Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Inga våldtäkter i hundparken

Våra ljuvliga snälla tikar, den bruna labradoren på 30 kg och vår egen lilla chinese crested powder puff på 8 kg, sätter gränser och skapar lugn och ordning bland hannarna i parken.

Sedan leker de av hjärtans lust, medan hannarnas hussar tacksamt tar emot tikarnas arbetsinsats.

Vad är det som gör att detta inte fungerar bland oss människor ibland?




Prosa av walborg
Läst 617 gånger och applåderad av 17 personer
Publicerad 2010-11-16 11:18



Bookmark and Share


    ej medlem längre
En välmotiverad fråga
som har många svar

Vad är ditt?
2010-12-12

  aol
grattis till plaseringen för en mycket klok och tänkvärd text,
2010-11-25

  Ingela Svenson VIP
Hmm jag skäms att säga det, men hade min hund varit där hade det garanterat skett en! Han vet inte hut mot tikar!
2010-11-16

    Annika J
Du väcker en mycket intressant frågeställning.
Även en ranghög hund kan respektera tikens nej. Den hanhund
som angriper en tik är inte helt frisk
Hundar är tydliga.Kan vara aggressiva men inte falska.
Sven Lidman citerade i en predikan en gång en fransman som lär ha sagt ungefär så här: "Ju mer jag lär känna människan ju mer älskar jag hunden"!
2010-11-16

  erkki
Man kan nog aldrig riktigt förstå varandra, till 100%, över könsgränsen. Men våldtäkt och makt förbryllar. En otroligt primitiv tanke. Att fysiskt förnedra och skrämma en medmänniska skulle ha någonting av makt i sig, måste vara oerhört snedvridet. Jag fattar inte detta. Att man inte kan kontrollera sin drift, och därför förgriper sig, är mera begripligt.
Den bristande förståelsen över könsgränsen upphör man nog aldrig att fundera på. Det kanske ingår i den fundamentala spänsten i en god relation.
Det är en intressant parallell du lyfter fram. Den skapar många funderingar och intressanta kommentarer, och det förvånar mig inte.
2010-11-16

    ej medlem längre
Kanske är det så att även vi människor ibland har behov av att Husse eller Matte övervakar oss:-).. Men om man skall vara allvarlig, så är detta väldigt viktig fråga att forska om..
2010-11-16

  Mr Lindemann VIP
hormonfyllda och testosteronstinna varelser som likt människor missbrukar istället för att bruka varandra - sexuellt, socialt eller på annat sätt
2010-11-16

  Eaglemountains VIP
Mycket tänkvärda ord och "Vad är det som gör att detta inte fungerar bland oss människor ibland?"

Grattis även till en plats bland de fem uppmärksammade!
2010-11-16

  Bibbi VIP
Grattis till placeringen!
2010-11-16

  Nina Ahlzén
ja, varför är vi inte som djur, så rena och oskyldiga. Tex, lejon, nä just det, hannarna dödar ungar om det inte är deras för att sedan para sig med ungarnas mor som direkt går i brunst. Eller apor, nä just det, dom onanerar konstant och utför gruppvåldtäkter för att visa dominans. Men hundar då? Nä just det, hannarna kan döda varandra för en löptik. Och vi människor, vi är som djur, så naturliga. (obs. ironi)
2010-11-16

  Nitram P
Ja, det kan man verkligen fråga sig! Vi människor är inte så oskyldiga som djuren.
2010-11-16

  Lavinia Röd
De som tillhör den störta riskfaktorn för att begå våldsbrott men också drabbas av våldsbrott är unga män. Vi människor lever i en riktigt galen tid vad gäller hur vi ser på kön och makt. En våldtäkt handlar inte om att förlusta sig sexuellt utan att visa makt och förnedra offret. Man kan anta att det finns mycket frustration, ilska och motgångar innan handlandet förutom då att mannen faktiskt har en snedvriden syn på kvinnan. Intressant är att V-mannen sällan får utlösning vid överfallet.

Vi lever i ett förvirrat samhälle med väldigt få vettiga ideal att se upp till. Ja, det är mina tankar som kommer när jag läser din tänkvärda text. Applåderar!
2010-11-16

    ej medlem längre
Bland djur är tikarna och hondjuren de som inger respekt. Utan dem blir det ingen avkomma för handjuret. Drivkraften för dem är nästan enbart att föra sina gener vidare. Det är honan som bestämmer med vem och när med ett kroppspråk som hanarna begriper.
Utifrån det kan man kanske säga att människotikar är vilse i pannkakan idag vad gäller kroppspråk och tydlighet. Vi har förlorat vår naturliga rang i samspelet mellan män och kvinnor:)
Så spånar jag när jag läser ;)
2010-11-16

  Jaseph
Ibland beter vi människor oss som o-djur.
2010-11-16

  Måna N. Berger
P.S. Hundar och andra djur har sina brunstperioder och dessemellan är det lugnt på fronten, medan vi människor är sexuellt aktiva året om, det är en viktig skillnad. Dessutom: våldtäkt har inte så mycket med sex att göra som med maktdemonstation.
2010-11-16

  Måna N. Berger
Men det är väl det det gör, för det mesta? Undantagen upprör och skapar rubriker, men det som funkar i vardagen väcker inget uppseende.
2010-11-16

  stenhur VIP
Kanske har människans ingrepp i hundarnas fortplantning stoppat en del av de avarter i sexuellt beteende som tyvärr vidlåder somliga individer av människa.
2010-11-16

  LassO
människan har inte bara brunst och löp, "han/hon är kåt med" fast hos de flesta funkar de faktiskt.... vi ser doftar och tänder men vaddå, de krävs ju 2, för att de ska funka.. Sen kanske våldtäkt är lika mycket "makt" som "lust" (jaja om de nog kan kallas lust") kåthet som tränger är märkligt, vissa ger efter, det handlar om hänsyn med, samma problem som i Sodom
2010-11-16

    leelee
Svår fråga...och intressant tanke om att det inte begås några våldtäkter bland hundar.
2010-11-16

  Bibbi VIP
Skön text och applåd!

"Vad är det som gör att detta inte fungerar bland oss människor ibland?"

Det är frågan?
2010-11-16
  > Nästa text
< Föregående

walborg
walborg