Alltings fortsättning byggs på ord
annars blir vi stillastående
inget förs längre vidare
generationers vetande
under utsläckning
barnen läser inte böcker
det är ju så jobbigt
så de orkar inte
när teve finns
men
ljudfrekvens mot öra
membran i gungning
elektriska signaler
synapsers leder
sätter ihop och tolkar
skapar egna bilder
stöder även minnet
skapar utveckling
när ska vi fatta det
läs, läs, läs
hästböcker or whatever
där det enda som skiljer
är namnet på hästen
träningsgympa för en liten hjärna
packar ryggsäcken inför resan
in i framtiden
--------
Läs det här:
Det här hände för några år sedan, den första dagen på semestern. Det var vindstilla, och sjön låg som en spegel när jag sköt ut den gamla träbåten. Det doftade tjära om den och knarrade gemytligt om tofterna. Årorna klöv vattenytan med ett smackande läte när jag i maklig fart rodde ut mot abborrgrundet. En häger lyfte från ön intill, slog med de väldiga vita vingarna och steg mot skyn.
När jag kommit halvvägs ut mot grundet såg jag på babordssidan en vitklädd gestalt komma springande genom buskaget ner mot stranden och vidare ut i vattnet. Han vinkade frenetiskt med båda händerna över huvudet och verkade upprörd. Det långa håret piskade från sida till sida och han grät. Jag tog kraftiga tag med högeråran för att komma närmare. Vred överkroppen för att fånga hans blick. Hans skägg var tovigt och ögonen uppspärrade. Han skrek något på ett språk jag inte kände igen. Plötsligt var jag framme och han tog tag i stäven på båten. Mötte hans blick och blev alldeles iskall inombords.
Förstår du vad jag menar? Ser du bilderna? Hur allt gestaltade sig? Fint, din hjärnan fungerar perfekt. Gestaltar, fantiserar, låter ordens ström läsas av, skapa bilder, omvandlar till intryck i en vältrimmad hjärna. En hjärna som orkar läsa, som orkar genomföra transformationen mellan vokaler och konsonanter till en annan form, med färger, dofter, skeenden och upplevelser.
Hälften av de som går ut grundskolan idag, kan varken skriva eller läsa. Stackars de barn som inte längre tränar på att skapa sina egna fantastiska bilder, utan får hålla tillgodo med de som andra har tänkt ut via teve, tevespel etc. Medier som för med sig att barnen inte själva får träna på själva skapandet, den fantastiska omvandlingen mellan ord och upplevelser. Som gör att de oundvikligen kommer på efterkälken i samhällshjulets mördande konkurrens.
Så läs, läs, berätta, läs, berätta, läs, läs ...!
@