Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
* Mina Jesustexter * www.poeter.se/Las+Bok?book_id=2683 *


Vem var Jesus - 7 - Det Oerhörda Alternativet

Det Oerhörda Alternativet, "inkarnationstanken", dvs att Gud själv har besökt oss genom Jesus är en överväldigande tanke. Jag har god förståelse för att människor inte tar till sig denna tanke i första taget, men det förklarar faktiskt en mängd sakear.

Det förklarar hur Jesus kunde presentera en morallära som ingen kunnat överträffa på 2000 år.

Det förklarar hur han kunde göra anspråk på att vara gudomlig utan att behöva vara varken en galning eller en bedragare.

Det förklarar hur han klarade tre år under största möjliga press och dygnet-runt-granskning med betyget ”syndfri”.[1]

Det förklarar hur han kunde uppfylla drygt trehundra gammaltestamentliga profetior om Messias, vissa av dem rörande opåverkbara faktorer som födelseort, avrättningssätt och vad bödlarna skulle göra med hans tillhörigheter.

Det förklarar varför lärjungarna var beredda att genomgå prygling, tortyr och i de flesta fall döden för sin övertygelse att Jesus var Guds son och att de hade mött honom uppstånden. När man står inför domaren med en dödsdom hängande över sig är det oftast inte speciellt svårt att klämma ur sig att ”jag skojade bara” om man inte verkligen upplevt det man är anklagad för.

Det förklarar den omedelbara effekten med tiotusentals kristna i Judéen och Romarriket. På bara trehundra år bredde kyrkan ”…som började med en liten grupp outbildade fiskare och skatteindrivare… ut sig över hela den då kända världen”.[2]

Det förklarar hur Jesus kunde göra ett så starkt intryck i historien att han fick utgöra referenspunkt för vår tideräkning.

Det förklarar miljontals människors upplevelse av den uppståndne Kristus. ”Vi talar om tusentals års historia då en del av de bästa och främsta filosoferna – sunda, ej marijuanarökande, från olika delar av världen – har vittnat om att de gjort verkliga gudsupplevelser. Politiska ledare, domare, vetenskapsmän, sociologer, ekonomer såväl som aktade bagare, slaktare och ljusstöpare… Hur ska vi förklara det som dessa kristna berättar – från så olika kulturer och samhällsklasser? Finns det hundratals miljoner kristna över hela vår värld, som har hallucinationer? Ljuger de? Kan detta verkligen avfärdas som en välorganiserad konspiration?”[3]

Låt mig avsluta med kyrkans oerhörda förklaring av Jesus från Nasaret i en formulering av Paulus:

”Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud, utan antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. När han till det yttre hade blivit människa, gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till döden, döden på ett kors.” [4]

___

[1] 1 Joh 3:5, 1 Petr 2:22
[2] Michael Green, Vittna som de första kristna.
[3] Bill Hybels, Söker du en Gud som… (Örebro: Libris, 1998), s. 18.
[4] Fil 2:6-8




Övriga genrer (Essä/Recension) av Mattias Josephson
Läst 780 gånger och applåderad av 2 personer
Publicerad 2008-02-28 06:31



Bookmark and Share


  Larz Gustafsson VIP
Grundtexten säger i 1 Tim 3:16 att GUD blev människa i Kristus.
Jag vet att det är sant och kan vittna om det.
2008-02-28
  > Nästa text
< Föregående

Mattias Josephson
Mattias Josephson