KAPITEL 1. BETYGEN .
Betyg ( en "måttstock" på hur en elev klarar ett ämne) har diskuterats livligt under årens lopp . Under min levnad har TRE olika betygssystem passerat revy :
Bokstavsbetygen (A,a,AB,Ba, B, B? , Bc , C och D) var strikt individuella , där A Kallades Berömligt och med fallande skala till D: "Klandervärt" .
Denna betygsform gällde under en stor del av min skoltid, från 1956 (Folkskola,Grundskola) till 1969 (examen från gymnasiet)
Under 80-talet , då jag en tid,var "vuxenstuderande" (1984-1985), fick jag uppleva Sifferbetygen, man betygsattes i förhållande till övriga klassen på en skala från 1 - 5 , det var ett proportionellt betygssystem, det skulle (i grunden) finnas ett bestämt antal av varje sifferbetyg i varje klass .
Numera gäller det senaste betygssystemet (MVG =Mycket Väl Godkänd ; VG= Väl Godkänd ; G=Godkänd och IG = Icke Godkänd, lite av en återgång till det gamla systemet fast mer schematisk)
Om man ska "betygsätta" dessa tre system så är jag väl väldigt "konservativ", jag ger Bokstavsbetygen betyget a (med Utmärkt Beröm Godkänd), det senaste betygssystemet får G och Siffersystemet 2 ( Icke Fullt Godkänd) .
Orsaken till mitt starka ställningstagande för det gamla Bokstavsbetyget är den att DÅ fanns det utrymme för Individen att ,verkligen, kunna observera hur bra eller hur dålig han/hon var i skolan , och detta mycket detaljerat .
Som kuriosa kan jag relatera till mina egna betyg och drar mig till minnes att jag , under min tid i den ,numera avskaffade, Realskolan, fick ett förskräckligt uselt betyg i "ämnet" Ordning och Uppförande ( egentligen inget ämne utan ett betyg på hur man uppförde sig och hur man skötte sina studier , i största allmänhet), jag fick D (Klandervärt) i klass 4:5 (termin 1) ! Och det var BEFOGAT, jag kom ofta försent, slarvade med läxorna,avbröt lärarinnan stup i kvarten , var tämligen respektlös, använde svärord inför klassen o s v . Mina föräldrar blev (förståss !) väldigt upprörda och jag erinrar mig att jag ,ALDRIG MER, fick ett sådant uselt betyg ! Jag skärpte mig, helt enkelt ! I engelska (gymnasiet) fick jag a i examensbetyg ,tillhörde de allra bästa i klassen i detta ämne (fick bl a "undervisa" i engelska under Lärarstrejken 1968, när vi elever fick agera "inofficiella strejkbrytare", vi hade ju inga lärare...) . Dessa exempel är INTE för att jag vill skrävla utan för att de ÄR exempel på att man ,DÅ, fick betyg klart efter prestation och kunnighet !
Jag kan ju också relatera till Sifferbetygen och min upplevelse därvidlag var att lärarkåren (i och med de stupida reglerna om proportionalitet) ofta hamnade i väldigt svåra situationer , de fick sätta SÄMRE betyg på elever som ,egentligen, skulle ha fått BÄTTRE dito, pga detta idiotiska system !
Tackolov försvann ju systemet också och det senaste ÄR bättre....
Synd bara om de elever som drabbades av detta....... Undertecknad hade ,dock, under de två åren som jag tillhörde de drabbade, den upplevelsen att en del (skickliga, enl min mening) lärare lyckades eliminera avarterna av detta Sifferbetygssystem . Mitt eget slutbetyg från denna tid stämde väl överens med de individuella kunskaper och prestationer som jag själv hade klarat av !
Om man, slutligen, vill se framåt i denna fråga så anser jag att en ,något modifierad, version av det NUVARANDE betygssystemet kan vara helt OK !
Dock kan man, förslagsvis, UTÖKA systemet med ett ännu högre HÖGSTA betyg: E =Excellent ! Detta för att de verkligt ambitiösa och begåvade eleverna ska uppleva att deras intensiva arbeten givit frukt !
------