Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Jag är 16 år, studerar första året på gymnasium. Kritisera gärna och ge feedback, både positivt och negativt om ni så vill. Vill helt enkelt utvecklas i mitt skrivande.


Ta bort följare och introducera vänner

Ta bort följare och introducera vänner!
Sociala medier blev ett massfenomen för ungefär 10 år sedan då den unga amerikanska entreprenören Mark Zuckerberg lanserade hemsidan Facebook. Det har senare förklarats i filmen “The Social Network” som är baserad på Facebooks skapelse att Zuckerbergs mål var att skapa ett forum där man skulle kunna dela bilder, statusar och videos med sina vänner och bekanta. På senare år så har dock syftet med sociala medier förändrats drastiskt då ytterligare applikationer och forum tillkommit så som Instagram, Twitter och Vine som till skillnad från Facebook använder sig av en funktion där man istället “följer” de människor som intresserar en istället för att skicka en ”vänförfrågan”. Detta har i sin tur i framkallat den alltför narcissistiska sidan av människan.

Bekräftelsebehovet har skjutit i höjden och målet är i dagsläget inte längre att dela med sig av sitt liv på Internet med vänner och familj, utan istället att få så många ”följare” som möjligt genom att vara antingen rolig i sina statusar eller att publicera sexuellt utmanande bilder på sin egen kropp.

Så hur ska vi få tillbaka det egentliga syftet med sociala medier? inför vänner istället för följare! Mitt förslag gällande det hela är att problemet ligger i skillnaden mellan antalet “följare” och antalet som man själv “följer” Det är den siffran som har betydelse och som även avgör hur populär man är på mediet. Innan applikationer som Instagram och Twitter introducerades och endast Facebook som redan nu använder “vänner” fanns till hands så vet jag med egna erfarenheter som tonårig svensk att det inte existerade någon hets om vem som lyckades få mest ”likes” på en bild, eller vem som fick flest ”följare” under veckan som gått på Facebook. Denna hets råder dock på de applikationer som använder “följare”.

Om man i skrivande stund på sökmotorn Google söker efter: “How to gain Instagram followers” så får vi snabbt upp ett chockerande resultat. 7,34 miljoner träffar på tråden, alla fyllda med enkla instruktioner om hur man får fler ”följare” på Instagram. Detta visar på en medvetenhet hos användarna om denna ständigt pågående kamp som råder på Internet om hur många ”följare” och ”likes” man har. Även svenska hemsidor har hängt med i den rådande trenden med att försöka få fler “följare” och hemsidan Livsstil.se har ett flertal artiklar där de bland annat använder fraser och rubriker så som “Få fler följare på Instagram med rätt hashtaggar!” och “Vi har orden som ger ditt konto en skjuts”.

Jag har personligen en mycket god vän som använder sociala medier på ett helt annat sätt än vad många av oss andra gör. Han använde till en början flera av dessa ovant nämnda hemsidor där han med några snabba enkla steg kunde gå från tiotals till tiotusentals ”följare” på bara några få dagar. Han kan nu flera månader senare med sina 40000 ”följare” på Instagram inte alls använda mediet på det sätt som det är skapat för. Det händer oskiljaktiga gånger att han inte publicerar foton som han själv tycker är antingen intressanta eller roliga men som enligt honom själv “inte skulle få tillräckligt med likes”

Så vad är då syftet med att få dessa ”likes” kan man undra? Den Svenska journalisten Emanuel Karlsten sätter fingret på detta i sin föreläsning om sociala medier där han förklara vad en ”like” egentligen innebär: ”Vi känner oss härliga inombords när vi får likes” berättar han, och Karlsten har i detta fall helt rätt. ”Likesen” får oss att må bra och nöjda med oss själva, men till vilket pris? Alla bör ställa sig framför spegeln och konfrontera sig själv genom att ställa frågan: Är jag verkligen beredd att låta bli att publicera åsikter och bilder som jag själv tycker är roliga och intressanta, bara för att det inte skulle generera i tillräckligt med ”likes” och bekräftelse?

