - men jag är inte s k "bokstavstroende". Att ifrågasätta är i mitt tycke inte ett dugg negativt - tvärtom! Reflektioner behövs & dialoger/diskussioner/samtal med. Min barndom och uppväxt kantades av hot om helvetet om man inte "trodde på rätt sätt" - men vad innebär DET - egentligen? Finns det något som är mer rätt eller fel än något annat när det gäller tro? Att ifrågasätta är viktigt - jag vägrar att "svälja" alla budskap...vägrar också att bli fanatisk. Jag är även öppen för "nya tänk"...men viktigast är att min tro känns trygg & äkta. Och ingen ska komma med pekpinnar eller pracka på mig sina övertygelser. Jag lyssnar - men har redan valt det som känns rätt för MIG - och allt det finns redan i mitt hjärta, djupt inom. TACK för dina kloka tankar Mats!!!
2010-10-12

  aol
en klok refiektion
2010-10-11

  Jack E. Gladh VIP
Om kristna människor är kristna, det vet de ju inte. Allt är hypotetiskt. Bra reflektion.
2010-10-11

  Larz Gustafsson VIP
Det här är ju saker som DU påstår utifrån DIN subjektiva upplevelse av oss kristna.
För min egen del vågar jag påstå att jag vill dig väl när jag pekar på att Jesus har mycket mer för dig än vad någon sekulär (Sturmarks egna ord om Svenska Kyrkan) kyrka kan erbjuda dig.

Det är helt OK att ifrågasätta. Så länge man är ärlig och uppriktig kan man få uppleva samma sak som Tomas tvivlaren fick uppleva då han tvivlade på Jesu uppståndelse.

Evig fördömelse talar Bibeln förvisso om. Men det är ju den Jesus vill rädda oss FRÅN.
2010-10-11
  > Nästa text
< Föregående

Mats Henricson
Mats Henricson

Mina favoriter
Längtar BORT...
älska