Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Till tryggheten



Trygghet, varför är ditt ord ständigt så falskt?
Du lovar en fristad men snärjer snart hals.
Jag kvävs av att vila på dina samvarossängar,
där sövande sorl tystar tankarnas strängar.
I ishöljda iden syns inga irrbloss som blänker,
inget sökande sinne, inget lugn sömnen skänker.

Förföriska trygghet, när vi reser oss att gå
för att söka vår grogrund och frihetsfrön så,
du straffar oss då, din egg sticker och slår,
mot hjälplösa hjärtan som långsamt förgås.
Åh trygghet, är jag tvingad att famna din barm,
för en enda sann stund, din smekmånad varm?
En enveten tanke, den bär mig emot,
för du sviker så kvickt den som tror på din ro.

Varför hindrar du mig från att söka det bo,
där källorna djupnar och tankarna gro?
När jag närmar mig nästet du håller mig fast,
med närhetens nät och kärlekens last.
Du bär genom mörkret mot den skyddande borg,
där din bedövande drog dämpar min sorg.
Men jag gränslas av gränser och glömmer mitt jag,
och upptäcker där aldrig sanningens sal.

Så sinnets helgörare, bota min trygghetsmani,
från tvångstankars tyglar jag önskar bli fri.
För jag finner mig aldrig i tvåsamhetssalen,
men klarar snart inte alla ensamhetskvalen.












Bunden vers (Rim) av anathema VIP
Läst 362 gånger och applåderad av 9 personer
Publicerad 2013-11-27 03:21



Bookmark and Share


  lodjuret/seglare VIP
Du har en spännande gammaldags skrivstil vilken inte saknar sin spännvidd och står sig gott mot andras texter här inne på sajten.
2014-01-11

  Ordregnspoeten
Det här har du verkligen fått till bra. Tror självaste Kierkegaard skulle ha applåderat om han kunnat.
2013-11-29

    ej medlem längre
Skriftat så stiligt så det är knappt klokt. Och på djupet, väl berörande öm punkt för jag tror, många. Hade en filosofilärare i högstadiet som sa en sak jag aldrig glömde: "Den verkliga tryggheten är den vi kan känna oavsett otryggheten.." och jag har alltid stört mig på meningen.. för jag har önskat tryggheten vara något större, finnas på ett tryggare sätt.. och med din text, beskriver du det så bra. så bra.
2013-11-28

    ej medlem längre
Tryggheten är nog mestadels förvunnen, det har våra styrande sett till att ordna.
Bra beskrivna tankar och känslor om detta.
2013-11-27

    ej medlem längre
Väldigt bra... Mycket snyggt skrivet!
2013-11-27
  > Nästa text
< Föregående

anathema
anathema VIP