Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Gruppvåldtäkt i Salome på Operan tar död på musiken

Richard Strauss, den store kompositören av musik till finstämda lyriska texter, har skrivit musiken bl.a. till den klockklingande operan Rosenkavaljeren och till Salome.

Texten i Salome baserar sig på en text av Oscar Wilde och beskriver hur Johannes Döparen offras för sin kritik av Herodias, som gift sig med sin mans bror, kung Herodes. Hennes dotter Salome lider av normlösheten och dekadensen vid hovet och upptäcker en andlig dimension av kärlek i mötet med den fängslade aposteln.
Hon blir dock avvisad som kvinna av Johannes.

Herodes kräver att Salome skall dansa för honom och lovar henne allt hon kan önska sig som lön.

Dansen skildras av regissören Sofia Jupither som en realistisk gruppvåldtäkt på Operans scen.

Operan slutar med att Salome önskar sig Johannes Döparens huvud på ett silverfat, och hon kysser hans döda läppar som en kärlekshandling. Herodes låter döda henne i avsmak.

Librettot och musiken och den fina tydliga scenografin blir i början en fin musikalisk upplevelse.

Men när gruppvåldtäkten på scen startar upphör min förmåga att följa musiken. Jag hör ingenting av resterande musik, trots Nina Stemmes skönsjungande lyriska toner. När applåderna åskar direkt efter det makabra slutet, utan någon känslomässig återhämtningspaus för vare sig publiken eller sångarna, sitter jag orörlig och oförmögen att applådera.

Är det ok att en regissör får våldföra sig på en opera där musiken förväntas vara huvudsaken?




Prosa av walborg
Läst 549 gånger och applåderad av 20 personer
Publicerad 2013-12-26 17:28



Bookmark and Share


  Bibbi VIP
Gillar.
2014-01-15

  lodjuret/seglare VIP
Att se nydaning av gammalt, såväl som att applådera, kan vara ett överskattat nöje. Bara att gå på opera, operett, teater och bio är att utsätta sina sinnen för en möjlig gruppvåldtäkt. Bra att du skriver om detta, så att fler får upp ögonen.
2014-01-07

    ej medlem längre
Vid gräns och över, upprörs människosinnen - ett nytt grepp kan bli fel och förta. Ett annat visar till nya vägar.
2014-01-04

  Minkki VIP
Inte har jag sett operan, inte läst librettot. Men berättelsen är ju känd. Regissörens val av tolkning upplever jag enbart som effektsökeri. Less is more, tror nog det dubbla budskapet kunde kommit fram på annat sätt än genom en förankring i vår tids grymheter. Rimligt vore med förhandsvarning "barnförbjudet, ej för känsliga personer och våldtäktsoffer". Är inte konsten till för att väcka oss som människor, i st f att klubba ihjäl vår känslighet? Och musiken...
2013-12-28

  Nitram P
Jag har alltid trott att Herodes var förtjust i Salome och därför låter henne önska vad hon vill. I så fall är det ju onekligen malplacé med en gruppvåldtäkt. Men jag har inte sett operan och vet inte hur librettot ser på förhållandet mellan Salome och Herodes.
2013-12-28

  Järnkatten
Vi lever onekligen i en tid av förstärkta excesser. Titta bara på tabloidernas söndagsbilagor :/, yta och kickar, sex och frosseri, allt för att glömma vardagen fastän det är den som bildar grunden..
Men det är sorgligt när det drabbar konsten och man vare sig ser eller inser..
Bra skrivet om en viktig fråga...
2013-12-28

  ResenärGenomLivet VIP
Bra att någon reagerar...det visas så mycket våld på TV och i filmer att de flesta inte reagerar alls...det är numera så vanligt att många tycker det är en del av vardagen...
2013-12-28

    Annika J
Den som vågar ifrågasätta blir en ropandes röst i öknen!
2013-12-28

  Ingela Svenson VIP
LÅter som en smaklöshet utan motstycke! Finns det ingen som vågar sätta upp en opera i sitt ursprungliga skick numera? Salome är en fantastisk opera som innehåller tillräckligt kittlande scener utan att man ska behöva en gruppvåldtäkt
2013-12-27

  Beatriz Quevedo de Hansen VIP
Jag förstår din reaktion... tyvärr de goda värderingarna försvinner mer och mer...
2013-12-27

  Jaseph
Tack för en tankeväckande text. Jag har inte sett Salome. Jag kan därför bara dela några allmänna tankar som vaknar hos mig.
Konsten har en förmåga att gripa tag i oss och engagera. Tyvärr är sexuellt våld en fasansfull verklighet för många kvinnor i världen. Att på olika sätt öppna våra ögon för den verkligheten är i mitt tycke något bra. Men, det beror ju naturligtvis helt på hur det görs. När realistiska våldsscener blir en underhållningsdetalj är det naturligtvis helt oacceptabelt.
Det handlar naturligtvis också om proportioner. Jag tror dock att alla konstnärliga verk mår bra av nytolkningar.
2013-12-27

  M M Mannheim VIP
Jag har sett den på Operan visserligen satt jag på höger sida andra raden. Så jag såg kanske inte allt. Vad jag reagerade var att det mesta av Salome utspelade sig på den högra sidan av scenen. Så jag reagerade så starkt på det att jag gick med i Föreningen Operans vänner. För att kunna påverka.
2013-12-27

  erkki
Jag har inte sett den i Stockhom. Däremot i Göteborg 1996. Erotiska inslag fanns. Tror det gällde att hetsa Johannes, men minns inte. Att därifrån gå till gruppväldtäkt verkar att skjuta över målet. Långt över. De smaklösa inslagen som originalet har är tillräckligt om man bemödar sig att ta tag i det. Men det kanske ska vara gruppvåldtänkter numera. Usch!
2013-12-27

  Jan Widströmer VIP
Idag allt vanligare att kittla publiken med sexscener på operan och teatern, förmodligen ett sätt att väcka sensation när sådan saknas, och förstås oftast utan att stycket kräver det. Regissören profilerar sig alltför ofta på kompositörens/författarens bekostnad.
2013-12-26

  aol
förstår dej skulle ha känt likadant,
2013-12-26

    ej medlem längre
Förstår dig där. Skulle ställa samma fråga.
2013-12-26

  Heikki Hellman
Jag Salome en gång på 1990-talet på Estonia teater i Tallinn. Jag tyckte pjäsen var grym och ohygglig. Jag kan inte svara på din fråga, men jag anser TV idag är ännu många gånger skadligare för vår själ och våra barns utveckling än teater!
2013-12-26

  Annie b'larsson VIP
Men måste man inte ställa sig frågan vad kulturen ska vara till för? I många operor kan man se människor bli djupt svikna, dödade och man kan också se dem dö. Hur hemskt är inte detta? Jag är inte säker på att jag skulle vilja/orka se en gruppvåldtäkt på en teaterscen, så jag förstår din fråga Walborg. Som jag tycker är en svår sådan.
2013-12-26

    ej medlem längre
Kulturen gömmer sig ofta bakom att man ska få provocera och uttrycka sig fritt. Men att visa gruppvåldtäkter kan jag inte se något underhållningsvärde i alls, usch och fy:(
2013-12-26
  > Nästa text
< Föregående

walborg
walborg