Jesus,
vilka känslor
bara namnet
skapar...
tänk om jag kom
till ett ledningsgruppsmöte
iklädd en t-shirt
med namnet Jesus på
tänk om jag åkte
och träffade vd:n
hos någon av våra kunder
i en bil med jätte-Jesus-dekal
på mitt förra jobb
stod en radio ofta på
så fort "Jesus" sjöngs eller nämndes
blev hela kontoret pinsamt tyst
ständigt dessa
starka reaktioner
som knappt ens de grövsta
könsord kan generera
beklämmande många
tänker på tillgjorda leenden
och lismande pastorer
som skriker klyschor på ett torg
beklämmande många
tänker på tankens ofrihet
programmering och hjärntvätt
om krympning av folk
samtidigt som
alla möjlig gurus
från nu och historien
studeras med respekt
"politiskt korrekta" visa
som i tanke och levnad
bleknar till aska
vid en ärlig analys
om man jämför vidsynt
med snickaren från nasareth
som gjorde sådant avtryck
att han tillräknas år noll
det namnet
och den mannen
förtjänar
ett bättre rykte