Jag är säker på att medierna hade blivit mer kamratliga och vänliga i en positiv benämning genom införandet av “vänner”. Till skillnad från nu, då endast den ena parten behöver ”följa” den andra, utan att den andra parten ”följer” tillbaka, så skulle ”vänner” göra att man blev tvungen att ”följa” varandra ömsesidigt. Detta hade enligt min mening både bättrat på självförtroendet för användarna, framförallt för dem som annars inte hade fått så många “följare” men som nu istället får en hel drös med vänner, just eftersom antalet mellan de som “följer” en och antalet som man själv “följer” hade varit ett minne blott. Användarna av medierna som använder “vänner” är i regel inte lika noggranna med antalet vänförfrågningar som de accepterar och skickar. Detta visas på ett tydligt sätt genom en undersökning som gjordes av tankesmedjan Pew Research Center lokaliserat i USA som fick fram att den genomsnittliga Facebookanvändaren har ungefär 300 ”vänner”. Betydligt fler än vad den genomsnittliga Instagramanvändaren har i ”följare”.

Vi i Sverige har också haft stora problem med nakenbilder på kvinnor, tonåringar och ibland till och med barn som cirkulerar på bland annat Instagram. I den nuvarande situationen så har unga kvinnors klädesplagg ramlat av ett efter ett, och det är inte ovanligt att underklädesbilder på minderåriga hamnar i flödet på de sociala medierna, publicerade på eget bevåg. Det finns självklart undantag då det kan anses vara okej, till exempel om denne befinner sig på solsemester i ett kokande hett Thailand, liggandes på stranden i bikini och vill dela med sig av hur skönt hon har det, men är det verkligen okej att samma person publicerar underklädesbilder som hon tagit vid badrumsspegeln när hon befinner sig i sitt ett iskallt Sverige under februari månad? Antagligen inte.

Fast då kvarstår den stora frågan: varför publicerar de då bilderna? Svaret är kort och gott: bekräftelse. Generation nittiotal är antagligen den nuvarande mest narcissistiska åldersgruppen i samhället, och den dagliga dosen av bekräftelse krävs för att vi ska fungera och må bra. Med sociala medier så har det för dem blivit otroligt mycket enklare att få denna dagliga dos genom att ladda upp just bilder. Och tyvärr så har det medfört att många kvinnor och män upptäck att med lättklädda bilder så blir “likesen” fler och även antalet “följare” ökar i raketfart. Jag ser det som att om vi skulle införa “vänner” istället för “följare” så hade varit ett stort kliv framåt. För utan den nuvarande ångesten som cirkulerar ibland oss för att man har för få följare så är jag säker på att antalet lättklädda bilder hade minskat och tillslut försvunnit helt med “vänner”.

I dessa applikationer så används även fenomenet “hashtag” där man under en bild “taggar” vad som finns på bilden. Dessa används flitigt och är omåttligt populära. Då Facebook, Instagram, Twitter och Vine helt förbjudit “hashtags” som till exempel #nude och #naked så använder istället medlemmarna “hashtagen” #bikini även om det så är en bild på en kvinna i underkläder. Med några få tryck på smartphonen så kan man på Instagram snabbt få fram vilka “hashtaggar” som är mest populära för tillfället. Och #bikini är bland de mest använda på hela applikationen med hela 6,128 miljoner bilder som ständigt ökar i antal.

