Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

mars frågar

mars knackar inte

den kliver in
med blöta skor
och ställer sig mitt i hallen

ser sig omkring


ska vi prata nu

snön smälter utan att be om ursäkt
det som gömts flyter fram

cigarettfimpar
grus
hundbajs

allt det där
som på håll
såg rent ut

ett tunt lager kontroll
över något som rör sig

mars pekar

det här är ditt också

jag kisar mot det låga solljuset
det ligger rakt i ansiktet

ingen mjuk vår
bara avslöjande

varför håller du fortfarande andan

det är plusgrader nu

men nätterna fryser till igen
skare över det mjuka

att tina
och stelna
samma dygn

att vilja börja

och vilja gömma sig

i samma andetag

vi står där
vid en parkeringspöl

mitt ansikte i smältvattnet

suddigt

i rörelse

du kan inte bli vinter igen
säger mars

för tidigt
att kalla dig vår

mars rycker på axlarna
rör om i pölen med skon

och mitt ansikte
går
sönder
i
vattnet




Fri vers (Prosapoesi) av twintra VIP
Läst 141 gånger och applåderad av 14 personer
Publicerad 2026-03-08 19:11



Bookmark and Share


  Bengt J Malmsten VIP
En annorlunda text. Vi har en månad som gör avtryck. Får läsaren att tänka. Och spegelbilden förändras såklart!
2026-04-07

  Anya VIP
Tycker om besjälningen och metaforen i slutet. Snyggt skrivet.
2026-03-25

  Lustverket
Vackert spel mellan motsatser. Dramatisk slutscen som överraskar!
2026-03-10

  Cikoria Blå VIP
Här har du tolkat en bit mars som är lika sann som dikterna om snödroppar
2026-03-10

  Jacob Sjöstrand VIP
Ett gott grepp, att personifiera Mars, låta han (nej, "henne" känns bättre, korrektare) kliva in med sina attribut, gruset, de framtöade exkrementerna, etc.

"att vilja börja

och vilja gömma sig"

drar mina tankar till Boyes rader:

"svårt att vilja stanna
och vilja falla."

men det känns mer som en omedveten (?) hyllning.

Sen dialogen mellan årstiden/månaden och protagonisten, på parkeringen. Läsaren är liksom där, känner situationen och platsen, såväl generellt som specifikt på en och samma gång.

Sen slutraderna:

"mars rycker på axlarna
rör om i pölen med skon

och mitt ansikte
går
sönder
i
vattnet"

Ett mycket kraftfullt och sublimt slut.

Den bästa texten om Mars jag läst här.

2026-03-10

  Nika M VIP
Mycket bra marsdikt, ja dikt överhuvudtaget! Snyggt fångat med skräpet som kommer fram! Lycka till i tävlingen!
2026-03-10

  TrollTörnTrappan VIP
Psykologiskt, skarpt porträtt av mars, mitt i prick..!

Dramatik rör sig genom texten, samtidigt som materien fångas in till varje grus- och ljus-förhållande.
2026-03-08
  > Nästa text
< Föregående

twintra VIP