Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
fredssymbol


Landet julgran


Jag bor i landet julgran
där skogen växer tät
av björk och tall men mestadels
av granar

här finns en särskild klubb
som dem plockar in till jul
för att de barndomsminnena
frammanar

Granklubben
den är vidsträckt utöver Sveriges land
medlemmar flera millioner

runt granen vi förenas
ung och gammal hand i hand
och sjunger gamla fosterländska toner

Om granen bor hos oss tjugo dagar eller två
så är vi medlemmar i julgransklubben

vi forslar hem den varsamt
när barnen tittar på
sen får den vila några dar i skrubben

Vi hänger i den glitter
en stjärna utav gull
sen sitter vi helt stilla och betänker

vad än som hänt i livet
av sorg och skam och skuld
vid jul oss granen ömt försoning skänker

Vi älskar dig vårt julträd
-din doft din stam din gren-
allt ifrån minsta barn till äldsta gubben

Invandrad ifrån Tyskland
vår landssymbol för fred
förenar oss

- så ända in i stubben!




Bunden vers (Rim) av stormengudrun VIP
Läst 161 gånger och applåderad av 1 personer
Publicerad 2019-12-31 16:26



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

stormengudrun
stormengudrun VIP