Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Julen borde få vara en tid för gemenskap och trevligt umgänge - istället för som den nu ofta är en tid med stress, övertrasserade konton och annat sånt där ...


Nu skulle det kunna vara kul igen ...

... Det är ju Julafton, min vän ...

Likväl det är en dag
som för med sig ett stort Men ...

... för väldigt många
för vilka julen innebär
minnen av tider
som ännu idag
i deras sinnen svider ...

När Julen närmar sig
allt det glömda
sedan så länge
långt inuti gömda
kommer till liv igen ...

... och maran rider
i deras drömmar
Släcker ut allt det hopp
för vilket minnet av
forna Jular sätter stopp ...

För mig har Julen
varit sådan en gång i tiden
Men när mina älskade små
kom in i mitt liv
Stängde jag ut maran som
ett icke längre önskvärt alternativ ...

Försöker ge mina barn

en tradition kring Jul
vilken handlar om
gemenskap kring god mat
små presenter med stort
känslomässigt innehåll
vilka öppnas ett och ett
under kvällens lopp ...

... Barnen är i centrum

även om de vuxna
också har sin egen konversation ...

... Men det barnen får känna

och som jag försöker få alla
att bidra till att de så ska få göra
är inklusion ...

Ty om de känner sig delaktiga

och vi vuxna ej
sätter dem i ett hörn för sig ...

... är det min övertygelse

att de den dag de själva bildar familj
kommer att vilja föra
vidare denna tradition
till sina egna barn ...

Och att inklusion

blir en självklarhet
som deras barn
helt naturligt
kommer att förknippa
med Julen som tradition ...

Om jag inte hade barn

skulle jag nog inte fira Jul ...

... för det vore inte lika kul ...




Övriga genrer (Drama/Dialog) av Peter Stjerngrim VIP
Läst 295 gånger och applåderad av 9 personer
Publicerad 2012-12-24 03:02



Bookmark and Share


  Magica
Själv tror jag inte jag kommer fira jul mer, det är inget kul längre.
2012-12-27

  Solitaire VIP
Man blir knäckt
-julen i ett nötskal

skämt åsido:
Visst är det barnens glädje
som gör det värt!
2012-12-25

  Angel of love
Ja nu är det julafton, för mig är det barnens dag! Med mycket glädje och gemenskap vill känna ett lugn hos alla!
God mat gemenskap och för barnen deras glittrande ögon när de får sina presenter!
Säger som du hade jag inte haft barnen hade jag nog inte alls firat som nu!
God Jul och varma kramar till dig
2012-12-24
  > Nästa text
< Föregående

Peter Stjerngrim
Peter Stjerngrim VIP