Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Handlar det om makt och kontroll?


Treenigheten kanske ett missförstånd?

Fadern, sonen och den helige ande. Treenigheten som lyser så starkt i den kristna kyrkans ritualer.

Jag ser bara manlig symbolik och kanske ett sätt att låta den energin bli allenarådande. De flesta profeter som skapat religioner har varit män, som fått lärjungar som sen tolkat och skrivit ner orden som sin sanning.
Jesus, Buddha, Mohammed. Den katolska kyrkan har Maria Jesu moder som madonna men överhuvudet för den kyrkan är ju också man, "påven".

Det borde istället vara Fadern, Modern och den helige Ande dvs det oskuldsfulla barnet..."livet" som skapas genom mannen och kvinnan. Det är en helig förbindelse när livet skapas! Tio Guds bud är regler för att få oss människor att bli föredömen för det oskuldsfulla barnet den helige ande att materialisera KÄRLEKEN.

Modern Maria födde Jesus men sen fick hon inte vara med i välsignelsen vilket gjort att den kraften inte integrerats i livet som lika viktig.

Se dig omkring så ser du det i hela vårt samhälle. Den manliga kraften tänker i siffror och ekonomisk vinning expansion utan större tanke på den kvinnliga energin som är omvårdnad och omsorg. Man bygger och skapar men glömmer bort underhåll och omsorg som utan den energin får vårt samhälle att förfalla. Nu är det ju så att dessa båda krafter samverkar i oss alla men yang energin tar för mycket plats vilket gör att det blir obalans i hela systemet.

Balans betyder att man skapar inte mer än man kan underhålla och ge omsorg !






Övriga genrer (Pastisch/Hommage) av WyS VIP
Läst 265 gånger och applåderad av 8 personer
Publicerad 2015-06-12 13:10



Bookmark and Share


    ej medlem längre
Spännande rader så klart. Synd dock att så många sitter så fast i att livet måste förklaras i någon form av religion.
Den överlägset största krigsmaskinen som någonsin existerat. Frånsett då egot förstås som ju bara blir en orsak till att så många behöver luta sig mot någon form av religion. Tanklöshet är aldrig positiv, vilket alla religioner jag mött kräver.
2015-06-13

  i af apa
den religion som inte
tål tankar
är ack så bräcklig...
2015-06-12

  Lars Hedlin
Starka ord och funderingar som tål att tänkas på!
2015-06-12

  Onomatoprofet VIP
Se där, och jag som kristen vit katt-o-lik tycker att det ska vara den heliga kvartetten istället med moder jord som är allas vår moder som fjärde medlem ty hon är heligast av allt fast vi beter oss tvärtom, vi förgiftar henne , förorenar och förstör. Så heliga är vi.
2015-06-12

  M M Mannheim VIP
Jag som kristen, vit och man har ingen skuld i det som står i denna brandfackla.
Treenigheten här där Jesus bytts ut mot modern har inget med den kristna tron att göra.
Vi som kristna kan inte ändra något som har med vår tro att göra.
Försök med samma med islam så blir det religionskrig även i Sverige.
2015-06-12

  Mangal VIP
För mig är det maktspråk det handlar om - att just välja manliga ord för något som borde innehålla både manliga och kvinnliga. Jag tänker att man också kan tolka det som att det handlar om ett manligt förhållningssätt till manifestering där man egentligen menar Handlingen, Utkomsten och Intentionen.
2015-06-12
  > Nästa text
< Föregående

WyS
WyS VIP