Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

tankar om döden

jag är inte så rädd
för döden numera

den och jag
är inte längre fiender

nu tänker jag på döden
som en snäll liten katt

som kryper ihop
vid ens fötter

tröstar och lotsar en
vidare till något annat

och en sådan behöver
man ju inte vara rädd för




Fri vers av Herr Farbror VIP
Läst 35 gånger och applåderad av 1 personer
Publicerad 2026-06-23 13:11



Bookmark and Share


  sphinx VIP
döden är en del av livet. Som JS skriver, plågan och smärtan är det som är problemet...
2026-06-23

  Jacob Sjöstrand VIP
Jag tror inte så många är rädda för döden i sig - desto mer för smärtan, när döden står i annalkande.
Din text fick mig att tänka på Bo Setterlinds dikt Döden tänkte jag mig så, som harens unge som sätts i en frökorg, och somnar när odalmannen börjar gå.
2026-06-23

  Svante Källström
Befriande insikt farbror nått fram till.
2026-06-23
  > Nästa text
< Föregående

Herr Farbror
Herr Farbror VIP