Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Det skjuts för lite folk i det här landet! (kristna fanatiker)

 

Så, vad får man skriva och vad får man inte skriva, det är frågan? Får jag skriva att jag tycker att italienare i tunnelbanan skriker för mycket? Ja asså, de gör ju det. Att man skriker när man befinner sig 20 meter ifrån varandra kan ju vara en sak men är det inte läge att sänka volymen vartefter man närmar sig?

Får jag skriva att jag faktiskt inte är så förtjust i kristna, för det är jag ju inte trots att min egen syster är svårt religiös. Jag älskar henne men jag gillar inte hur hon behandlar mig eftersom hon kräver att jag skall respektera hennes tro men hon vägrar att respektera min. Kanske hade det varit lättare om jag hade varit ateist, då hade hon ju inte närts av det hopp om en snar frälsning för min del som hon nu tycks göra.

Nej, jag gillar helt enkelt inte kristna personer eftersom de är så övertygade om att Jesus är den ende sanne guden att de inte ens vill höra min uppfattning. De vill inte höra vad vetenskapsmännen har kommit fram till vad gäller hans fysiska existens och de vill aboslut inte höra att det finns hundratolv andra gudar i andra religioner som också har fötts av en jungfru, utfört mirakel, dött för våra synder, återuppstått på tredje dagen etc etc etc. De vet inget om dessa fakta och de vill inte heller veta, de vill bara ha sina skygglappar på, gosa med bibeln, tala i tungor och recitera olika bibelcitat för varandra.

Fine, säger jag, fortsätt med det. Men förvänta er inte att jag skall tycka att ni är riktigt kloka för det gör jag inte.

 




Övriga genrer av Lena Krantz VIP
Läst 433 gånger och applåderad av 9 personer
Publicerad 2009-07-31 17:38



Bookmark and Share


  korpfjäder
jag tror inte jag är en sån som du beskriver, kanske borde jag inte kalla mig kristen för att det är så många bilder kopplade till ordet... På något sätt är din tro också en sorts fanatism, i alla fall om du ger mig en ettikett och inte vill se att jag är en människa, som du... Å andra sidan känner jag mig inte alls osedd när vi skriver till varandra... så - din text är nog inte dokumentär.... och behandlar sånt som kan starta världskrig. Därför läsvärd.
2009-08-03

  Carola Zettergren
Amen..jag anser att religion, ovasett vilken, är som en drog, somliga brukar den och somliga missbrukar den..jag känner också en del svårt kristna..och jag måste säga att jag tycker det är lite läskigt att de är mer eller mindre blinda för våran faktiska verklighet..exakt som de människorna är som använder droger..de romantiserar och favoriserar sitt bruk och slingrar sig ur det mesta...visst måste man få ha en åsikt om saker och ting här i världen.
2009-07-31

    ej medlem längre
Inte för att jag vet vad du menar med "kristna personer", men jag är i alla fall kristen och påstår på inget sätt att jag sitter inne med någon Enda och Absolut Sanning om allting. Vi föds, vi lever, vi dör, och allt därutöver är Mysterium. Om livet, döden och verkligheten finns det myriader uppfattningar och det skulle onekligen vara ganska underligt om just Jag skulle vara någon särskilt "utvald" som alltid hade alla Rätta svar. Gosar med Bibeln eller talar i tungor gör jag heller inte, och ska jag komma med något enda Bibelcitat så vore det väl att "Bokstaven dödar, men Anden ger liv" (2 Kor.). Min tro säger mig vidare att Gud till själva sitt väsen är Kärlek och Relation, och därför försöker jag också att leva så även om det inte alltid lyckas. Och det är också just det som det handlar om, Tro. Att sedan såväl kristna fundamentalister som ateistiska kvacksalvare försöker att göra någon slags pseudovetenskap av sina högst personliga livsåskådningar och uppfattningar är tyvärr ett bara alltför välkänt fenomen.
2009-07-31

  Pah
nog tycker jag att vi kan försöka att vända tredje kinden till. bara för att mjuka upp kristna med. ja, men visst kan det vara så. i ett generaliserat tillstånd. och fria åsikter kan aldrig vara fel. amen här också.
2009-07-31
  > Nästa text
< Föregående

Lena Krantz
Lena Krantz VIP