Om “vänner” hade funnits på Instagram så är jag också säker på att de hemska händelserna i Göteborg under slutet av 2012 inte hade skett i huvud taget, där nakenbilder publicerades av gymnasieelever och falska ryktesspridningar cirkulerade. Detta skapade i sin tur upplopp mitt i centrala Göteborg där människor skadades både fysiskt och psykiskt.
De unga artikelförfattarna Amanda Ivanovic och Alice Bratthammar som även studerar vid en av de berörda gymnasieskolorna befann sig mitt i kravallerna och återgav i Aftonbladet händelserna på ett målande och lysande sätt där de bland annat berättar om nakenbilder på nätet genom att säga:

Generation nittio….Du har fjortonåriga tjejer som lägger ut bilder på sig själva
nakna på nätet, och alla röker på, alla dricker, och mannen du kan höra
nittiosjuorna skrika på bussen om att dela en fiveish, de tänker röka den där i
baksätet. Vart fan är allas föräldrar.

Vissa som argumenterar emot införandet anser att “vänner” och “följare” är samma sak och har samma innebörd. Dessa tror också att det hade blivit en liknande hets även efter införandet bara att man då istället skulle försöka få så många “vänner” som möjligt. Jag anser själv att detta påstående och argument är felaktiga. “Vänner” på sociala medier är ett betydligt mer vänligt och mindre utsättande än vad “följare” är. Man kan inte på ett lika tydligt sätt se och avgöra vem som är populär och inte eftersom antalet mellan “följare” och “följer” inte finns. Jag kan också med 8 års erfarenhet från Facebook berätta att det aldrig någonsin varit någon hets om vilka som har flest vänner, och anledningen till det är just ordet “vänner”. För även om jag så har 5000 “vänner” på Facebook, så är både jag själv och mina närstående medvetna om att det inte är teorteiskt eller i praktiken möjligt att ha så många nära vänner i verkligheten.

Jag hoppas att de sociala medierna inom en snar framtid förändras så att vi en gång för alla får tillbaka syftet med detta fantastiska redskap som ändå sociala medier är. Det är en lång väg att vandra tills den dag då “följare” är ur världen, men jag vet att den dag komma skall. Åtgärderna som måste göras är många, men världen på internet är inte alltid så demokratisk som vi vill att den ska vara. Det är tyvärr inte upp till oss om att bestämma om “vänner” ska införas eller inte, vi kan ge vår åsikt, våra argument och våra känslor. Men bollen ligger oväntat nog på den plats där detta fantastiska fenomen uppkom, hos Facebook. Facebook, som är den största förespråkaren och bästa exemplet för funktionen “vänner” äger i själva verket Instagram sedan den 9 april 2012 då de tillkännagav köpet som kostade dem 1 miljard amerikanska dollar. Det är Facebook som kan förändra och skapa ett vänligare internet genom införandet av “vänner” på Instagram. Vill dem verkligen utsätta oss användare för att leva i en värld där kläderna faller av för att få “likes? eller vill de hellre låta oss leva i den värld där vi delar våra upplevelser med nära och kära, vänner och bekanta, den värld som de själva varit med och skapat?
Skribent: Johan Pettersson




Övriga genrer (Essä/Recension) av Johan Pettersson
Läst 930 gånger och applåderad av 6 personer
Publicerad 2013-12-27 12:57



Bookmark and Share


    Johan Pettersson
Tack allihopa, kul!
Lär väl vara varierad kvalité på de framtida texterna jag skriver då jag fortfarande "letar" efter min genre.
2014-01-09

  Rise Little One
En väldigt stark text med många kloka synpunkter.
2014-01-08

  Ida-Marianne
Oj! Vilken klokhet du besitter! Jag blir genast din "följare". Fortsätt att skriva! Jag kommer att läsa allt du skriver med intresse!
2014-01-08

  Notarius publicus:Sten Wiking VIP
En väldigt skärpt 16-åring,kommer inte låta sig luras bakom hörnet,kommer gå långt i solitärt ifrågasättande.
2014-01-01

  Larz Gustafsson VIP
Ja, Nichlas, jag kan nog hålla med dig om att det var enklare förr.
2013-12-27
  > Nästa text
< Föregående

Johan Pettersson