Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
en cynisk saga


november

många är vi som skurar våra sinnen,
vi reflekterar om världen är rätt plats att leva på,
ibland verkar medicinen långsamt
och flyttar sekunden som skulle ha upptäckts
till framtiden

den enda lilla skugga som berör
är ju den som visar vart solen skulle ha funnits,
men spelar det någon roll,
vi står ju ensamma när det faktiskt betyder,
då de flesta rusar iväg
och finner sitt
i sin ensamhet

har fått så många dolkar i ryggen
att jag längre inte står rakt
jag haltar med det enda ben jag har kvar
och skyller på mänsklighetens existens
som förgör
dödar
lemlästar

livet är november
en extremt långsam dans förutan partner
och de få som skulle se,
pekar finger

jag ärar min egen kraft
att ens andas den kontaminerade luften omkring oss
för vi är inte värd att existera
i en värld som skulle kunna vara så vacker
så magnifik och sagolik

om jag fick bestämma




Prosa av Max Poisé VIP
Läst 60 gånger och applåderad av 4 personer
Publicerad 2026-03-23 11:38



Bookmark and Share


  Dolcehalit VIP
Funderingar att drabbas av omvärldens förgiftade pilar, och en önskan att det skulle vara på att annat sätt. En mera god värld. Tankeväckande dikt med god språklig kompetens. Bra!
2026-03-24

  Gestaltina VIP
Det var en intressant dikt.

Jag tänker på det med att ventilera ut det med att livet kan ha sina mer bittert smakande dagar när vi samlar ihop våra negativa erfarenheter och målar dem inombords tills de flyter ut över pappret eller skärmen framför oss.

Det är mycket med att livet är, så som vi upplever det. Jag menar att våra känslor oftast håller i penseln.
2026-03-24

  sphinx VIP
jag läser denna dikt som existentiell och människors förfulande och förstörelse av vår livsmiljö
2026-03-23
  > Nästa text
< Föregående

Max Poisé
Max Poisé VIP