Himmel?
Nu kommer han nerför trappan igen
för tionde gången idag
hasar sig fram
närmar sig dörrposten
ser sig omkring
med plirande ögon
kacklar stolt som en tupp om nyheter han hört
sprätter omkring sig
och predikar om ditt och datt
märker inte att jag inte orkar tala
märker inte att jag inte orkar lyssna
han kommenterar sig själv
hur bra han är
klappar sig på magen
och gör sig märkvärdig
och allt är som vanligt
som det alltid brukar vara
jag har ont
i halsen
orkar inte prata nu
men han ser inte
vill inte se
mig
pratar bara om hur bra han är
jämfört med mig
jag är ju ingenting?
men han han är någonting riktigt stort
någonting högre än alla oss andra småfolk
och jag orkar inte le
och jag orkar inte svara
och jag orkar inte lyssna
men mitt finger talar i luften
i tystnad.